کتابی درباره کارنامه هنری مسعود کیمیایی می‌نویسم/ «بازخوانی» لازمه‌ پوست‌انداختنِ فرهنگی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۲
سینا خزیمه در گفتگو با صبا:

کتابی درباره کارنامه هنری مسعود کیمیایی می‌نویسم/ «بازخوانی» لازمه‌ پوست‌انداختنِ فرهنگی

سینا خزیمه با اشاره به علاقه خود به کیمیایی و مجموعه‌داری درباره برپایی نمایشگاه «غزل غزل‌های کیمیایی» و لزوم بازخوانی تاریخ سینما توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاه عکس فیلم‌های مسعود کیمیایی به نام «غزل غزل‌های کیمیایی» از مجموعه سینا خزیمه و مانی رضایی این روزها در گالری گلستان برپا است و تا چهارشنبه ۴ آذر ماه نیز ادامه دارد.

سینا خزیمه مجموعه‌دار این عکس‌ها در گفتگو با خبرنگار صبا درباره علاقه خود به کیمیایی و جنون مجموعه‌داری گفت: این مجموعه عکس به علاقه من از کودکی به مسعود کیمیایی برمی‌گردد. اوایل به دلیل علاقه‌ای که پدرم به او داشت طرفدار او شدم اما طبیعتا در سن ۵-۶ سالگی علاقه وجاهتی ندارد اما هرچه بزرگ‌تر شدم این علاقه شکل آگاهانه‌ای پیدا کرد. به تبع آن از کودکی هرچیزی که مربوط به آقای کیمیایی بود جمع‌آوری می‌کردم، حتی اگر در یک روزنامه اسم او در یک مطلب نوشته شده بود، من آن را جمع می‌کردم.

او ادامه داد: این‌جمع‌آوری و کلکسیونر بودن در مورد کسی که به آن علاقه داری وقتی در حوزه عکس باشد به شکل عمیق‌تری پیگیری می‌شود، درنتیجه من این عکس‌‌ها را طی سال‌ها از جاهای مختلف جمع کردم که شامل عکس فیلم‌های قبل از انقلاب و بعد از انقلاب مسعود کیمیایی است که من ترجیح دادم عکس فیلم‌های قبل از انقلاب را به نمایش بگذارم.

این فعال فرهنگی درباره انتخاب عکس‌های این نمایشگاه توضیح داد: در بین این فیلم‌ها سعی کردم فیلم‌هایی را انتخاب کنم که کم‌تر به آن پرداخته شده است مانند فیلم «رضا موتوری»، «بلوچ» و «خاک» که بعضا زیر سایه «قیصر» و «گوزن‌ها» قرار گرفته اند.

او درباره ایده برگزاری نمایشگاه تشریح کرد: حدود دو سال است که مشغول نوشتن کتابی درباره مسعود کیمیایی هستم در این بین با خود فکر کردم بخش بصری این کتاب که می‌تواند شامل عکس‌های کم‌تر دیده شده یا دیده نشده آقای کیمیایی باشد در قالب یک نمایشگاه در معرض تماشا قرار دهم. نقاشی‌های او هم ۵ آذر در گالری گلستان ارایه می شود اما من می‌خواستم فارغ از آن، کاری مربوط به فیلم‌های مسعود کیمیایی انجام دهم تا ادای دین کوچکی نسبت به این کارگردان بزرگ باشد. البته بعد از این که این کتاب تمام شود و شاید سال بعد که این کتاب به چاپ رسید تمام این عکس‌ها در آن حاضر خواهند بود.

این منتقد سینما درباره محتوای کتابی که در دست نگارش دارد، عنوان کرد: این کتاب درواقع مروری کامل و با جزئیات به کارنامه هنری مسعود کیمیایی است و غیر از آن به زندگی و سلوک این کارگردان از کودکی تا کنون هم پرداخته‌ام.

وی با اشاره به اینکه احتمالا این کتاب مجلدهای دیگری هم داشته باشد، افزود: ناگزیر شدم با دسته‌بندی زمانی به هر برهه زمانی از زندگی کیمیایی دقیق‌تر بپردازم، مخصوصا وقتی تاریخ ادبیات سینمایی را نگاه کنیم کتاب‌ها، مصاحبه‌ها، یادداشت‌ها و نقدهایی که درباره آقای کیمیایی منتشر شده به کارنامه هنری او و مراوداتی که با افراد مشهور داشته است یا حتی فیلم‌های این کارگردان کم‌تر پرداخته‌اند، درنتیجه هدف من این است که این کتاب تکمله‌ای باشد برای تمام چیزهایی که تاکنون درباره کیمیایی نوشته شده است.

خزیمه با اشاره به اینکه مسعود کیمیاییِ خودش را در این کتاب روایت می‌کند، خاطرنشان کرد: من در این کتاب مسعود کیمیایی را همان‌گونه که شناختم و به واسطه آن به او علاقه‌مند شدم، روایت می‌کنم.

او درباره استقبال مخاطبان از نمایشگاه «غزل غزل‌های کیمیایی» تصریح کرد: تا جایی که من دیدم مردم استقبال خوبی از نمایشگاه داشتند. مسعود کیمیایی شاید تتها فیلمسازی از نسل فیلمسازان روشنفکر دهه ۴۰ باشد که خودش ستاره فیلم‌هایش است. استقبال از نمایشگاه او هم به همین دلیل زیاد بود و برخی علاقه‌مندان فقط به دلیل اسم مسعود کیمیایی از شهرهای دیگر آمدند نمایشگاه را ببینند.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه نمایش آثار نوستالژیک می‌تواند بر بخش فرهنگی و عوام جامعه تاثیر بگذارد، اظهار کرد: همین نمایشگاه عکس شاید تلنگری باشد برای بخش فرهنگی جامعه و منقدان هنری تا دوباره فیلم‌ها را تماشا کنند و بازخوانی مجددی از این آثار داشته باشند. اینکه مثلا به یک فیلمی کم پرداخته شده است، مانند فیلم «بلوچ» که بسیار مهم است و نکاتی دارد که نادیده مانده است. وقتی یک منتقد هنری این عکس‌ها را می‌بیند شاید برای او تلنگری باشد برای بازخوانی مجدد این فیلم‌ و این چیزی‌ست که ما اکنون به آن نیاز داریم. کتاب‌نخواندن، نخواندن تاریخ و فقدان بازخوانی و رجوع مجدد به متون و آثار فرهنگی تاریخی، درد امروز ماست. این خواندن و این دوباره‌دیدن، لازمه‌ پوست انداختنِ فرهنگی است. تاریخ سینمای ایران هنوز نوشته نشده است، ما باید بنویسیم و روایت کنیم و تن این تاریخ را از لباسِ غلط‌ها و نادرستی‌ها برهنه کنیم؛ چنین چیزی را من یک عمل روشنفکرانه می‌دانم.

وی ادامه داد: وقتی به تاریخ سینمای ایران نگاه می‌کنیم بسیاری از فیلم‌ها به دلایل مختلف نادیده گرفته شده‌اند و بسیاری از منقدان و تاریخ‌نگاران هم همین مسیر غلط را طی کرده‌اند. اکنون واجب است که ما دوباره سراغ بخشی از فیلم‌ها بریم که نادیده گرفته شده یا تحقیر شدند. باید ببینیم پیشینیان سینمای ما چه کردند و چه اهمیتی داشتند. چه کسانی که اسمشان معروف بود مانند مسعود کیمیایی و چه کسانی که با زحمات زیادی که کشیدند، همواره نادیده گرفته شدند مانند ساموئل خاچیکیان که بسیار برای سینمای ایران زحمت کشید اما دائما تحقیر شد.

خزیمه در پایان خاطرنشان کرد: بخش دیگر تاثیرگذاری این‌ نمایشگاه روی مردم عامی و ایجاد حس نوستالژیک میان مردم است. مردم با دیدن این عکس‌ها دوباره فیلم‌ها را تماشا می‌کنند و در پایان می‌بینیم که نتیجه برای روشنفکران و عوام یک چیز مهم است؛ آن هم بازبینی و بازخوانی مجدد فیلم‌های کلاسیک سینمای ایران.

پس از اتمام این نمایشگاه، جمعه ۵ آذر ماه نمایشگاه آثار نقاشی مسعود کیمیایی برای اولین‌بار در گالری گلستان به نمایش درمی‌آید و تا ۱۷ آذر ماه ادامه دارد.

ندا زنیگنه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است