جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با بودجه ۲ میلیاردی/ ساترا بر بخش آنلاین نظارت می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۴
در نشست خبری مطرح شد:

جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با بودجه ۲ میلیاردی/ ساترا بر بخش آنلاین نظارت می‌کند

نشست خبری بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی همزمان با رونمایی از کتاب های این دوره از جشنواره روز شنبه 13 آذرماه 1400 برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، نشست خبری بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی و رونمایی از کتاب های این دوره از جشنواره با حضور داوود فتحعلی بیگی و مدیران بخش های مختلف این رویداد شنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۰ در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

پس از قرائت قرآن و سرود ملی ضمن تشکر از اصحاب رسانه، داوود فتحعلی بیگی دبیر این دوره از رویداد گزارشی از برگزاری جشنواره ارایه کرد: در سال ۱۳۶۸ با ۱۳ گروه این جشنواره را با هدف حفظ و اشاعه نمایش های آیینی و سنتی به راه انداختیم و از دوره دوم و یا سوم شبیه خوانی به نام هاشم فیاض برای اجرای تعزیه شرکت کرد و سپس این بخش نیز اضافه شد و رفته رفته بخش های نقالی، معرکه ها و… هم به این رویداد پیوست.

دبیر پانزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی ادامه داد: سالی در باقرآباد ورامین ترنابازی در سوله ای برگزار می شد و ما به آنجا رفتیم و این آیین را دیدیم و از آنجا که حرف های جوانمردی و انسانیت ترویج می‌شد چند دوره هم این بازی را در جشنواره آوردیم.

هدف جشنواره اگر نه صد در صد ولی تا حدود زیادی محقق شده است

وی گفت: جشنواره نمایش های آیینی و سنتی تنها جشنواره ای است که می‌بینیم هنرمندان از سنین کودکی تا پیرسالی در آن حضور دارند و خوشبختانه هدف جشنواره اگر نه صد در صد ولی تا حدود زیادی محقق شده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر توضیح داد: با پیگیری هایی که انجام شده تجربه هایی در بخش های مختلف به جوان ترها منتقل کردیم ولی ما در بخش آموزش فقیر هستیم چراکه دانشکده ها فقط دو واحد درس نمایش ایرانی دارند که بیشتر شبیه کلاس انشا است و به قول دکتر ناظرزاده نمایش هایی که کار می کنیم بیشتر غربی سان است.

فتحعلی بیگی درباره حضور آثار در این دوره عنوان کرد: ۹۰ اثر برای حضور در جشنواره متقاصی شدند و در انتخاب سعی شد حق کسی ضایع نشود و هم استعداد جوان جذب کنیم و هم توانمندان گذشته را پذیرا باشیم هرچند باید خیلی فراتر از این باید کاری انجام می دادیم.

برای حفظ جان افراد، جشنواره آنلاین شد

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه دلیل آنلاین برگزار شدن جشنواره را با توجه به پیک پنجم کرونا دانست و عنوان کرد: ما عملا برای حفظ جان عزیزان مان تصمیم به برگزاری مجازی گرفتیم ولی باز هم گاهی خبر از ابتلای اعضای گروه ها به ویروس کرونا داده می شد.

داوود فتحعلی بیگی در پایان گفت: امیدوارم دوستان در بخش‌های مختلف خوب دیده شوند. در بخش آنلاین تمام افراد در کشور و حتی در اقصی نقاط جهان می توانند کارها را ببینند.

در ادامه نشست حمیدرضا اردلان دبیر هشتمین سمینار بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گزارشی درباره سمینار ارایه داد و اظهار کرد: این سمینار ۱۶ سال سابقه دارد و طی هشت دوره حدود ۲۲۰ مقاله ارایه شده که همه بعد از هر دوره در کتاب مجموعه مقالات چاپ شده اند. حدود ۶۰ مقاله توسط پژوهشگران و استادان خارجی نوشته شده و تقریبا از تمام دنیا شرکت کننده داشتیم که با توجه به موضوعات میان رشته ای نوشته اند نه صرفا ترویج نمایش های آیینی با زیبایی شناسی، پدیدارشناسی و …

این پژوهشگر تئاتر افزود: روال سمینار در بخش داخلی برای پژوهشگران کاملا شناخته شده است به این صورت که با دبیرخانه تماس گرفته می شود و اغلب در بخش اصلی و یا پوستر شرکت می کنند و در ارایه مباحث، پرسش و پاسخ رخ می دهد.

 ۹ مقاله خارجی داریم

اردلان با اشاره به همراهی بخش سمینار با بخش صحنه ای جشنواره بیان کرد: مجموعه سمینار و بخش صحنه ای زوج مناسبی ایجاد کرده است و امسال ۳۷ مقاله در بخش سمینار شرکت کرده اند که ۹ مقاله خارجی از کشورهای هند، کره، اسپانیا ،صربستان و فنلاند و… حضور دارند.

سپس محمدحسین ناصربخت قائم مقام دبیر جشنواره درباره پنج کتابی که در این رویداد رونمایی شد گفت: یکی از فعالیت هایی که در این جشنواره با دقت به آن توجه داشتیم انتشار پژوهش ها بوده است. این نگاه از ابتدای جشنواره و از دوران خانم لاله تقیان که مسئول انتشارات بوده اند وجود داشته و همیشه سعی کردیم از مجالس سنتی گزارش و ویژه نامه داشته باشیم.

قائم مقام دبیر بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی ادامه داد: خوشبختانه ما امکان انتشار کتاب را پیدا کردیم و دفتر تعزیه، دفتر تقلید، مجموعه پژوهش ها شکل گرفته و امسال دفتر شبیه نامه ما هم چاپ شد و مجموعه مقالات سمینار را هم داریم که در اصل  ۵ عنوان کتاب رونمایی می کنیم که همه نتیجه پژوهش های دوسال اخیر است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جشنواره هسته فکری دارد که سعی کرده که با پژوهشگران مختلف ارتباط داشته باشد ضمن اینکه انتشارات نمایش تاکنون همواره همراه جشنواره بوده و پژوهش های دیگری را در دوره های دیگر نیز به چاپ رسانده و امیدواریم که ادامه داشته باشد و منحصر به جشنواره نباشد. چند انتشارات خصوصی هم اقداماتی در حوزه نمایش های آیینی و سنتی انجام داده اند که ما در ایام جشنواره به معرفی پژوهش های خصوصی هم می پردازیم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر عنوان کرد: امیدوارم نسل جوان تر که زمام جشنواره را برعهده خواهند گرفت توجه ویژه به جشنواره آیینی و سنتی داشته باشند هرچند ما نتوانسته ایم بنیاد نمایش های آیینی و سنتی را برپا کنیم ولی حرکتی را آغاز کردیم و امیدواریم نسل جدید و فعالان این حوزه برای جلب حمایت و گسترش این نمایش ها بیشتر تلاش کنندو با همت مردمی و همت پژوهشگران و هنرمندان بتوانند در راستای اهداف دوستداران تیاتر و نمایش های ایرانی قدمی بردارند.

ناصربخت در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم جشنواره بعدی را در حضور تماشاگران برگزار کنیم چراکه تئاتر با حضور تماشاگر شکل می گیرد ولی در حال حاضر با شرایط فعلی سعی کردیم با اجرای مجازی آثار  به زنده نگهداشتن تماشاگر و هنرمند اهمیت دهیم.

پس از این سخنان او، به درخواست محری برنامه ناصربخت به شرح کوتاهی از کتاب های چاپ شده پرداخت و اظهار کرد: مجموعه شبیه نامه نوشته داوود فتحعلی بیگی و مهدی دریایی مجموعه ای است از مجالسی که عمدتا براساس ادبیات ایران شکل گرفته اند. دومین اثر دفتر تعزیه هفده به همت مهدی دریایی گردآوری شده است. سومین کتاب دفتر تقلید اختصاص به مجالس رادیو دارد و به آثار سیاه بازان می پردازد که توسط مهدی صفاری نژاد و داریوش نصیری و با اشاره به تکنیک های سیاه بازی در اختیار عموم قرار می گیرد. مجموعه مقالات گردآوری حمیدرضا اردلان است که مجموعه سمینار دوره هفتم از نویسندگان، دانشحویان و پژوهشگران خارجی را دربردارد و این مجموعه مقالات سمینار یکی از مراجع دانشگاهی و بسیار جدید محسوب می شود و در آخر دفتر پژوهش پنج برای حمایت از دانشجویان و پژوهشگران در طی دوسالی که جشنواره برکزار نمیشود و بل انتخاب از آثار این عزیزان است که در آن یکی از مجالس شبیه نادر را داریم و توصیه میکنم خوانده شود چراکه به نوعی پشت صحنه تعزیه است.

جایزه ای به یک پژوهشگر ایرانی و دو پژوهشگر خارجی اهدا می شود

در ادامه حمیدرضا اردلان به توضیح کوتاهی راجه به جایزه جلال ستاری پرداخت و مطرح کرد: از دوره سوم، جایزه جلال ستاری نویسنده و پژوهشگری که بیش از صد کتاب ترجمه و تالیف کرده بودند ثبت شد و امسال به مناسبت رحلت ایشان در روز سوم سمینار که به نام او نامگذاری شده جایزه ای به یک پژوهشگر ایرانی و دو پژوهشگر خارجی اهدا می شود.

پس  از این با حضور ابراهیم گله دار زاده و مهدی صفاری مراسم رونمایی از کتاب های چاپ شده برگزار شد و سپس خبرنگاران به طرح سوالات خود پرداختند.

سایت تیوال و تلویزیون تئاتر ایران نمایش ها را به صورت رایگان نشان می دهند

پیش از سوالات خبرنگاران، فتحعلی بیگی دبیر این دوره از جشنواره با اشاره به برگزاری آنلاین این رویداد گفت: سایت تیوال و تلویزیون تئاتر ایران نمایش ها را به صورت رایگان در معرض دید مخاطبان قرار می دهد.

بودجه جشنواره ۲ میلیارد است

در ادامه درباره بودجه جشنواره، تبلیغات و نظارت ساترا بر آثار گفت: در ارتباط با بودجه ۲ میلیارد بودجه مصوب شده است. در  مورد تبلیغات شهری قطعا باید از روابط عمومی پیگیر باشید و در  بحث ساترا و نظارت آنها بر پخش آنلاین آثار طبق قانون  پیش می رویم. دوستان ما در بخش شورای نظارت بر نمایش کارها را دیدند و نظراتشان را داده اند ولی ساترا براساس کارشناسان خودشان نظارت می کند و نماینده ای برای نظارت در این بخش از سوی خود مرکز نیست.

فتحعلی بیگی در پاسخ به خبرنگار  شبکه خبر بابت آثار بخش های مختلف جشنواره توضیح داد: ۲۹۰ اثر به دبیرخانه جشنواره اررسال شده که ۹۷ اثر پذیرفته شدند.

او گفت: هر بخش از جشنواره به نام یکی از بزرگان نامگذاری شده است در بخش آثار شادی آور که به نام استاد علی نصیریان و زنده یاد سعدی افشار  است ۲۵ اثر پذیرفته شده  در بخش شبیه خوانی که به یاد  زنده یاد هاشم فیاض است ۸ اثر ارایه شد که از بین آنها هر ۵ اثر پذیرفته شد و یک اثر به عنوان مهمان است. بخش معرکه ها و آیین ها به نام زنده یاد محمود استادمحمد نامگذاری شده که ۹۲ اثر به دبیرخانه رسید ولی ۲۲ اثر پذیرفته شد بود. در بخش های هنگامه مفید ۲۲ اثر و بخش زنده یاد کاکا محمد شیرازی که مربوط به نمایش های عروسکی سنتی است ۷ اثر حضور دارد و در آخر در بخش مرشد ترابی به نام روایت های ملی ۳۰ اثر به دست ما رسید.

بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی از ۱۴ آذر ۱۴۰۰ با دبیری داوود فتحعلی بیگی به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است