همه تغییرات و تحولات تالار محراب/ به شدت مخالف شیوه قدیمی اجرای آثار در مجموعه هستم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۵
مهرداد کورش نیا با صبا مطرح کرد:

همه تغییرات و تحولات تالار محراب/ به شدت مخالف شیوه قدیمی اجرای آثار در مجموعه هستم

مهرداد کورش نیا نویسنده، کارگردان و مدیر تالار محراب از آخرین وضعیت و تغییرات مجموعه تالار محراب سخن گفت.

مهرداد کورش نیا نویسنده، کارگردان و مدیر مجموعه تالار محراب در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره تغییرات اخیر مجموعه محراب گفت: سالن محراب از معدود سالن های نمایشی است که در مرکز شهر و در کنار خیابان با حدود ۱۵۰۰ متر حیاط است که حیاط مجموعه امکان ایجاد پاتوق برای مخاطبان و هنرمندان را ایجاد کرده و ما در فضای تئاتر چنین مکانِ محصور را که در خدمت تئاتر باشد حتی در تئاتر شهر یا ایرانشهر نداریم.

او  درباره استفاده از پتانسیل های سالن های این مجموعه بیان کرد: سالن محراب پیش از این دو سالن اجرا داشت که ما دو سالن دیگر به آن اضافه کردیم و با نامگذاری آنها به نام استادان و مفاخر تئاتر از یکدیگر تفکیک شدند.

کارگردان فیلم سینمایی «بی آبان» درباره انتخاب نام سالن ها مطرح کرد: نامگذاری سالن ها براساس نام همکاران بازنشسته مان در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره تئاتر است چراکه این عزیزان جزو مفاخر و بازنشستگان هنر تئاتر هستند و متاسفانه ما هر چهار نفر را از دست داده ایم.

این مدیر هنری با اشاره به نام سالن ها عنوان کرد: سالن بزرگ استاد جعفر والی، سالن استاد جمیله شیخی و دو سالن جدید داریم که در طبقه پایین مجموعه است و با نام های سالن استاد اسلامی و سالن استاد جمشید لایق نامگذاری شدند.

نویسنده نمایشنامه «آخرین نامه» توضیح داد: ما تعداد قابل توجهی دانشجوی تئاتر در کنار هنرجویان موسسات آموزشی آزاد، پشت کنکوری ها و فارغ التحصیلان سال های قبل داریم و  باید در نظر بگیریم که چقدر بستر فعالیت را برای شان فراهم کرده ایم.

کارگردان نمایش «مسیح» توضیح داد: رویکرد جدید تالار محراب با توجه به دسترسی مناسب، مرکز شهر بودن و اضافه کردن سالن ها، خدمت رسانی هرچه بهتر به دانشجویان و جوانان است.

باید درباره تعاریف خود از اجرای حرفه ای یا دانشجویی تجدیدنظر کنیم

کارگردان نمایش «خواستگاری» گفت: ما باید درباره تعاریف خود از اجرای حرفه ای یا دانشجویی تجدیدنظر کنیم اگر تعریف حرفه ای به معنای پولساز و مشهور بودن است یعنی اگر این دو گزینه را برای تئاتر حرفه ای به کار می بریم قابل قبول است  ولی اگر بحث کیفیت مدنظر باشد خیلی از ما می دانیم که اکثر مواقع کارهای دانشجویان و جوانان به مراتب بهتر از کارهای افرادی است که در تئاتر به عنوان افراد حرفه ای شناخته شده اند.

نویسنده نمایشنامه «آواز ستاره ها» ادامه داد: اصولا شرایط تجاری و شهرت آفت هایی هستند که به هنر ضربه می زنند و به همین دلیل یکی از جاهایی که صداقت و سلامت بیشتری در آن وجود دارد آثار دانشجویی و یا آثاری که از شهرستان می آید، هستند چراکه این دو دسته فعلا درگیر پول و شهرت نشده اند و به همین دلیل  می‌بینیم که خلاقیت، نوآوری و زیبایی شناسی جدیدی دارند و به همین دلیل ریسک پذیر و اهل تجربه اند.

مدیر مجموعه تالار محراب عنوان کرد: در مجموعه تالار محراب تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت های مجموعه برای تعامل بیشتر با جوانان بهره ببریم و در این راستا از کمک کارشناسان تئاتری مجموعه که سوابق هنری زیادی دارند برای ارتقا کمی و کیفی آثار استفاده می کنیم.

رسالت ذاتی ارشاد خدمت رسانی فراگیر فرهنگی است

کارگردان نمایش «قرار» افزود: تالاری مثل مولوی وابسته به دانشگاه تهران است یعنی وظیفه و تعهدی برای سرویس دهی به دانشگاه های دیگر ندارد ولی مجموعه محراب متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از وظایف آن ارایه خدمات فراگیر فرهنگی برای همه هنرمندان است. برای ما مهم نیست که این عزیزان جوان یا پیر باشند یا حتی دانشجوی کدام دانشگاه و…. . رسالت ذاتی ارشاد خدمت رسانی فراگیر فرهنگی است و در مجموعه محراب سعی داریم این حمایت را به صورت فراگیرتر و عادلانه تر عملی کنیم.

یکی از نویسندگان سریال «ممنوعه» با توجه به تاثیر ویروس کرونا در استقبال مخاطبان توضیح داد: تا شرایط ایجاد شده براساس ویروس کرونا تقلیل پیدا کند و امنیت بیشتری از لحاظ ذهنی ایجاد شود قطعا سالن های تئاتر تحت تاثیر هستند ولی خدا را شکر تا به امروز هر چهار سالن مجموعه فعال بوده و روزانه دوازده گروه در سالن ها در فواصل زمانی متفاوت تمرین می‌کنند.

محراب در سال امکان پوشش دهی حدود ۵۰ نمایش را دارد

کارگردان نمایش «کابوس یک رویا» مطرح کرد: محراب در سال امکان پوشش دهی حدود ۵۰ نمایش را دارد اما باید در نظر داشته باشیم که تقاضا زیاد است و سالن ها با محدودیت مواجه هستند و متقاضیان برای اجرا در سالن های محراب مثل دیگر سالن ها باید ابتدا متن یا فیلم آثارشان را ارایه دهند و شورای انتخاب آثار آنها را از نظر کیفی مورد بررسی قرار داده و در نوبت اجرا قرار می گیرند.

او ادامه گفت: تقاضا برای اجرا زیاد است و سالن ها با محدودیت روبرو هستند و به این دلیل قطعا برای اجرای آثار بحث کیفی آنها بسیار مهم است زیرا اگر قرار باشد برای هر فردی که اثری به نام تئاتر آماده می‌کند بدون در نظر گرفتن کیفیت، مقدمات اجرا فراهم شود و اثر از نظر کیفی سخیف و ضعیف باشد به مخاطبان تئاتر خیانت شده است.

کارگردان نمایش «آقا لیلا» اظهار کرد: هنرمندانی که از شهرستان برای اجرا در مجموعه محراب درخواست اجرا دارند، درخواست و نمایشنامه شان را برای بررسی ارسال می کنند بعد از بررسیِ سطح کیفی اثر بازبینی برای آنها در نظر گرفته می شود و در صورت انتخاب کار اجرا می شود.

کارگردان نمایش «درخت ها» گفت: متقاضیان ابتدا می توانند از طریق فضای مجازی درخواست و نمایشنامه را برای ما بفرستند و سپس برای بازبینی در صورت نبود امکان حضور CD کارشان رابا پست برای مجموعه ارسال کنند.

کورش نیا با اشاره به استفاده از محوطه بیرونی تالار محراب بیان کرد: برای استفاده از محوطه بیرونی فعلا ما ۲ آلاچیق برای گپ و گفت هنرمندان ایجاد کرده ایم اما در حال حاضر امکان بهره برداری از این محیط را برای اجرا به دلیل سر و صدایی که از رفت و آمد ماشین ها در خیابان ولیعصر ایجاد می‌شود، نداریم چراکه متاسفانه تا این فضا سرپوشیده نشود تنها باید از ظرفیت ۴ سالن و کافی شاپ و پاتوق هایی که قابل استفاده هستند، بهره ببریم.

برای اجرای آثار برگزیده جشنواره تئاتر استان تهران از آنها حمایت می‌کنیم

مدیر مجموعه تالار محراب درباره آثار منتخب جشنواره تئاتر استان تهران گفت: برای اجرای آثار برگزیده جشنواره تئاتر استان تهران از آنها حمایت می‌کنیم و هم اکنون نیز از آثار منتخب امسال نمایش «مرگ موش» به کارگردانی سارینا رزاق درخواست اجرا داده که مراحل آماده سازی برای اجرا انجام می‌شود.

به شدت مخالف شیوه قدیمی اجرای آثار در مجموعه هستم

مهرداد کورش نیا با اشاره به رویکرد جدید سالن محراب برای انتخاب و اجرای آثار عنوان کرد: به شدت مخالف شیوه قدیمی اجرای آثار در مجموعه هستم و تاکید دارم که نمایش های آیینی سنتی، نمایش های کودک و نمایش های مذهبی دیگر در محراب اجرا نشوند زیرا این سالن ها باید هویت‌مند باشند.

او ادامه داد: نمایش آیینی سنتی ما باید متمرکز در سنگلج، نمایش مذهبی ما در حوزه هنری، نمایش کودک در تالار هنر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشند تا مراکز بتوانند سیاست گذاری مستقل و حرفه ای داشته باشند و کارشناسان مرتبط دقیق تر و تخصصی تر کارشان را انجام دهند.

کارگردان نمایش «درخت ها» توضیح داد: تالار مولوی یعنی یک مجموعه تئاتر دانشجویی، تئاتر شهر مرکزی برای حرفه ای ترین تئاترهای کشور، ایرانشهر برآیند تئاترهای تجاری و حرفه ای است و همه ما می‌دانیم که سالن انتظامی بیشتر پذیرای آثار دانشجویی هنرجویی است.

محراب فقط برآیند آثار دانشجویی است

نویسنده نمایش «آواز ستاره ها» گفت: محراب فقط برآیند آثار دانشجویی است چراکه دانشجو نمی‌تواند برای اجرا در سالن خصوصی اقدام کند و ما موظفیم پاسخگوی نیاز جوانان دانشجو باشیم.

وی بیان کرد: همه مسئولان از توجه به جوان گرایی و جوانان حرف می‌زنند ولی تا به حال چه کاری به این منظور انجام شده است؟ در عمل باید چه اتفاقی بیفتد این مجموعه باید فقط برای ۶ هزار دانشجو، نزدیک ۳ هزار نفر پشت کنکوری و هنرجویان کلاس های آزاد هنری در نظر بگیریم چرا که از تعداد بالایی که با این ارقام به دست می آید ما حتی اگر به حذف افرادی که به نظر برای سرگرمی به تئاتر آمده اند، بپردازیم باز هم تعداد قابل توجهی باقی می مانند که باید در نظر بگیریم برای چه درس خواندند، دانشگاه آمدند و واقعا  باید راجع به این موارد حرف زد که چرا وقتی زیرساخت مناسبی برای تامین نیازهای دانشجویان تئاتر نداریم اینقدر دانشجو می‌پذیریم ما حتی فقط  ۴۰ درصد از جمعیت هنری را برای فعالیت در نظر بگیریم باز نمی‌توانیم پاسخگوی نیازشان باشیم.

کورش نیا افزود: تالار مولوی در سال شاید بتواند ۳۰ یا حداکثر ۴۰ اجرای دانشجویی را حمایت کند و با وجود تالار محراب باز هم تعداد زیادی از گروه ها باید به بخش خصوصی بروند.

این مدیر هنری با اظهار نگرانی برای نسل جدید تئاتر مطرح کرد: من بر سر این عقیده محکم ایستاده ام که هر تالار باید متمرکز یک بخش و موضوع شود و محراب نیز با توجه به نیاز دانشجویان و هنرجویان به آنها اختصاص پیدا کند.

قطعا امسال به کارگردانی تئاتر نمی‌رسم

کارگردان فیلم سینمایی «بی آبان» درباره فعالیت های جدید خود در زمینه کارگردانی نمایش در سال جاری اعلام کرد: قطعا امسال به کارگردانی تئاتر نمی‌رسم ولی در حال حاضر دو نمایشنامه دارم که با توجه به اینکه دغدغه چاپ ندارم آنها را روی سایت خودم قرار می‌دهم تا دانشجویان از سراسر کشور بتوانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به  خدمات رسانی سایت شخصی اش به علاقه‌مندان و هنرجویان تئاتر عنوان کرد: سایت یک مجموعه خدمات دهی است و من در آن تمام نمایشنامه هایم را به همراه ویدیوهای مرتبط با مسائل آموزشی قرار داده ام  تا قابلیت دسترسی آسان و رایگان برای همه فراهم باشد.

مهرداد کورش نیا در پایان با اشاره به رویکرد قرار دادن نمایشنامه و محتوای رایگان در سایت های شخصی اظهار کرد: من و محمد یعقوبی و تعدادی دیگری از دوستان از اولین افرادی بودیم که به صورت رایگان و خارج از مسائل مالی به این کار اقدام کردیم تا اگر کسی در هر نقطه ای از کشور و حتی خارج از کشور نیازی به تهیه نمایشنامه داشت بتواند به راحتی به آن دست پیدا کند و قطعا حمایت تنها با حرف امکان پذیر نیست و امیدواریم که این رویکرد ادامه پیدا کند.

نگار امیری

انتهای پیام/