تضعیف فیلم‌های مبتذل با تقویت فیلم‌های هنری | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۳
یادداشتی به قلم رضا صائمی؛

تضعیف فیلم‌های مبتذل با تقویت فیلم‌های هنری

یک منتقد سینما در یادداشتی مطرح کرد که راه تضعیف سینمای مبتذل این است که فیلم‌های هنری را حمایت کنیم تا ذائقه مخاطبان سینما هم به تبع آن ارتقا پیدا کند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، رضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون طی یاداشتی در واکنش به سخنان محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی مبنی بر مجوز ندادن به فیلم‌های مبتذل گفت که با حمایت و تولید انبوه فیلم‌های خوب، مخاطبان کم‌تر سراغ فیلم‌های سخیف و مبتذل می‌روند.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«رییس سازمان سینمایی در سخنرانی خود که در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت تاکید کرد: هیچ مجوزی برای ساخت فیلم‌های سخیف و مبتذل صادر نمی کنیم. قطعا چنین اظهارنظری می تواند برای علاقه‌مندان جدی سینما خوشحال کننده باشد به همان اندازه که می تواند تهیه کنندگان تاجر پیشه ای که صرفا به سودآوری فیلم و رونق گیشه و فروش بالا می اندیشند و دغدغه کیفی فیلم ها را ندارند، نگران کننده باشد.

این سخن محمد خزاعی البته ناظر به سویه های سلبی ماجراست که به حوزه های نظارت و ارزشیابی و به نوعی دروازه‌بانی فیلم ها برمی گردد که البته در جای خود اگر با سازوکاری کارآمد و مکانیسم نظارتی دقیق و دلسوزانه همراه شود، می تواند از تولید فیلم های مبتذل و سخیف و بالطبع نمایش آنها جلوگیری کرده یا دست کم حضور و تاثیرگذاری آنها را کمرنگ کند. اما در کنار این رویکرد سلبی باید و می توان به راهکارهای ایجابی هم فکر کرد. به بسترسازی و ظرفیت آفرینی برای تولید و نمایش فیلم های هنری و زیبایی شناختی و اندیشه ای و فاخر تا در عمل راه برای نفس کشیدن فیلم های سخیف مسدود یا سخت شود و از طریق ارتقاء ذائقه سینمایی مخاطب، فیلم های مبتذل با پس زدن تماشاگر خود به خود از چرخه تماشا خارج شده و حتی تولید آن به یک امر زیان‌ده بدل شود.

به عبارت دیگر یکی از راه‌های موثر در جلوگیری از تولید فیلم های مبتذل، حمایت از فیلم های هنری و تفکربرانگیز از طریق سیاست گذاری ها و حمایت ها در تولید و نمایش و اکران است. وقتی مخاطب با تولید و اکران انبوهی از فیلم های خوب مواجه شود دیگر به سمت تماشای فیلم های مبتذل گرایش پیدا نمی کند. مثل این می ماند که وقتی امکان دسترسی به غذای سالم و بهداشتی وجود داشته باشد، کسی به تغذیه ناسالم و غیربهداشتی میل پیدا نمی کند. راه حل اثربخش گریز از مصرف خوراک ناسالم، تولید خوراک سالم است و این قاعده در عرصه فرهنگ و هنر هم قطعا قابل تعمیم است.

حمایت از فیلمسازان جوان و با استعداد یا حمایت و تقویت نهادها و مراکز سینمایی که در تولید و نمایش فیلم های هنری و متفکرانه فعال هستند از جمله تمهیدات هوشمندانه ای است که می تواند راه را بر رشد فیلم های مبتذل، مسدود کند. مجوز ندادن به فیلم های مبتذل شاید تنها بخشی از مشکل را حل کند و اگر حمایت از فیلم های ارزشمند سینمایی و هنری نباشد، عرصه تولید خالی خواهد ماند و بهانه و فرصتی ایجاد می‌شود تا فیلم های مبتذل به عرصه نمایش نفوذ کنند و خود را بر مخاطب و سینمای ایران تحمیل کنند.

در طول یک دهه گذشته علی رغم رشد تاسف بار فیلم های مبتذل شاهد تولید فیلم های متفکرانه و هنری در نهادهایی مثل انجمن سینمای جوان، سینمای هنر و تجربه و مرکز گسترش فیلم تجربی و مستند هم بودیم که هم توانستند مخاطبان و علاقه‌مندان جدی سینما در داخل را جذب کنند و هم در جشنواره های معتبر بین المللی بدرخشند. به نظر می رسد سازمان سینمایی برای مبارزه با آثار مبتذل در سینمای ایران هم باید به پالایش فیلم های سخیف دست بزند و هم امکان والایش فیلم های هنرمندانه و متفکرانه را فراهم آورد.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است