دستورالعمل رده‌بندی سنی محتوای پلتفرم‌ها منتشر شد/ ابهامی که می‌تواند دردسرساز شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۰
صبا گزارش می‌دهد؛

دستورالعمل رده‌بندی سنی محتوای پلتفرم‌ها منتشر شد/ ابهامی که می‌تواند دردسرساز شود

ساترا برای نخستین بار، دستورالعمل رده‌بندی سنی محتوای پلتفرم‌های آنلاین را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) امروز ۱۰ آذرماه پیش‌نویس «دستورالعمل رده‌بندی سنی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» را منتشر کرد و در یک نظرسنجی از مخاطبان خواست تا درباره این پیش‌نویس نظرات خود را اعلام کنند.

مطابق این دستورالعمل، پنج رده سنی مشخص شده که محصولات را به ترتیب برای عموم مخاطبان، افراد بالای ۶ سال، افراد بالای ۱۲ سال، افراد بالای ۱۵ سال و افراد بالای ۱۸ سال دسته‌بندی می‌کند.

در این دسته‌بندی، میزان و نحوه نمایش ۱۲ موضوع تاثیرگذار است: اعتقادات و باورها، گفتار نامناسب و توهین‌آمیز، خشونت، محتوای ترسناک، محتوای جنسی، دخانیات و الکل، قمار، یاس و ناامیدی، خودکشی، نقض قانون و هنجارشکنی، رفتارهای خطرناک قابل تقلید و موضوعات و فرایندهای پزشکی و بهداشتی.

نکته مهم این که بر اساس متن منتشرشده، مشخص نیست کدام دسته از پلتفرم‌ها باید این دستورالعمل را رعایت کنند. آیا تنها پلتفرم‌های وی‌اودی مشمول رعایت این قواعد هستند یا پلتفرم‌های یوجی‌سی (محتوای کاربرمحور) نیز باید این کار را انجام دهند. در صورتی که پلتفرم‌های یوجی‌سی مانند آپارات نیز ملزم به رعایت این دستورالعمل باشند، این دسته از پلتفرم‌ها با توجه به محتوای فراوانی که دارند و همه‌روزه به آن‌ها اضافه می‌شود، کار بسیار دشواری برای اجرای این دستورالعمل خواهند داشت.

این پیش‌نویس که به صورت تفصیلی و جزئی، در ۲۶ صفحه منتشر شده، برای نخستین بار قواعد رسمی رده‌بندی سنی محصولات پلتفرم‌های آنلاین را به اطلاع عموم مخاطبان رسانده است.

روشن نیست در گذشته پلتفرم‌ها بر اساس چه قواعدی، محصولات را رده‌بندی سنی می‌کردند و آیا کارگزاری‌های محتوایی در این زمینه وظایفی را بر عهده داشته‌اند یا خیر.

پیش‌نویس دستورالعمل رده‌بندی سنی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را می‌توانید از اینجا دانلود و مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید

دستورالعمل ساترا برای تبلیغات در پلتفرم‌ها تدوین شد/ بخوانید و نظر بدهید

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است