«خاندان گوچی»؛ فیلمی که پتانسیل بازیگران بااستعدادش را هدر می‌دهد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۷
با آثار تصویری روز جهان آشنا شوید؛

«خاندان گوچی»؛ فیلمی که پتانسیل بازیگران بااستعدادش را هدر می‌دهد

فیلم «خاندان گوچی» جدیدترین ساخته ریدلی اسکات است که خیلی از منتقدها از آن به عنوان اثری سرگرم کننده اما غیرجذاب یاد کرده اند.

به گزارش خبرنگار سینمای جهان صبا، «خاندان گوچی» نام اثر تازه ریدلی اسکات کارگردان کهنه کار انگلیسی است که بیشتر به واسطه آثار درخشانی چون «بیگانه»، «بلیدرانر»، «تلما و لوییز» و «گلادیاتور» شناخته می شود.

اسکات امسال در ۸۳ سالگی در حالی «خاندان گوچی» را با انبوهی از ستارگان سینما جلوی دوربین برد که همزمان در همین سال به سراغ فیلم پرخرج دیگری با نام «آخرین دوئل» نیز رفت و آن را نیز در همین امسال راهی پرده های سینما کرد. نکته جالب درباره اسکات این است که انگار تازه موتور این فیلمساز کهنه کار روشن شده است (بزنیم به تخته) طبق برنامه اسکات قرار است اوایل سال آینده فیلم عظیم زندگی ناپلئون بناپارت را در ۸۴ سالگی جلوی دوربین ببرد و بعد از آن هم دنباله «گلادیاتور» را بسازد و اگر همچنان توان فیلمسازی داشت دو نسخه سریالی از «بلید رانر» و «بیگانه» را هم قرار است به صورت لایواکشن تولید کند.

داستان فیلم

«خاندان گوچی» داستان خانواده ایتالیایی متمول ولخرج گوچی و ماجرای قتل مائوریزیو گوچی با توطئه همسرش پاتریشیا رجیانی و سقوط امپراتوری مد گوچی است. پاتریشیا رجیانی در سال ۱۹۹۸ به دلیل سازماندهی قتل شوهرش محکوم شد.

چند نکته درباره فیلم

برای نقش پاتریشیا رجیانی که در نهایت به لیدی گاگا رسید، ستاره های مطرحی چون آنجلینا جولی، آن هتوی، ماریون کوتیار، پنه لوپه کروز و ناتالی پورتمن هم زمانی در نظر گرفته شده بودند.

رابرت دنیرو ابتدا برای ایفای نقش رودولفو گوچی انتخاب شده بود که البته او در همان ابتدا از پروژه کنار رفت و جای خود را به جرمی آیرونز داد. نکته جالب این بود که اگر دنیرو در پروژه می ماند نقش برادر آل پاچینو (دوست و رقیب دیرینش در عرصه بازیگری) را در فیلم بازی می کرد.

انتخاب آل پاچینو برای ایفای نقش آلدو گوچی از همان ابتدا سر و صدای زیادی را به پا کرد در یکی از مهم ترین انتقادات پاتریشیا گوچی دختر آلدو گوچی از انتخاب آل پاچینو در نقش پدرش انتقاد کرد و گفت: پدرم مردی زیبا بود که همه زیبایی های ظاهری همچون قد بلند، اندام باریک و چشمان آبی را داشت. این درحالی است که کارگردان فیلم با انتخاب پاچینو تصویر یک «تبهکار چاقِ کوتوله» را می خواهد از او نشان دهد.

نقدهای کوتاه درباره فیلم

این تازه ترین ساخته اسکات نقدهای متناقضی را در بین منتقدان دریافت کرده است. البته ریدلی اسکات چندی پیش با استناد به نقد سراسر ناسزای پائولین کیل بر شاهکارش «بلید رانر» موضع خود را با نقد منتقدان مشخص کرد و گفت اهمیت چندانی به این حرف ها نمی دهد و آنها را نمی خواند با این حال در اینجا بخشی از نقدهای فیلم را به صورت کوتاه مرور می کنیم.

برای مثال جیمز براردینلی یکی از منتقدانی است که از فیلم خوشش نیامده است، او درباره فیلم نوشت: هر چند این «خاندان گوچی» با بدترین فیلم هایی که اسکات ساخته فاصله دارد با این حال این فیلم یکی از ناامیدکننده ترین کارهای این کارگردان است.

کریستی پوشکو منتقد «ماشابل» اما از فیلم رضایت داشت و نوشت: یک اثر سرخوشانه که توسط ستاره موسیقی پاپ که این روزها تبدیل به یک بازیگر شده (لیدی گاگا) پایدار و استوار است.

راس سیمونس منتقد «کانزاس سیتی» درباره فیلم چنین نوشت: «خاندان گوچی» مطمئنا سرگرم کننده است اما هرگز آنطور که باید، جذاب نیست.

پاتریک مک دونالد منتقد «هالیوود شیکاگو» نیز درباره فیلم گفت: این اثر مانند یک اپرای بزرگ بدون موسیقی است که فضاسازی ایتالیا (البته به غیر از لهجه های داخل فیلم)، تاریخ خاندان گوچی و زیبایی غیر معمول لیدی گاگا را در خود جای داده است.

ریچارد ویتیکر منتقد «آستین کرونیکل» هم درباره فیلم گفت: «خاندان گوچی» فیلم به شدت بدی نیست، اما به طور غیرقابل انکاری خسته کننده، پیش پا افتاده و غیر جذاب است.

جیمز ورنیر فیلم را این گونه ستایش کرد: «خاندان گوچی» پدرخوانده عرصه مد است، لیدی گاگای فیلم عالی است و طرفداران سریال «وراثت» نیز آن را دوست خواهند داشت.

آلیسون رُز درباره فیلم نوشت: «خاندان گوچی» قطعا بدترین فیلم سال نیست، اما مطمئنا بهترین سال هم نیست، فیلمی است که پتانسیل کارگردان و بازیگران بااستعدادش را به هدر می دهد.

فیلم «خاندان گوچی» از روز ۲۴ نوامبر اکران خود را آغاز کرده است.

مصطفی علوی

انتهای پیام/

«بلفاست»؛ ایستاده در جایگاه یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱

«تل‌ماسه»؛ تجربه سفری هیجان‌انگیز به سوی آینده‌ای شگفت‌انگیز

«بازی مرکب»؛ مجموعه‌ای پیچیده که به تماشاگرانش کابوس هدیه می‌دهد

«قدرت سگ»؛ وسترنی اسرارآمیز با دستاوردی شگفت‌انگیز برای جین کمپیون

«تل‌ماسه»؛ تجربه سفری هیجان‌انگیز به سوی آینده‌ای شگفت‌انگیز

«بازی مرکب»؛ مجموعه‌ای پیچیده که به تماشاگرانش کابوس هدیه می‌دهد

«قدرت سگ»؛ وسترنی اسرارآمیز با دستاوردی شگفت‌انگیز برای جین کمپیون

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است