بررسی کنش‌پذیری ریشه‌ای در آثار سه متفکر بزرگ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۲
معرفی کتاب؛

بررسی کنش‌پذیری ریشه‌ای در آثار سه متفکر بزرگ

کتاب «کنش‌پذیری ریشه‌ای» نوشته تامس کارل وال با ترجمه لیلا کوچک‌منش به همت انتشارات بیدگل منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «کنش‌پذیری ریشه‌ای» نوشته تامس کارل وال با ترجمه لیلا کوچک‌منش به همت انتشارات بیدگل به چاپ رسید.

در معرفی این کتاب آمده است: «کتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای مفهوم کنش‌پذیری را در آثار لویناس، بلانشو، و آگامبن بررسی می‌کند؛ سه متفکر بزرگ با ساحت اندیشه‌ای منحصربه‌فرد، که نوشته‌هایشان به قطع نگرش ادبی و فلسفی دوران ما را متحول کرده است.

کارل مفهوم کنش‌پذیری را، آن‌گونه که این سه متفکر آن را به کار بسته‌اند، در بستر اندیشۀ هایدگر و کانت قرار می‌دهد و استدلال می‌کند که هر فهم فلسفی از اخلاق لویناسی، زیبایی‌شناسی بلانشویی و اجتماع آگامبنی باید با فهمی از «منطق» کنش‌پذیری، که در حقیقت از تحلیل کانت از شاکله‌های استعلایی نشات گرفته است، آغاز شود.»

در قسمتی از متن این کتاب می‌خوانیم: «این اثرِ ادبی است که ناگزیرترین نمونه را از آنچه شناختی از آن در کار نیست به دست می‌دهد. می‌توان عاشقِ یک اثر بود اما حتی با وجود عشق نیز هرگز نمی‌توان آن را شناخت و به‌خصوص اگر عشق در میان باشد، شناخت ممکن نیست و این درسی است نه درباره اثر (که در موردِ آن آموختنی وجود ندارد)، بلکه درسی است درباره عشق.

به نظرِ فروید عشق به اثرِ ادبی به معنای درگیر شدن در خیالی انتقالی و عشق ورزیدن به چیزی است که این خیال را تقویت می‌کند. اما در نظرِ لویناس، بلانشو و آگامبن و نیز پروست و پیش از آنان استیونس، عشق به دیگری را فقط از راهِ عشقِ غریب، فرّار و هماره ازدست‌رفته به ادبیات است که می‌توان منتقل کرد. استیونس می‌گوید: باید با تمامِ توانتان به کلمات، ایده‌ها، تصاویر و وزن در شعر عشق بورزید.»

کتاب «کنش‌پذیری ریشه‌ای» در ۲۱۷ صفحه با قیمت ۷۵ هزار تومان روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است