آدمی را می‌شود از روی پاتوق‌هایش شناخت | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۵
معرفی کتاب؛

آدمی را می‌شود از روی پاتوق‌هایش شناخت

کتاب «پاتوق‌ها» نوشته جومپا لاهیری با ترجمه امیرمهدی حقیقت به همت نشر چشمه به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «پاتوق‌ها» نوشته جومپا لاهیری با ترجمه امیرمهدی حقیقت به همت نشر چشمه منتشر شد.

در توضیح این کتاب آمده است: «لاهیری در رمان پاتوق‌ها از دریچه‌ تازه‌ای به زندگی روزمره نگاه می‌کند و نشان می‌دهد که آدمی را می‌شود از روی پاتوق‌هایش و جاهایی شناخت که مرتب به آن‌ها سر می‌زند.

او درعین‌حال سربسته می‌گوید که گاهی بد نیست زمین بازی را عوض کنی، دل به دریا بزنی و به مکان‌هایی ناشناخته پا بگذاری تا زندگی‌ات رنگ‌وبو و جان تازه‌ای بگیرد.»

در قسمتی از متن «پاتوق‌ها» نوشته شده است: «همیشه خود را زیر سایه‌ فرد دیگری دیده‌ام هر چند که مجبور نیستم خودم را با برادرانی باهوش‌تر یا خواهرانی خوشگل‌تر از خودم مقایسه کنم.

گریزی نیست از سایه‌هایی که در این فصلِ روبه‌تاریکی همه‌جا را در بر می‌گیرند. از زیر سایه‌ خانواده‌های‌مان هم نمی‌توان گریخت. و گاهی دلتنگ سایه‌ خوشایندی می‌شوم که یک همدم می‌تواند برای آدم فراهم کند.»

و در بخشی دیگر می‌خوانیم: «به دیدن تو هم می‌آیم پدر. برایت گل می‌آورم و صدایت را می‌شنوم که از من می‌پرسی: اینا رو آوردی که چی بشه؟
تو این‌جایی در قلب شهر و مرده‌ها دور تا دورت، مرده‌هایی که هنوز دسته‌گل و تاج گل دارند، مثل جعبه‌های توی پست‌خانه ردیف به ردیف. همیشه محدوده‌ خودت را داشتی، چهاردیواری خودت را ترجیح می‌دادی به دور از همه، چه‌طور می‌توانم با آدم تازه‌ای وارد رابطه شوم وقتی که هنوز پس از مرگت هم دست و پا می‌زنم فاصله‌ بین تو و مادرم را از خاطرات‌‌ام پاک کنم. زنی‌که اصلا نمی‌شود سردرآورد چرا انتخابش کردی که شریک زندگی‌ات شود و از او بچه‌دار شوی.»

کتاب «پاتوق‌ها» با قیمت ۴۲ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است