پلان‌ها و عناصر یک فیلم مانند واژه‌های یک شعر است/ فیلم کوتاه پیشرو است | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۱
آرمان فیاض در گفتگو با صبا:

پلان‌ها و عناصر یک فیلم مانند واژه‌های یک شعر است/ فیلم کوتاه پیشرو است

آرمان فیاض عضو هیات انتخاب دومین جشنواره فیلم کوتاه سلفی۲۰ گفت که باید در حوزه ارتباط بین رشته‌ای میان سینما و ادبیات تامل بیشتری کنیم.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، آرمان فیاض عضو هیات انتخاب دومین جشنواره فیلم کوتاه سلفی۲۰ درباره لزوم توجه به ارتباط سینما و شعر گفت: با توجه به اهمیت شعر و ادبیات و با نگاه به خصلت شاعرگونه ایرانی‌ها که ریشه در تاریخ ما دارد، سینمای شاعرانه نیز می‌تواند جایگاه ویژه‌ای پیدا کند. پلان‌ها و عناصر یک فیلم، چون واژه‌های یک شعر است و فیلمساز از این طریق می‌تواند یک شعر سینمایی بسراید. از این نظر ارتباط دو حوزه شعر و سینما قابل تامل است.

وی افزود: اصولا شعر و ادبیات احساسات و روحیات عمیق انسانی را نشانه می‌گیرد و از این نظر سینمای شاعرانه و شاعر سینما به روحیه فیلمسازان ایرانی نزدیک‌تر است و فکر می‌کنم باید در حوزه ارتباط بین رشته‌ای میان سینما و ادبیات تامل بیشتری کنیم زیرا پویایی و جریان سینمای شاعرانه ما در دنیا شناخته شده است و بهتر است در آن بیشتر فعال باشیم.

این فیلمساز یادآور شد: قاعدتا تماشاگر امروز نسبت به تماشاگران گذشته بی‌حوصله‌تر است. تماشاگر امروز با توجه به دسترسی آسان‌تر به پلتفرم‌های پخش و نمایش فیلم، به راحتی می‌تواند انتخاب کند که چه چیزی ببیند، پس اصولا تماشاگر سخت‌گیرتری است.

کارگردان فیلم کوتاه «مانیکور» اظهار کرد: فیلم کوتاه به شدت موجز است و از قاعده‌‌های مرسوم سینمای بلند جدا است. به نظر من سینمای کوتاه پیش‌رو‌تر است، زیرا فرم‌ها و ایده‌های خلاقانه‌تری را جستجو می‌کند و به دلیل اینکه قاعده بازگشت سرمایه را دنبال نمی‌کند، فیلمسازان نترس‌‌تری دارد. فیلم کوتاه خوب با توجه به ویژگی ایجاز، باید نوع روایت منحصر به فرد خود را داشته باشد.

آرمان فیاض با اشاره به تاثیر کرونا در حوزه سینما بیان کرد: شرایط ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد که رفتن و دیدن فیلم در سالن‌های سینما در سراسر جهان محدود شود. در چنین شرایطی گرایش مردم به پلتفرم‌های پخش آنلاین و تماشای فیلم در صفحات نمایشگر کوچک قابل حمل و نقل مانند تلفن همراه فرصت خوبی را برای فیلم کوتاه فراهم کرده است، چون فیلم کوتاه می‌تواند در چنین شرایط‌ ناخواسته‌ای، با توجه به زمان کوتاه فیلم‌ها، یک گزینه خوب فرهنگی برای مخاطبان باشد.

او درباره اهمیت برگزاری جشنواره‌های مختلف در حوزه فیلم کوتاه تشریح کرد: به شکل ذاتی تنها فرصت فیلمسازان برای نمایش آثارشان جشنواره‌های فیلم کوتاه است. هرچه تعداد جشنواره‌ها بیشتر باشد، امکان دیده شدن آثار بیشتر است و قاعدتا این امر به فیلمسازان برای ساخت اثر انگیزه می‌دهد. جشنواره‌های موضوعی نیز فضایی است تا فیلمساز خود را به چالش بکشد و خلاقیتش را ارزیابی کند.

فیاض در پایان خاطرنشان کرد: یکی از نکات مدنظر ما در بررسی آثار جشنواره سلفی ۲۰ نیز، بحث خلاقیت است. این جشنواره روی خلاقیت فیلمساز تاکید می‌کند و سعی دارد بدون دخالت مسائل فنی و مشکلاتی که اصولا فیلمسازان را گرفتار می‌کند، فرصتی برای ایده‌پردازی آنان فراهم کند. نکته قابل توجه، تاکید این جشنواره به استعداد و امر خلاقانه فیلمسازی است و درواقع فرصتی برای تمرین چگونه گفتن و چگونه پرداختن است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000