بررسی جنبه‌های مختلف تجاری‌سازی و مصرف‌گرایی در تهران

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «تجاری‌سازی و مصرف‌گرایی» نوشته میثم سفرچی به همت نشر نی به چاپ رسید.

در توضیح این کتاب آمده است: «توسعه‌ مال‌ها در تهران از اواخر دهه‌ ۸۰ تاکنون روندی صعودی داشته است. کتاب حاضر در پی فهم جنبه‌های کالبدی، اجتماعی و فرهنگی این تحول و توضیح رابطه‌ اقتصاد شهرداری، توسعه‌ مال‌ها و فرهنگ مصرف در تهران است.

نویسنده رابطه‌ توسعه‌ فضاهای تجاری و تأمین منابع مالی شهرداری، بودجه‌ها، طرح جامع و برنامه‌های پنج‌ساله‌ی شهرداری تهران را در فاصله‌ سال‌های ۱۳۹۶-۱۳۸۴ با روش کیفی تحلیل کرده است.

مصاحبه با مشتریان مال‌ها مبنای شناسایی ارزش‌ها، داوری‌ها و نظام شناختی آن‌ها در مواجهه با مال‌ها بوده است. از نظر مشتریان مال‌ها این فضا نماد پیشرفت، آزادی، بازشناسی حق انتخاب و امنیت هستند. تحول مفهوم نیاز و تبدیل‌شدن نفس خرید به نیاز، تحول فرهنگ مصرفی در تهران را توضیح می‌دهند. برند، مد و تمایز مهم‌ترین عوامل مؤثر بر خرید لباس در مال‌ها هستند و تحلیل معنای خرید و مصرف لباس نشان می‌دهد که احساساتی مثل توانایی، برتری، خاص‌بودن، اعتمادبه‌نفس، پذیرفته‌شدن از طرف دیگران، آرامش و استقلال با خرید از مال پیوند دارد.

دامنه‌ تحولات فرهنگ همراه با رشد مصرف‌گرایی تا معنای ذهنی خوشبختی پیش می‌رود؛ تصوّر جدیدی از خوشبختی که عاری از هر نوع حساسیت نسبت به امور اجتماعی و سیاسی است.»

این کتاب در 7 فصل با عناوین «مقدمه»، «نولیبرالیسم و شهر»، «مسیرهای نولیبرال سازی در جهان»، «مدیریت شهری و تحول فضاهای تجاری تهران»، «مرکز خرید به مثابه فضای اجتماعی»، «مصرف گرایی به مثابه سبک زندگی» و «به سوی یک چارچوب تحلیلی برای فهم تحولات تهران» ارایه شده است.

کتاب «تجاری‌سازی و مصرف‌گرایی» 340 صفحه و 86 هزار تومان قیمت دارد.

انتهای پیام/