اختتامیه پنجمین دوره از جشنواره تلویزیونی مستند برگزار شد/ معرفی برگزیدگان در ۳ بخش | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۸

اختتامیه پنجمین دوره از جشنواره تلویزیونی مستند برگزار شد/ معرفی برگزیدگان در ۳ بخش

مراسم اختتامیه پنجمین دوره از جشنواره تلویزیونی مستند با حضور رییس رسانه ملی و معاون سیما برگزار شد

به گزارش خبرنگار صبا، مراسم اختتامیه پنجمین دوره از جشنواره تلویزیونی مستند با شعار «روایت حقیقت در قاب واقعیت» عصر امروز دوشنبه ۸ آذرماه با حضور پیمان جبلی رییس رسانه ملی و حمید شاه‌آبادی معاون سیما با اجرای محمد دلاوری مجری تلویزیون برگزار شد.

در این مراسم برگزیدگان ۳ بخش فیلم مستند، عکس و مستندنگاری معرفی شده و تجلیل شدند.
در بخش دیگر مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند آیین بزرگداشت ۲ تن از مستندسازان پیشکسوت سعید رشتیان و مرتضی شعبانی برگزار شد.
محسن یزدی اولین سخنران این مراسم بود که در سخنانی کوتاه عنوان کرد: قاعدتاً هر جشنواره‌ای تعدادی آمار درباره عدد فیلم‌ها دارد که در رسانه‌ها وجود دارد و قاعدتاً اینکه بگوییم اینکه امسال از سال گذشته بهتر بوده است مشخص است هرچند واقعاً هم امسال این‌طور بود.

مدیر شبکه مستند تاکید کرد: تلویزیون با فاصله در میان مراکز تولید و پخش مستند اول است. امروز با قریب به اتفاق مستندسازان درجه یک کشور کار می‌کنیم و از این بابت خوشحالیم. بارها عنوان شده که تلویزیون خانه مستندسازان است و اگر این جشنواره تا حدی این کار را انجام دهد و تلویزیون باز هم بتواند در این بخش صعود کند فکر می‌کنم کار خود را انجام داده‌ایم.

دبیر جشنواره مستند درباره اهمیت دیده شدن مستندها در تلویزیون عنوان کرد: هرچقدر بتوانیم در جشنواره‌ها موفقیت کسب کنیم و بایت ساخت مستند دستمزد دریافت کنیم، اما دیده شدن خود مستند لطف دیگری دارد.

وی در پایان گفت: اقبالی که امروز به مستند وجود دارد نشان می‌دهد شأن مستند می‌تواند از اینکه هست بیشتر باشد، به شرطی که تعامل بیشتری بین تلویزیون و مستندسازان برقرار شود.

شاه‌آبادی: نقطه تمایز مستندها سوژه آنهاست

در ادامه این مراسم حمید شاه آبادی معاون سیما ضمن تشکر از دبیر جشنواره و داورانی که کمک کردند پرچم این جشنواره همچنان بالا باشد، بیان کرد: قالب مستند از بهترین و پرنفوذترین قالب هاست و خدا را شکر تلویزیون در این چند سال حامی مستندسازان و وسیع‌ترین حوزه و قوی‌ترین پایگاه برای نشر و پخش آثار مستند بوده است. ما خوشحالیم که از این ظرفیت در برنامه سازی استفاده می‌شود و باید کمک کنیم تا این فضا را بهتر از گذشته پیش ببریم.

شاه آبادی اضافه کرد: به دنبال این هستیم که آثاری در تراز جهانی با نگاه بومی و از پایگاه وطنی و خاستگاه دینی خلق شود و الان به آن رسیده‌ایم. مستندهای ما عمق دارد و صداقت و راستی و نزدیکی به ذهن مخاطب در این آثار دیده می‌شود و بیش از هر بخش دیگری برای مخاطب باورپذیر است. شاید در بخش‌های دیگر نمایشی مخاطب بیشتری داشته باشیم اما باورپذیری این حوزه بسیار مهم است.

وی همچنین خطاب به مستندسازان بیان کرد: تلاشی که شما برای سوژه یابی می‌کنید بسیار اهمیت دارد. تولید در حوزه مستند در کشور ما بالاست و آنچه نقطه تمایز آثار است همین سوژه یابی و بعد از آن بحث تحقیق و پژوهش است. هر مستندی که در جان مخاطب نشسته است از این پژوهشگری برخوردار بوده است.

معاون سیما با تاکید بر اینکه مستندها قرار است مسأله های ما را حل کند، گفت: ما در برنامه سازی آنتن ناخودآگاه به سمت موضوع محوری رفته‌ایم و حالا این قالب یعنی مستند نزدیکترین گزینه برای این موقعیت است تا حرکت خود را با مسأله آغاز کنیم. هر یک از مستندها باید بتواند یک مسأله را باز کند و پرونده آن را ببندد.

وی در پایان گفت: حوزه انتشار مستند نیازمند بازنگری است تا بتوانیم بیش از پیش تاثیرگذار باشیم. این جشنواره نقطه عزیمت است برای کسانی که کار را شروع می‌کنند اما برای ما تکلیف و مسئولیت است.

در بخش دیگری از این مراسم پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما نیز در سخنانی از جایگاه مستندسازان در رسانه ملی گفت.

فهرست برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره به شرح زیر اعلام شد.

مستند نگاری

دیپلم افتخار و مبلغ ۱ میلیون تومان جایزه نقدی به نفر سوم بخش مستند نگاری، راضیه عباسی برای مستند نگاری «گزارش یک صندوق»

دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی به نفر دوم بخش مستند نگاری، احسان رحیم زاده حناچی برای گزارش «نان در آوردن از باد»

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی نفر اول به سیده سکینه میرطاهری برای مستندنگاری «داستان مظلومیت هوبَره»

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند نگاری با موضوع کرونا هم به مریم خباز برای گزارش «درد بی دوا»

بخش تک عکس داوران

داوران جشنواره ضمن تقدیر از حمید سبحانی و محمد وحدتی، جایزه سوم بخش تک عکس را که شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۱ میلیون تومان جایزه نقدی است به مجتبی اسماعیل زاد، دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی نفر دوم را به محمودرضا معین پور و همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی نفر اول را به امیر عنایتی اهدا کردند.

بخش مجموعه عکس داوران

داوران جشنواره ضمن تقدیر از محسن رضایی، امین برنج‌کار و خانم زهره صباغ نژاد، جایزه سوم بخش مجموعه عکس را که شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی است، به مهدی محبی پور برای مجموعه عکس «مرگ تلخ پرندگان میانکاله»، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی نفر دوم به مجید حجتی برای مجموعه عکس «سکوت زمین» و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی نفر اول بخش مجموعه عکس نیز به محمدرضا عباسی برای مجموعه عکس «من مرگ را زیسته ام» اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی بخش ویژه کرونا نیز به امین نظری برای مجموعه عکس «کرونا» رسید.

بخش تک عکس مردمی

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی به بهرام بیات برای بهترین تک عکس به انتخاب مردم

بخش مجموعه عکس مردمی

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی به امین برنج‌کار برای بهترین مجموعه عکس به انتخاب مردم

بخش بهترین مستند کوتاه مردمی

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند کوتاه مردمی به فاطمه صافی تهیه کننده مستند «زندگی لیلا»

بخش بهترین مستند نیمه بلند مردمی

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند نیمه بلند مردمی به بهمن ابراهیمی تهیه کننده مستند «قصه آق گُل»

بخش بهترین مستند بلند مردمی

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند بلند مردمی به محمد صادق اسماعیلی تهیه کننده مستند «آدور»

این گزارش در طول برنامه به روزرسانی شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است