روند تبدیل گالری بهزاد به جوراب‌فروشی به روایت مدیر این نگارخانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۱۳
صبا پیگیری کرد؛

روند تبدیل گالری بهزاد به جوراب‌فروشی به روایت مدیر این نگارخانه

مدیر نگارخانه بهزاد درباره پروژه مرمت و بازسازی این گالری با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری و اجاره و تبدیل آن به یک جوراب فروشی توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نگارخانه کمال‌الدین بهزاد ساختمانی واقع در بلوار کشاورز و نبش خیابان ۱۶ آذر که در اختیار دانشگاه الزهرا قرار دارد چند سال پیش به دلیل عملیات مرمت و بازسازی تعطیل شده بود و با اجاره این مکان توسط دانشگاه الزهرا، این‌روزها به عنوان مغازه جوراب‌فروشی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

داریوش فرد دهکردی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرای تهران و مدیر این نگارخانه در گفتگو با خبرنگار صبا توضیح داد: گالری بهزاد از سال ۸۲ بازگشایی شد و به عنوان یک مرکز بزرگ دانشجویی و دانشگاهی باتوجه به فضا و محلی که داشت، خدمات فرهنگی – هنری ارایه می‌کرد. علاوه بر بخش دانشگاهی جامعه، بسیاری از مردم عادی هم که در این خیابان رفت و آمد داشتند به واسطه اینکه گالری در مجاورت پیاده‌رو قرار داشت، جذب آن می‌شدند. من حتی شاهد بودم که چندبار کارگران شهرداری برای بازدید از آثار هنری به گالری می‌آمدند.

او درباره شروع عملیات بازسازی نگارخانه تشریح کرد: متاسفانه حدود ۴ سال قبل برای اینکه طبقات بالایی نگارخانه قابل بهره‌برداری شود احتیاج به تعمیرات پیدا کرد و دانشگاه الزهرا که مالک این ساختمان است با معاونت فناوری ریاست جمهوری قرارداد بست که آن‌ها چند طبقه فوقانی را تعمیر کنند و به شرکت‌های دانش‌بنیان خود اختصاص دهند.

این هنرمند نقاش ادامه داد: در این تعمیرات آن‌ها به بهانه تعمیرات لوله‌کشی فاضلاب، سقف گالری را شکافتند و تعمیرات طبقه بالا را انجام دادند اما طبقه پایین را همان‌طور تخریب‌شده رها کردند.

او درباره ارایه طرحی جامع برای استفاده از فضای گالری و درآمدزایی از آن اظهار کرد: طرح جامعی برای بازسازی محیط گالری ارایه کردیم مبنی بر اینکه گالری و طبقه منفی یک که به گالری اختصاص داشت سالن سخنرانی صد نفره شود و یک کافه گالری در طبقه غربی راه‌اندازی و اجاره داده شود تا پاتوقی باشد برای دانشجویان و جوانان، اما معاونت فناوری ریاست جمهوری زیربار این موضوع نرفتند و گفتند که این طرح در اولویت ما نیست، در حالی که مقصر تعطیلی گالری خودشان بودند زیرا ما به تازگی با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران فضای نگارخانه را تعمیر و رنگ‌آمیزی کرده بودیم.

مدیر نگارخانه بهزاد خاطرنشان کرد: دانشگاه الزهرا هم تلاش خود را برای بازگشایی مجدد نگارخانه انجام داد، اما در شرایط بودجه‌بندی دانشگاه خواسته و یا ناخواسته در اقدامی عجیب خودشان گالری را به شخصی اجاره دادند تا خودش فضای نگارخانه را تعمیر و تا ۲-۳ سال از آن بهره‌برداری کند. درنتیجه اکنون این گالری به یک جوراب‌فروشی تبدیل شده است.

او بیان کرد: از سال ۸۲ عده ای از جان و دل خود مایه گذاشتند تا این گالری مکانی باشد برای فعالیت استادان و دانشجویان و به همین راحتی زحمت‌های آن‌ها از بین رفت. متاسفانه دانشگاه می‌توانست این مکان را همین‌طور نیمه‌کاره نگه دارد و باتوجه به شرایط بودجه خود به تدریج تعمیرات آن را انجام دهد اما به اندک اجاره‌ای که از این فضا می‌گیرند، راضی شدند. اگر طرحی که ارایه شده بود عملی می‌شد در نهایت درآمدی چندین برابر بیشتر برای دانشگاه الزهرا و گالری بهزاد داشت.

دهکردی در پایان با مطالبه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که این مساله را پیگیری کنند و گفت: متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کشور به عنوان مدعی‌العموم نسبت به این موضوع معترص نشد و به نظر من باید معاونت فناوری ریاست جمهوری را ملزم می‌کرد تا این ملک عمومی را که تخریب کرده است مجددا بازسازی کند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است