«سوتیراس» راوی شیطان درون ماست/ گاهی شیطان رجیم هستم گاهی سلیمان حکیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۸
شایان قنادزاده در گفتگو با صبا:

«سوتیراس» راوی شیطان درون ماست/ گاهی شیطان رجیم هستم گاهی سلیمان حکیم

شایان قنادزاده کارگردان نمایش «سوتیراس» ایده اولیه این اثر را تلفیقی از داستان «شیطان» جبران خلیل جبران با داستان‌های کهن معرفی کرد.

شایان قنادزاده نویسنده و کارگردان نمایش «سوتیراس» که از ۲۵ آبان ساعت ۲۰:۴۵ در سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا در توضیح این اثر مطرح کرد: واژه «سوتیراس» یعنی سرزمین پادشاهان کهن این نمایش در ابتدا از داستان کوتاه «شیطان» از جبران خلیل جبران در ذهن من شکل گرفت.

او ادامه داد: گاهی اوقات شیطان خود ما هستیم نه بر مبنای داستان «شیطان». درست است که شیطان می تواند نمود بیرونی هم پیدا کند اما بخشی از وجود خود ما می‌تواند شیطان باشد و به قول زوربای یونانی گاهی شیطان رجیم هستم گاهی سلیمان حکیم. نمایش «سوتیراس» راوی شیطان درون ماست.

کارگردان نمایش «هیاهو» درباره سبک اجرایی نمایش «سوتیراس» بیان کرد: با تلفیق ایده اولیه با داستان‌های کهن به نمایشنامه «سوتیراس» رسیدم. «سوتیراس» برخلاف آنچه ممکن است نام و دیالوگ‌هایش القا کند، سبک اجرایی کاملا مدرن دارد و سعی کردم بر مبنای نمادگرایی، سمبولیسم و اکسپرسیونیسم جلو بروم.

بازیگر نمایش «ادیپوس» افزود: این نمایشنامه در پنج صحنه تبیین شده ولی خوشبختانه صحنه پنجم با بازخوردهایی که تا به امروز داشته غیر قابل پیش بینی و مورد قبول مخاطب است چرا که در این صحنه از نمایش اتفاقی می‌افتد که برخلاف خط داستان‌های شاه پیرنگ است.

نویسنده نمایش «هیاهو» در مورد نمایش به ویژه صحنه پنجم آن اظهار کرد: در صحنه پنجم فضا کاملا عوض می‌شود و به نوعی می‌شکند و روایتی سوررئال پیدا می‌کند.

طراح نور نمایش «آقای اشمیت کیه» مطرح کرد: در آخرین صحنه نمایش شخصیت اصلی نمایش را در ملاقاتی که با بخشی از وجود خودش دارد، می‌بینیم.

بازیگر نمایش «ادیپوس» گفت: این داستان کاملا ذهنی است و «سوتیراس» یک کلمه یونانی است. من اعتقاد دارم که خیلی از موارد از یونان باستان گرفته شده است و  مهد هنر و فلسفه از یونان سرچشمه می‌گیرد و با علاقه‌ای که به یونان دارم احساس کردم می‌توان حرف‌های بیشتری را در قالب این نمایش و بهره از فضای شکل گرفته بیان کرد چرا که ما یک سری موضوعات را در یونان داشتیم که شاید امروز گم شده باشد و می‌شود به آن‌ها پرداخت.

این کارگردان با اشاره به علاقه مخاطب به نمایش های دارای پیرنگ کلاسیک اظهار کرد: اصولا ذهن و جان مخاطب ایرانی با شاه پیرنگ آشناتر است به همین دلیل من این کار را با شاه پیرنگ ولی در سبک اجرایی مدرن کار کردم و حتی در پرداخت شخصیت‌ها سعی کردم خیلی کلاسیک کار نکنم.

او ادامه داد: اصولا بوطیقای ارسطو یا همان فن شعر ارسطو تعریف مشخصی از قهرمان دارد ولی من قهرمانم را بر این مبنا جلو نبردم و سعی کردم کمی متفاوت تر نگاه کنم.

کارگردان نمایش«هیاهو» توضیح داد: در نمایش کلاسیک قهرمان باید دچار یک هامارتیا شود و وقتی این هامارتیا آغاز شود یا از منفی به مثبت می‌رسد یعنی از تاریکی به نور یا برعکس از مثبت به منفی مثل نمایشنامه‌هایی چون ادیپ، هملت و …اما احساس می‌کنم در زندگی روزمره همیشه این موضوع شکل نمی‌گیرد و تضاد از نور به تاریکی و از تاریکی به نور اتفاق نمی‌افتد.

کارگردان نمایش «بازگشت» افزود: امروز یک شخص می‌تواند در یک وجهه از زندگی‌اش بسیار خوب باشد ولی عوام آن را سیاه بدانند، مثل قهرمان‌های ناتورالیستی و رئالیستی ما که گاهی فرد خوبی است ولی اصلا پدر خوبی نیست و یا بالعکس البته موضوع اصلا جنسیتی نیست و به طور کلی گفته ام.

بازیگر نمایش «هیاهو» با اشاره به مدت زمان تمرین اثر بیان کرد: نگارش متن اثر شش ماه زمان برد و البته نیمی از متن از زیر تیغ سانسور جان به در نبرد.

او ادامه داد: ما تمرین های کار را از ۱۱ خرداد تا دقیقا ۲۵ آبان که روز اجرا بود ادامه دادیم. دو نفر از بازیگران کار دقیقا دو روز قبل از اجرا ما را تنها گذاشتند و مجبور شدیم ظرف ۲۴ ساعت بازیگر جدید جایگزین کنیم.

نویسنده و کارگردان نمایش «سوتیراس» کار کردن در شرایط کرونا ریسک را دانست و گفت: من و گروهم در بازه تمرین ها درگیر کرونا شدیم ولی باز هم به عشق تئاتر و ادامه کار ریسک کردیم و روی صحنه آمدیم.

شایان قنادزاده مطرح کرد: نه فقط «سوتیراس» بلکه همه اجراهایی که روی صحنه می روند نیاز به توجه مخاطبان دارند و اگر مخاطب نداشته باشیم هر چقدر هم زحمت کشیده باشیم ارزشی ندارد. این دغدغه من برای همه کارهاست.

کارگردان نمایش «سوتیراس» در پایان بیان کرد: کارهای خوبی روی صحنه هستند و حضور مخاطب جدا از بخش مالی و هزینه های اثر بیشتر باعث دلگرمی گروه اجرایی است و خستگی از تن ما در می رود و امیدوارم که سالن ها خالی نباشد.

نگار امیری

انتهای پیام/

یک نظر


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000