ویژگی‌های دنیای معاصر برای زیست بهتر/ «محور مقدس» به دین‌ورزی می‌پردازد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۶
علیرضا موذن در گفتگو با صبا:

ویژگی‌های دنیای معاصر برای زیست بهتر/ «محور مقدس» به دین‌ورزی می‌پردازد

مولف مجموعه کتاب «محور مقدس» درباره مباحث مطرح شده در این کتاب و نحوه بیان آن‌ها توضیح داد.

علیرضا موذن نویسنده و مولف مجموعه کتاب چهار جلدی «محور مقدس» که به تازگی به همت انتشارات نیستان منتشر شده است در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا گفت: مجموعه «محور مقدس» زیرمجموعه یک مجموعه دیگر به نام «دوران ما» است که در این مجموعه که چیزی حدود ۴۰ کتاب می‌شود، قرار است ویژگی های دنیای جدید را برای زیستن موثرتر معرفی کنیم.

وی افزود: مباحث مجموعه «دوران ما» رسانه، خانواده، مهارت‌های زندگی، مهارت‌های فرهیختگی، فرهنگ، اقتصاد و ازجمله دین‌ورزی در دوران ما را شامل می‌شود و «محور مقدس» یک بخشی از دین‌ورزی در دوران ما را شرح می‌دهد.

این پژوهشگر درباره مباحث مجموعه «محور مقدس» توضیح داد: ما جریان‌های دین‌ورزی درون جامعه شیعی را در این کتاب‌ها بررسی می‌کنیم که چه جریان‌هایی را در فضای شیعی می توان شناسایی کرد و اینکه جریان‌هایی که از حوزه روشن‌فکری دینی تا حوزه‌های سنتی فکری مذهب شیعه را دربر می‌گیرد چه ایده ها، نقاط اشتراک و چه فضاهایی دارند.

او ادامه داد: تحقیق و مطالعه پیرامون مجموعه «دوران ما» را شاید حدود ۲۵ سال پیش آغاز کردیم و ایده «محور مقدس» هم‌ شاید برای ۱۲ سال گذشته باشد. آن موقع یک‌ پاورپوینت بود و در کلاس های متعددی ارایه شد و در جمع های مختلفی عرضه شد که نتیجه بازخورد و نتیجه این تجربیات شد این چهار کتابی که اکنون در بازار کتاب است.

این نویسنده درباره مخاطبان این مجموعه تشریح کرد: مساله دین، دین‌ورزی و جریان‌شناسی به یک معنا موضوع کف خیابان نیست یعنی هر فردی به این موضوعات ابراز علاقه نمی‌کند. از طرفی هم هر کسی که در این دنیا پا می‌گذارد و از اندک عقل و بلوغی برخوردار است، لازم دارد که درباره دین خود تصمیم گیری کند پس یک حالت دوگانه داریم هم ازطرفی مباحث تخصصی و اعتقادی هستند و هم دین‌داری ما را مشخص می‌کنند.

وی افزود: به همین دلیل این الاکلنگ در کتاب خود را نشان می دهد. ما سعی کردیم مفاهیم را که مفاهیم سنگی هم هستند با ادبیات ساده یا چه‌بسا ادبیات طنز و تصویر برای مخاطب ساده‌فهم‌تر کنیم‌ و همچنین در پاورقی ها و خودآزمایی ها سعی کردیم‌ این ادبیات علمی و دانشگاهی را هم درون متن کتاب حفظ کنیم. فکر می‌کنم از دانشجوی سال اول گرفته تا مقاطع بالاتر می‌تواند مخاطب این کتاب باشد.

موذن در پایان درباره تکمیل شدن مجموعه «دوران ما» عنوان کرد: به زودی سه عنوان کتاب دیگر از این مجموعه به چاپ می‌رسد.

مجموعه «محور مقدس» شامل کتاب‌های «سه نامزد»، «آدم خوبه»، «یگانه دوران» و «بزرگ استراتژیست دوران» است که انتشارات کتاب نیستان آن را منتشر کرده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است