معرفی برگزیدگان مرحله اول هفتمین دوره جایزه شعر احمد شاملو | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۸

معرفی برگزیدگان مرحله اول هفتمین دوره جایزه شعر احمد شاملو

برگزیدگان مرحله اول هفتمین دوره جایزه شعر احمد شاملو طی یک نشست خبری مجازی معرفی شدند.

به گزارش صبا، دبیرخانه هفتمین دوره جایزه شعر احمد شاملو با انتشار متنی برگزیدگان مرحله اول این رویداد را معرفی کرد.

در متن دبیرخانه هفتمین دوره جایزه شعر احمد شاملو آمده است:

مراسم نشست خبری مرحله اول هفتمین دوره جایزه شعر احمد شاملو نیز مانند دوره گذشته به جبر شرایط کرونایی مجال دیدار حضوری نیافت. از این رو به مراسمی مجازی برای معرفی بیشتر شاعران برگزیده‌ و آگاهی از نقطه نظرات داوران ارجمند این دوره بسنده کرده‌ایم.

احمد شاملو در مطلبی با عنوان «تعهد در‌ برابر زبان نیمی از تعهد اجتماعی نویسنده» می‌نویسد:
«آیا براى یک نویسنده (یا شاعر یا مترجم) تنها و تنها نفس «تعهد اجتماعى» کافى است؟ و به عبارت بهتر و گسترده‌‌تر: آیا تعهد در قبال ادبیات و به‌ خصوص زبان، چیزى جدا از تعهدات اجتماعى و انسانى یک نویسنده است؟ یا از لحاظ اهمیت در سطحى فروتر از آن قرار مى‌‌گیرد؟ و باز به‌ عبارتى دیگر: آیا یک نویسنده یا مترجم مجاز است در آفرینش اثرى بر اساس تعهد اجتماعى و انسانى خویش، یا در برگرداندن اثر نویسنده‌‌یى که هم‌‌عهد و هم‌رزم اوست، زبانى اصیل و پخته را که قالبِ ده‌‌ها و صدها شاهکار علمى و ادبى و تاریخى و فلسفى بوده است، خواه از سر ناتوانى و کمبود قدرت یا شناخت و خواه از سر اهمال ناشى از شتاب‌کارى یا بى‌‌دقتى، در شکلى نه چندان موافق به‌ کار گیرد؟ و آیا لطمه‌‌یى که از این رهگذر بر پیکر زبان و ادبیات خویش وارد مى‌‌آورد لطمه‌‌یى مستقیم بر تعهد و مسئولیت شخص او نیست؟»
پس از این مجال سخنی بیش نمی‌ماند. در ادامه بیانیه هیأت داوران مرحله اول هفتمین دوره جایزه شعر شاملو، سخنرانی داورهای محترم این مرحله و شعرخوانی برگزیدگان این مرحله اول و نیز منتخبین حوزه‌های «مدایح بی‌صله» و «هوای تازه» تقدیم حضورتان می‌شود.

با درود و احترام
دبیرخانه هفتمین دوره جایزه شعر احمد شاملو

بیانیه هیأت داوران مرحله اول

داوران مرحله اول هفتمین دوره جایزه شعر احمد شاملو ضمن سپاسگزاری از همراهی و استقبال شایان توجه شاعران و ناشران گرامی شعر به اطلاع می‌رساند امسال از میان آثاری که برای شرکت در جایزه شعر شاملو ارسال شد، ۲۰۲ عنوان واجد شرایط شرکت در این دوره جایزه بود. داوران از اوایل خرداد تا آخرین هفته شهریور ماه، یکایک مجموعه‌ها را بر مبنای دانش نظری خود و نیز با بذل توجه به معیارهای از پیش تعیین‌شده جایزه شعر شاملو بررسی کردند.
هیأت داوران مرحله اول هفتمین دوره جایزه شعر احمد شاملو ضمن سپاسگزاری از همراهی و استقبال شایان توجه شاعران و  ناشران گرامی شعر به اطلاع می‌رساند امسال از میان آثاری که برای شرکت در جایزه شعر شاملو ارسال شد، ۲۰۲ عنوان واجد شرایط شرکت در این دوره جایزه بود. داوران از اوایل خرداد تا آخرین هفته شهریور ماه، یکایک مجموعه‌ها را بر مبنای دانش نظری خود و نیز با بذل توجه به معیارهای از پیش تعیین‌شده جایزه شعر شاملو بررسی کردند. احمد شاملو به سال ۱۳۴۳ در گفتگویی با مجله اندیشه و هنر گفته بود: «نمی‌توانم تصور کنم که شعر اثر مستقیم زندگی نباشد یا چیزی باشد جدا از ضربه‌های زندگی. فکر می‌کنم شعر اصلاً صدای آن ضربه‌هاست.» از میان معیارهایی که داوران مرحله نخست این دوره جایزه شاملو بیشتر مورد توجه قرار داده‌اند نیز می‌توان به «نسبت داشتن شعر با تجربه زیسته شاعر و انتقال تجربه در شعر با تبدیل درک فردی به شعور عام، پیوند داشتن شعر شاعر با زندگی، با فرهنگ و با جامعه و زمانه‌اش، اهمیت روابط و آرمان‌های انسانی در عین شعارزده و تصنعی نبودن، برخورداری از منطق شاعرانه، داشتن ذهنیت شاعرانه و در عین حال تجرید و انتزاع صرف و در خدمت فرم نبودن» اشاره کرد.
همچون دوره پیش، دبیرخانه جایزه و داوران مرحله اول در نظر داشته‌اند تا در دو حوزه‌ مدایح بی‌صله و هوای تازه نیز منتخبینی را به علاقه‌مندان شعر و ادبیات معرفی کنند. «مدایح بی‌صله» برای قدردانی از شاعرانی که به‌رغم سال‌ها استمرار در کار شاعری و کیفیّت قابل ‌ملاحظه شعرشان چنان که باید به جامعه معرفی نشده‌اند و «هوای تازه» برای معرفی شاعرانی نوپا که انتظار می‌رود شعرشان در آینده از ظرفیت‌های بیشتری برخوردار شود. مطابق رسم تازه‌نهاده، شاعران این دو حوزه در مرحله نخست انتخاب و معرفی می‌شوند و در مراسم پایانی جوایزی به ایشان اهدا خواهد شد.

منتخبین حوزه «مدایح بی‌صله»:
_به سایه، هرمز علی‌پور، انتشارات کتاب هرمز.
_فرودگاه آه، فرامرز سدهی، نشر سیب سرخ.

منتخبین حوزه «هوای تازه»:
_دیکتاتوری در سطرهای ابری، زینب فرجی، نشر سیب سرخ.
_نهنگ حوض، خالد عظیمی، انتشارات ایهام.

با توجه به معیارهای گفته‌شده و پس از بحث و تبادل نظر میان داوران، دوازده اثر به اتفاق آرا برای شرکت در مرحله دوم هفتمین دوره جایزه شعر شاملو انتخاب شد. هیأت داوران اسامی کتاب‌های راه‌یافته به دور دوم را به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر اعلام می‌کنند:
۱. مجموعه‌شعر «آمبرولا؛ خواهر گل‌های جهان»، نرگس برهمند، انتشارات نگاه.
۲. مجموعه‌شعر «آن»، آرش خوشبخت، انتشارات فصل پنجم.
۳. مجموعه‌شعر «اکسپرسیونیسم غمگین»، دیار مردان‌بگی، نشر مایا.
۴. مجموعه‌شعر «جادونامه آنتالوس»، پریماه اعوانی، نشر افراز.
۵. مجموعه‌شعر «چشم‌های تو روشن بود»، یاور مهدی‌پور، انتشارات مروارید.
۶. مجموعه‌شعر «حراج حلاج»، محمد اسدی، انتشارات فصل پنجم.
۷. مجموعه‌شعر «شیهه»، میثم متاجی، انتشارات مهر و دل.
۸. مجموعه‌شعر «قهوه قجری در پاریس»، فرامرز احمری، انتشارات ایهام.
۹. مجموعه‌شعر «کوچه دلفین‌ها»، مجیب مهرداد، انتشارات مهر و دل.
۱۰. مجموعه‌شعر «مرا از حروف نامم نجات بده»، شهرام رستمی، نشر سیب سرخ.
۱۱. مجموعه‌شعر «مرگ در صفحه‌ای سفید»، بهرام معصومی، نشر چلچله.
۱۲. مجموعه‌شعر «یاقوت‌های کبود»، منصور مرید، نشر خوزان.

داوران مرحله اول هفتمین دوره جایزه شعر شاملو

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است