نقاشی‌های کیمیایی پر از تخیل، قصه، رنگ و جسارت است/ نمی‌دانستم او نقاش هم است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۱
لیلی گلستان با صبا مطرح کرد:

نقاشی‌های کیمیایی پر از تخیل، قصه، رنگ و جسارت است/ نمی‌دانستم او نقاش هم است

لیلی گلستان درباره 2 نمایشگاه «غزل غزل‌های کیمیایی» و نمایشگاه نقاشی‌های این کارگردان در گالری گلستان توضیح داد.

لیلی گلستان نویسنده، مترجم و مدیر گالری گلستان در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره نمایشگاه «غزل غزل‌های کیمیایی» که در این گالری برپا بود، توضیح داد: سینا خزیمه و مانی رضایی ۲ آقای جوانی که در مشهد زندگی می‌کنند و سال‌هاست که عکس‌های پشت صحنه و پوسترهای مسعود کیمیایی را جمع‌آوری می‌کنند، تقریبا ۲ سال پیش قبل از شیوع ویروس کرونا با من تماس گرفتند و گفتند که ما چنین مجموعه‌ای داریم و من علاقه‌مند شدم که برای سال ۹۹ به آن‌ها فرصت ارایه بدهم اما به دلیل شیوع کرونا گالری گلستان تعطیل شد تا اینکه سرانجام این آثار در تاریخ ۲۸ آبان ماه تا ۴ آذر ماه به نمایش گذاشته شدند.

او ادامه داد: به نظر من بسیار بسیار عکس‌های زیبایی بودند به دلیل اینکه این عکس‌ها اغلب دیده نشده هستند. من خودم به شخصه که آشنایی زیادی با کیمیایی دارم و همسر من فیلمبردار آثار او بود، تاکنون این عکس ها را در روزنامه ها و جاهای مختلف ندیده بودم. دلیل کیفیت پایین برخی از عکس‌ها این است که از روی فریم یک فیلم گرفته شده است یعنی یک فریم را انتخاب و چاپ کرده‌اند، اما من معتقدم با وجود کیفیت پایین همچنان انقدر جذاب‌اند که کیفیت فراموش می شود.

این مترجم درباره استقبال از نمایشگاه توضیح داد: همان طور که حدس می‌زدیم، بسیار از این نمایشگاه استقبال شد. البته چندتا از فیلم های مهم مانند «گوزن ها» در میان عکس‌ها نیستند اما عکس فیلم‌های «غزل»، «بلوچ»، «خاک»، «سفر سنگ» به نمایش گذاشته شدند. شب اول نمایشگاه تمام حاضران با دیدن این عکس‌ها حس نوستالژیکی گرفته بودند و شب پر از احساسی رقم خورد.

او درباره برپایی نمایشگاه نقاشی‌های کیمیایی خاطرنشان کرد: من از سن ۲۳ – ۲۴ سالگی با آقای کیمیایی آشنا هستم و دوستی ما تا کنون ادامه دارد و من عاشق فیلم‌های او هستم. «غزل» او برای من یکی از زیباترین فیلم های ایرانی‌ست و همچنین «گوزن ها» و «قیصر» که جای خود دارند. وقتی با من تماس گرفت و گفت که نقاشی کرده‌ام ابتدا حیرت زده شدم زیرا در تمام این دوران نمی دانستم که آقای کیمیایی نقاشی می کند. او گفت که از دوران نوجوانی برای دل خودش نقاشی می کند و این مساله برای من بسیار جالب بود.

گلستان درباره نقاشی‌های کیمیایی توضیح داد: آثار سرشار از تخیل و خیال بافی های عجیبی هستند که از مسعود کیمیایی اصلا بعید نیست، قصه گویی دارند که مسعود کیمیایی استاد آن است، رنگ فوق العاده ای در آن‌ها به کار رفته است و همچنین اندازه تابلوها قابل توجه است زیرا نقاشی در ابعاد بزرگ جسارت زیادی می‌خواهد و آثا او همه ابعاد بزرگ (حداقل یک متر و حداکثر ۲ متر) هستند. از آنجایی که گالری من کوچک ترین گالری تهران است، مجبور شدیم از بین حدود ۳۷ کار حدود ۱۰ تا را انتخاب نکنیم تا این تابلوها برای ارایه در گالری جا شوند. به هر حال کارها را انتخاب کردم و آقای کیمیایی هم من را در این انتخاب آزاد گذاشتند.

وی افزود: کارهای نقاشی او سبک فیگوراتیو است، یعنی همه آثار فیگورهای آدم، پرنده، ماشین، ماهی و… است و هیچ حالت انتزاعی ندارند و همه تصاویر واقعی هسنند.

لیلی گلستان در پایان درباره ادامه داشتن نمایشگاه‌های آنلاین این گالری اظهار کرد: کار سختی‌ست نمایشگاه حضوری و آنلاین را به موازات هم پیش بردن و به همین دلیل اکنون فشار زیادی روی من است. من با ناامیدی در اردیبهشت ۹۹ نمایشگاه آنلاین را آغاز کردم زیرا با فضای مجازی آشنایی زیادی نداشتم و بعد از اینکه از نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» استقبال زیادی شد، من تصمیم گرفتم نمایشگاه مجازی را ادامه دهم. کارهای زیادی در این نمایشگاه به فروش رفت و نکته قابل توجه اینکه به ایرانیان خارج از کشور و افراد شهرهای دیگر هم آثار زیادی فروختیم برای این که آثار بیشتر از نمایشگاه حضوری دیده می‌شدند. در حال حاضر هم هردو نمایشگاه حضوری و آنلاین را به موازات هم پیش می‌برم اما کار سختی‌ست.

جمعه ۵ آذر ماه نمایشگاه آثار نقاشی مسعود کیمیایی برای اولین‌بار در گالری گلستان به نمایش درمی‌آید و تا ۱۷ آذر ماه ادامه دارد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است