هدفِ تئاتر قبول، شناخت و آسیب‌شناسی واقعیت است/ مخاطب به «مستقیم ته منصور جنوبی» آمد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۵
پریسا محمدی در گفتگو با صبا:

هدفِ تئاتر قبول، شناخت و آسیب‌شناسی واقعیت است/ مخاطب به «مستقیم ته منصور جنوبی» آمد

کارگردان نمایش « مستقیم ته منصور جنوبی» این نمایش را نتیجه تمرین کارگاهی تلاش هنرجویان تئاتر معرفی کرد.

پریسا محمدی کارگردان نمایش «مستقیم ته منصور جنوبی» که از ۱۸ آبان الی ۲ آذرماه در تالار حافظ روی صحنه است درباره این نمایش به خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا گفت: این نمایش نتیجه یک کار کارگاهی و محصول کارگاه ایده تا اجرا در موسسه هنرگستر حیایی است.

او ادامه داد: محمد میرعلی اکبری نویسنده این نمایشنامه در ابتدای کار بر حسب شخصیت و موقعیت بازیگران طرح را می نویسد و در حین تمرین براساس شناخت هنرجویان متن کامل می‌شود و در نتیجه ما یک خط داستانی پیدا کرده و آن را شکل می دهیم.

کارگردان نمایش «سوی کابوی» درباره مشکلات اجرا به شکل کارگاهی مطرح کرد: در اجرای کارگاهی با توجه به اینکه باید براساس تعداد و سن شخصیت ها نقش نوشته شود مشکلاتی وجود دارد و همیشه به صورت کامل نمی توان از ظرفیت ها بهره برد و یکسری مشکلات همیشه وجود دارد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به کارگاه نمایشی که نمایش «ته منصور جنوبی» حاصل آن است، اظهار کرد: تمرین های کارگاهی نمایش حدود ۵ ماه طول کشید. ما در شروع کار یک دوره آموزشی برای هنرجویان در نظر گرفتیم تا در مراحل اولیه درباره بازیگری و سبک و سیاق کار آموزش ببینند و بیشتر بدانند. ماه اول آشنایی آنها با دیگر هنرجویان و آموزش شان را شامل شد و در مرحله بعد نوشتن نمایشنامه، تمرین ها و شکل گیری نهایی اثر برای اجرای روی صحنه انجام گرفت.

محمدی ادامه داد: چون گروه بازیگران آماتور هستند باید موارد زیادی را یاد می‌گرفتند تا برای اجرا روی صحنه حرفه ای آماده شوند. آنها باید جدا از بازیگری، زبان نمایشنامه و شخصیت ها را می‌شناختند و چون تعداد بازیگران زیاد بود برای آشنایی شان با یکدیگر حدود ۲ ماه طی شد.

بازیگر نمایش «پولانسکی» بیان کرد: در شرایط فعلی تئاتر سالن هر شب با ظرفیت تکمیل روبرو می‌شود و این یک موفقیت بزرگ است که با وجود شرایط فعلی کرونا و تعطیلی‌های زیاد سالن ها که منجر به ریزش مخاطبان شد باز هم از این اثر استقبال شده است.

کارگردان نمایشنامه خوانی «زرتشت» توضیح داد: نمایش «ته منصور جنوبی» دومین تجربه کار من با هنرجویان است و این تجربه به دلیل صداقت و خالص بودن هنرجویان یک دستاورد بزرگ و ارزشمند است حفظ این صداقت باید تحت آموزش درست باشد چراکه این هنرجویان به مدرس اجازه ساختن می دهند و گارد ندارند و این نکته بسیار مثبت و مهمی است.

بازیگر نمایش «لبخند باشکوه آقای گیل» با اشاره به رضایت مخاطبان هنری این اثر عنوان کرد: تهیه کننده ها، نویسنده ها و کارگردانانی که برای تماشای کار آمده بودند از دیدن این اثر بسیار راضی بودند و دیده شدن این هنرجویان راهی برای ورودشان به تئاتر حرفه ای است.

او افزود: من انتظار ندارم هر ۲۱ نفر بازیگر این نمایش در عرصه هنر و تئاتر ماندگار شوند به ویژه که سختی کار را می‌بینند و خیلی ها ممکن است ماندن انتخاب شان نباشد چون از دید عموم بازیگری کار راحتی است ولی وقتی وارد کار می‌شوند و با سختی هایش آشنا می‌شوند مسیر خود را عوض می کنند در نتیجه برای من به عنوان مدرس همین که از این ۲۱ نفر یک نفر هم ادامه دهد و بازیگر خوبی شود، کافی است.

بازیگر فیلم سینمایی «تعارض» درباره قصه این اثر گفت: قصه کار اتفاقی است در خیابان منصور جنوبی که به صورت اپیزودیک زندگی افراد ساکن در آن منطقه را روایت می کند و با داشتن یک قهرمان و یک ضدقهرمان در انتها در یک خط داستانی مشترک و هدف می رسند.

طراح صحنه نمایش «عددهای نشده» ادامه داد: امید و ناامیدی هسته اصلی این اثر و بازتاب جامعه است. قصد ناامید کردن ندارم ولی نمی توانیم به تماشاگر دروغ بگوییم، اگر بحث سرگرمی بود خیلی فرق داشت خنداندن خیلی مهم است ولی تئاتر بازتاب شرایط جامعه است.

بازیگر نمایش «تو کجا بودی وقتی افلیا خودشو کشت؟» مطرح کرد: در قصه « مستقیم ته منصور جنوبی» همیشه نوری از امید هست حتی شخصیت منفی این نمایش هم معرفت و مرام دارد ولی اصل این است که ما باید واقعیت را قبول کنیم، بشناسیم و آسیب شناسی کنیم چراکه این هدف تئاتر است.

پریسا محمدی در پایان با اشاره به دو سال خانه نشینی هنرمندان به دلیل شرایط کرونا بیان کرد: ما شغل دیگری نداریم من ۲۰ سال در تئاتر سرمایه گذاری کرده ام و در طی دو سالی که گذشت از نظر حرفه ای متحمل آسیب های جدی شدم که اگر مدیریت درستی بود جامعه هنری به ویژه هنرمندان تئاتر این قدر آسیب نمی دیدند.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000