باید ظرفیت‌های هنری ایران را به جهان معرفی کنیم/ توجه به ایران سیاسی و ایران فرهنگی

به گزارش صبا به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، با حضور بهمن نامورمطلق رییس فرهنگستان هنر و سعید خطیب‌زاده رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه و همراهی جمعی از اعضای پیوسته و گروه‌های تخصصی فرهنگستان، هنرمندان و مدیران عرصه‌های فرهنگی و هنری، یکشنبه ۳۰ آبان در کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر جلسه‌ای با موضوع «دیپلماسی هنر» برگزار شد.

ابتدا بهمن نامورمطلق با اشاره به وظایف اساسنامه‌ای فرهنگستان هنر درباره توجه به نهادها و فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه هنر، به تشریح رویکرد این فرهنگستان در تشکیل کارگروه دیپلماسی هنر پرداخت.

نامورمطلق از اهداف توجه ویژه به مقوله دیپلماسی هنر در فرهنگستان را «انتشار زیبایی‌شناسی ایرانی‌اسلامی»، «تقویت هویت هنری و تبادل و تعامل با کشورهای دیگر به‌ویژه در حوزه نظری هنر»، «ارتقای اقتصاد هنر» و «صیانت از داشته‌های هنری فرهنگ ایرانی در خارج از کشور» برشمرد و درخصوص آنها توضیحاتی ارائه کرد.

رییس فرهنگستان هنر در همین زمینه افزود: تلفیق اسلام و ایران زیبایی‌شناسی منحصربه‌فردی به وجود آورده که متأسفانه، به‌خوبی از آن استفاده نشده و تصویری که از ایران در جهان ترسیم شده بیشتر سیاسی است و تصویر فرهنگی ایران که مزیت جامعه ماست کمتر دیده شده است. امروزه، از سایر صنایع، مهاجرت به سمت صنایع خلاق و صنایع فرهنگی است. در هنر و اقتصادِ هنر مزیت‌های خوبی داریم که امید است بتوانیم به‌خوبی از آنها استفاده کنیم.

او ضمن اشاره به کتاب‌های منتشر شده در حوزه دیپلماسی هنر، دوسالانه‌های هنری جهان اسلام و همایش‌های مکاتب بینافرهنگی که توسط فرهنگستان هنر برگزار شده بود، خواستار استفاده از ظرفیت بزرگ هنر و به‌ویژه فرهنگستان هنر در جهت اهداف عالی نظام با همکاری دولت، به‌ویژه وزارت امور خارجه، شد.

سپس سعید خطیب‌زاده، معاون وزیر امور خارجه، کارهای فرهنگی و هنری را از اولویت‌های قطعی و جدی وزارت امور خارجه بیان کرد و گفت: این اولویت برای ما اداری نیست و شناختی است و از باب شناخت هویت ایرانی، که تجمیع تمام ارزش‌ها و باورهای انباشته‌شده ملت است، به این مقوله نگاه می‌کنیم.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه عنوان کرد: نگاه ما در وزارت امور خارجه، توأمان، به ایرانِ سیاسی و ایرانِ فرهنگی است. با کمک فرهنگستان هنر، می‌توانیم به اندازه تمام نمایندگی‌ها و افرادی که در خارج از ایران امر نمایندگی را انجام می‌دهند، ایران را تکثیر کنیم و هر چقدر فرهنگستان هنر بخواهد کار کند، وظیفه ذاتی ماست که حمایت و کمک کنیم.

در ادامه، علیرضا اسماعیلی دبیر فرهنگستان هنر، حبیب‌الله صادقی رییس گروه تخصصی هنرهای تجسمی فرهنگستان، مجتبی رحماندوست عضو پیوسته فرهنگستان، عبدالحسین لاله رییس پژوهشکده هنرِ فرهنگستان، میثم یزدی دبیر علمی دیپلماسی هنر فرهنگستان، محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مرتضی رضوانفر عضو هیات‌علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، احمد شاکری عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، محمدمهدی حیدریان و علیرضا تابش، اعضای گروه تخصصی سینمای فرهنگستان در سخنانی به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص دیپلماسی هنر، توسعه فعالیت‌ها و همکاری‌های هنری و فرهنگی در سطح بین‌المللی پرداختند.

انتهای پیام/