کتابی در آمریکا بعد از ۱۱۰ سال به خانه برگشت/ ۸۰۰ دلار جریمه تاخیر در بازگشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۹

کتابی در آمریکا بعد از ۱۱۰ سال به خانه برگشت/ ۸۰۰ دلار جریمه تاخیر در بازگشت

کتاب «گاه‌شمارهای جدید ربه‌کا» که در اصل سال ۱۹۱۰ از کتابخانه عمومی در آمریکا به امانت گرفته شده بود، به تازگی به این کتابخانه بازگردانده شد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ایندیپندنت، کتابی که فردی در سال ۱۹۱۰ از کتابخانه‌ای در آیداهو در آمریکا امانت گرفته بود، بعد از بیش از یک قرن به‌ صورت مرموزی به کتابخانه برگردانده شد.

البته مشخص نیست چه کسی یک جلد از کتاب «گاه‌شمارهای جدید ربه‌کا» را در سال ۱۹۱۱ از کتابخانه عمومی بویزی آیداهو در ایالات‌متحده امانت گرفته بود.

طبق مطلبی که این کتابخانه در تاریخ ۱۷ نوامبر در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد: کتاب «گاه‌شمارهای جدید ربه‌کا» که در سال ۱۹۱۰ از کتابخانه عمومی کارنگی بویزی امانت گرفته شده بود، به‌تازگی به کتابخانه بازگردانده شده است.

با جریمه دو سنت در روز به مدت ۱۱۱ سال، کسی که این کتاب را امانت گرفته بود ۸۰۳ دلار بدهکار می‌شد البته کتابخانه‌های عمومی بویزی حالا رایگان هستند.

مسئولان کتابخانه گفتند این کتاب که نوشته کیت داگلاس ویگین است، صحیح و سالم بازگردانده شده است.

لیندسی دریبرخه، سرپرست ارتباطات سامانه کتابخانه عمومی بویزی در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: چگونگی بازگشت این کتاب همچنان به شکل یک راز باقی مانده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز این نسخه از کتاب ممکن است تنها نسخه‌ای باشد که نام خانوادگی نویسنده روی شیرازه آن به‌اشتباه «ویگینز» نوشته شده است.

آن ماری مارتین یکی از دستیاران کتابخانه به شبکه خبری کی‌تی‌وی‌بی (KTVB) وابسته به ان‌بی‌سی (NBC) گفت: پس از دریافت کتاب، بخش امانت متوجه شد کتاب تقریبا قدیمی است و هیچ‌گونه علامت‌گذاری به‌روزی ندارد و به همین دلیل قضیه را بررسی کردند.

داخل جلد کتاب یادداشتی دست‌نخورده متعلق به بیش از یک قرن پیش است که این گونه نوشته شده است: کتاب‌ها را می‌توان به مدت دو هفته و بدون تمدید امانت گرفت، مگر اینکه خلاف این روی برچسب‌ ذکرشده باشد. جریمه هرروز تاخیر در بازگرداندن کتاب‌ دو سنت است.

این کتاب ۲۷۸ صفحه‌ای درباره ماجراهای دختری به نام ربه‌کا روئنا رندال است. این کتاب دنباله کتاب «ربه‌کا از مزرعه سانی‌بروک» بود که در سال ۱۹۰۳ منتشر شد.

طبق گزارش‌ها این کتاب اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر به کتابخانه‌ای در گاردن سیتی تحویل داده شد. سپس کتابداران آنجا کتاب را به کتابخانه اصلی در بویزی آیداهو فرستادند.

مسئولان کتابخانه نتوانستند بفهمند چه کسی کتاب را در سال ۱۹۱۱ به امانت گرفته و چه کسی آن را بازگردانده است. آن‌ها همچنین نتوانستند بفهمند که کتاب این‌همه مدت کجا بوده است.

دریبرخه در این باره گفت: ازآنجاکه کتاب «صحیح و سالم» است و «به‌خوبی نگه‌داری شده» حدس می‌زنم احتمالا یک قرن گذشته را در اتاق زیرشیروانی سپری کرده باشد.

او افزود: وضعیت جلد کتاب بسیار عالی بود، همه صفحات محکم بودند، هیچ کم و کسری نداشت و همه تصاویر سرجایشان بودند.

دریبرخه تاکید کرد این کتاب زمانی که برای اولین بار در سال ۱۹۰۷ منتشر شد قیمت آن حدود ۱٫۵ دلار بود. حالا این کتاب در اتاق ویژه‌ای در کتابخانه مرکزی به نمایش گذاشته خواهد شد.

موارد مشابه دیگری از بازگشت کتاب‌ها پس از مدتی باورناپذیر به کتابخانه‌ها وجود دارد.

امسال زنی اهل ویسکانسن کتابی را که ۶۳ سال از امانت گرفتن آن گذشته بود به کتابخانه عمومی کوئینز در نیویورک فرستاد. یک زن ۷۲ ساله هم در منهتن کتابی را که ۵۷ سال از مدت امانت گرفتن آن گذشته بود در سال ۲۰۱۶ برگرداند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است