رسیدگی به تقاضاها با بیشترین سرعت و کمترین خطا/ هنرمندان حق اعتراض دارند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۳
محمد طباطبایی به صبا گفت:

رسیدگی به تقاضاها با بیشترین سرعت و کمترین خطا/ هنرمندان حق اعتراض دارند

دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران از امکان اعتراض هنرمندان نسبت به آرای صادره این شورا خبر داد.

سیدمحمد طباطبایی که بیش از سه ماه است به عنوان دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور و نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شورا فعالیت می کند، در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره روند کار این شورا و تغییرات صورت گرفته در این روند در طول مسئولیت تازه خود بیان کرد: شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شعرای کشور روند کار مشخصی دارد چرا که بر اساس آیین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند و شیوه نامه اجرایی آن نیز  بر اساس همان آیین نامه تدوین شده است، بنابراین نمی‌توانیم در روند اجرایی کار تغییر ایجاد کنیم. اما در این شورا که مهمترین کارش بررسی تقاضای هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور برای اعطای درجه هنری است، تلاش می کنیم تا دقت نظر ما بیشتر باشد.

تلاش می کنیم حقی از هنرمندی ضایع نشود/ارزیابی هنرمندان در دو مرحله
طباطبایی در  ادامه افزود: در اعطای درجه های هنری به مایه و داشته‌های هنری هنرمندان و تاثیری که در روند رشته هنری خود داشته اند توجه داریم و تا جایی که از دست ما برآید و توان آن را داشته باشیم دقت خواهیم کرد که حقی از هنرمندی ضایع نشود و درجه های هنری بر اساس دقت نظر اعطا شود.
طباطبایی با اشاره به کمیته های متعددی که در شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور فعالند، اظهار کرد: در شورای ارزشیابی چهار کمیته داریم که شامل کمیته ارزشیابی نویسندگان و شعراست که در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارد. کمیته ارزشیابی هنرمندان رشته های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی نیز در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیته ارزشیابی هنرمندان سینما در سازمان سینمایی و کمیته مربوط به هنرمندان هنرهای سنتی نیز در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعال هستند. پرونده‌های هنرمندان متقاضی ابتدا در این کمیته ها با حضور کارشناسان، ارزیابی می شود و این کمیته ها بر اساس آیین نامه و قانون رای و نظر مشورتی خود را به شورا ابلاغ می کنند. بعد از اعلام رای مشورتی متخصصان و کارشناسان این کمیته‌ها در شورای ارزشیابی هنرمندان این آرا و پرونده هنرمند متقاضی با حضور یک کارشناس متخصص در همان رشته بررسی می شود و نسبت به اعطای درجه هنری تصمیم گیری لازم صورت می گیرد.
طباطبایی با اشاره به بهره مندی از رای کارشناسان متخصص در هر حوزه برای صدور رأی نهایی از سوی این شورا یادآور شد: کارشناسان در شورای ارزشیابی با توجه به رشته تخصصی مورد بحث دعوت می‌شوند مثلا اگر پرونده هنرمندی در حوزه موسیقی کلاسیک باشد از هنرمند و کارشناس موسیقی کلاسیک دعوت می شود که به عنوان کارشناس حضور یابد و اگر در حوزه موسیقی نواحی باشد، از کارشناس موسیقی نواحی دعوت می شود تا نظر کارشناسی خود را اعلام کند و این کارها برای این است که دقت خود را در بررسی پرونده ها بالاتر ببریم و بتوانیم از درجه هنری اعطا شده دفاع کنیم.
هنرمندان متقاضی حق اعتراض به رای صادره را دارند
دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور در ادامه درباره تفاوت های کار این شورا در دوره مدیریت جدید بیان کرد: در دوره جدید آن چه بسیار بر آن تأکید داریم بررسی تخصصی پرونده هنرمندان متقاضی است و علاوه بر آن هنرمندان متقاضی بعد از صدور رأی شورا حق اعتراض برای بررسی دوباره پرونده خود دارند و در صورت اعتراض، این پرونده دوباره در کمیته های تخصصی بررسی شده و به شورا باز می‌گردد و مجدد در این شورا با حضور کارشناس متخصص، پرونده هنرمند متقاضی مورد بررسی و دقت نظر قرار می‌گیرد تا حقی از هنرمندی ضایع نشود.
افزایش سرعت عمل در بررسی پرونده ها با افزایش تعداد جلسات
طباطبایی با اشاره به ترافیک پرونده‌های هنرمندان متقاضی، سرعت عمل در اجرای امور این شورا را نیز از دیگر تفاوت های این دوره ذکر کرد و افزود: سعی داریم در دوره جدید به سرعت عمل بیشتری دست پیدا کنیم که این سرعت عمل را با سرعت بخشیدن به بررسی ها نمی توان عملی کرد چرا که دقت ما را کاهش خواهد داد بلکه با افزایش تعداد جلسات بررسی، سعی کرده ایم به این سرعت عمل برسیم. به طوری که در بسیاری مواقع دو جلسه در هفته نیز برگزار  می‌کنیم تا بتوانیم پرونده ها را در زمان کمتری بررسی کنیم.
وی تصریح کرد: در دوره ای فعالیت شورای ارزشیابی با کندی همراه شد و به همین دلیل تعداد پرونده های بررسی نشده هنرمندان زیاد شده و دوره انتظاری را پشت سر گذاشته اند که از این بابت شرمنده هنرمندان متقاضی هستیم و در تلاش هستیم با افزایش تعداد جلسات بررسی پرونده‌ها این موضوع جبران شود.
دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان وشاعران کشور در بخش دیگری از سخنانش درباره چگونگی اعطای درجه های هنری توضیح داد: اعطای درجه هنری می تواند هم به هنرمندان دارای تحصیلات عالیه و هم هنرمندانی که فاقد تحصیلات عالیه هستند اختصاص یابد. در این شورا، درجه علمی به هنرمند اعطا نمی شود بلکه درجه هنری و مهارتی به آنها داده می شود.
ترکیب اعضای شورا
طباطبایی درباره افرادی که این شورا را تشکیل می دهند، یادآور شد: این شورا متشکل از وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، دبیر شورا، نماینده فرهنگستان هنر، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور است که این افراد اعضای ثابت هستند و
در پرونده های مربوط به سینما، نماینده سازمان صداو سیما و در پرونده مربوط به شعر و داستان هم نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی به این ترکیب اضافه می شوند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ریاست این شورا را بر عهده دارد که بنده علاوه بر دبیری به عنوان نماینده وزیر هم در خدمت شورا هستم.
وی ادامه داد: علاوه بر اعضای ثابت حقوقی شورا دو هنرمند هم به عنوان عضو حقیقی با معرفی دبیر و حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور دارند. همچنین همان طور که اشاره شد در هر حوزه یک کارشناس تخصصی هم به این جمع اضافه می‌شود که عضو متغیر شوراست.
بررسی پرونده ها با حضور کارشناسان متخصص/ آرای صادره جدا از نگاه فردی نیست
دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور در ادامه سخنان خود درباره برخی نارضایتی ها از اعطای درجه های هنری به هنرمندان توضیح داد: در هر انتخابی، اعتراضی وجود دارد. من هم به بررسی اعتراض ها معتقدم و به دوستانم در دبیرخانه شورا و دبیرخانه کمیته‌های تخصصی اعلام کرده ام که در این زمینه همکاری کنند تا هنرمندان بتوانند به رای و حکم و درجه صادره از سوی این شورا اعتراض کنند. اما اعتراض برخی از هنرمندان طراز اول کشور نسبت به اعطای برخی درجه های هنری به دیگر هنرمندان که معتقدند این درجه ها در حد و اندازه هنرمند متقاضی نیست، ممکن است درست باشد یا نباشد. باید توجه کنیم اگرچه ما نهایت دقت نظر را داریم و در صدور درجه هنری از نظرات کارشناسان استفاده می‌کنیم اما رایی که شورا صادر می‌کند رای اعضای آن شوراست و اگر اعضای شورا تغییر کند ممکن است همان رای صادر بشود یا تغییر کند. بنابراین نمی توان نگاه فردی را از این انتخاب ها جدا کرد.
وی تاکید کرد: البته در دوره ای که بنده به عنوان دبیر شورا پاسخگو هستم بنا را بر این گذاشته ام که با نگاه تخصصی پرونده‌ها را بررسی کنیم و ارزیابی‌مان در این راستا باشد که این هنرمند متقاضی چقدر مهارت هنری دارد و بر اساس آن رای صادر کنیم.
تلاش برای رسیدن به کمترین خطا در صدور درجه های هنری
وی در پایان با اشاره به کمیته های تخصصی در بخش هنری برای رسیدن به کمترین خطا در صدور آرا یادآور شد: سه کمیته هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و موسیقی از بخش هنری منشعب می شود، یعنی برای هر کدام این رشته‌ها یک کمیته وجود دارد. هر کدام آن‌ها هم در زیر مجموعه خود کمیته‌هایی دارند، برای مثال کمیته موسیقی به شاخه‌های موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی و موسیقی ردیف دستگاهی تقسیم می‌شود. کمیته هنرهای تجسمی هم شامل شاخه های خط‌ نقاشی، خوشنویسی، نقاشی، عکس، مجسمه، گرافیک و .. می‌شود. کمیته هنرهای نمایشی هم زیرمجموعه‌هایی دارد، همبن طور کمیته هنرهای سنتی چندین کمیته تخصصی در زیر مجموعه خود دارد. در واقع با این کمیته های تخصصی سعی شده که نگاه تخصصی بیشتری به اعطای درجه های هنری ایجاد شود اما با این حال ممکن است باز هم اعتراضاتی صورت بگیرد و ما تلاش کرده ایم در دوره جدید، کمترین خطا را داشته باشیم.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است