«گنجینه‌های مشرق زمین» در چین به نمایش درمی‌آید | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۰

«گنجینه‌های مشرق زمین» در چین به نمایش درمی‌آید

(نمایشگاهی از آثار نگارگری ایران به نام «گنجینه های مشرق زمین» از 12 آذر تا 8 اسفند ماه در موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای برپا می‌شود.

به گزارش صبا، نمایشگاهی از آثار نگارگری ایران متعلق به گنجینه‌های موزه ملی ملک، موزه هنرهای معاصر اصفهان، موزه رضا عباسی و کاخ موزه چهلستون، بعدازظهر جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ (۳ دسامبر ۲۰۲۱) در موزه هنرهای کلکسیون شانگهای افتتاح می شود.

مهدی تمیزی مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان با اعلام این خبر، تصریح کرد: یکی از پویاترین وجوه فرهنگی جوامع در هر دوره ای، هنر آن ملت است. هنری که برآمده از فرهنگ، زیست، ادبیات، آداب و رسوم اجتماعی است و در پناه زیبایی شناسی، به نمونه ای نادر، گویا و نسخه ای تاریخی تبدیل می شود.

او با اشاره به اینکه نام نمایشگاهی که در شانگهای چین افتتاح می‌شود «گنجینه های مشرق زمین» است و به نگارگری ایران می پردازد، افزود: نگارگری ایرانی، در خط و ربط شکل و مفهوم و در کاربست و کارگاه، بی شباهت به نگاره های چینی نیست. این همانندی، بی آنکه هویت را مخدوش کند، پیوندی انسانی و تاریخی می سازد میان چندین نسل از چندین هزاره. اینگونه است که زبان هنر، بی مرز و بی ادعا، با هر مخاطبی به گفت و شنود می نشیند. اثر هنری را باید نوشید و نیوشید زیرا اصوات، در لابه لای فرم ها نوایی نو بر گوش و جان مخاطب می نشاند.

تمیزی در پایان خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه که با توجه به رعایت مقتضیات دوران کرونا برگزار می‌شود، مجموعه‌ای از تصاویر آثار نگارگری ایرانی از چهار موزه، انتخاب و در چین به تماشا درمی آید. بنیاد هنری بردبار و موزه هنرهای کلکسیون شانگهای (Shanghai Art Collection Museum) برگزاری این نمایشگاه را برعهده دارند.

نمایشگاه «گنجینه های مشرق زمین» از  ۳ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۲ آذر ۱۴۰۰) تا ۲۷ فوریه ۲۰۲۲ (۸ اسفند ۱۴۰۰) در موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای برپا خواهد بود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است