اجرای «بارگاه سلیم خان» در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی/ ۷۰ سال است در این حوزه کار می‌کنیم

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، زهرا امینی کارگردان نمایش «بارگاه سلیم خان» درباره این نمایش که در بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شرکت کرده است، گفت: این اثر یک نمایش خیمه شب بازی است که در آن عروسک مبارک نقشی پر رنگ دارد و کار کاملا سنتی است که روایت آن در بارگاه پادشاهی به نام سلیم خان می‌گذرد و مبارک با کمدی خاصی در آن حضور دارد.

او ادامه داد: نمایش سنتی برای من و خانواده همسرم که خاندان خمسه هستند یک عنصر مهم به شمار می‌رود زیرا این هنر از زمان پدر همسرم و بیش از 70 سال پیش آغاز شد و پس از آن نیز توسط همسرم و برادر ایشان ادامه پیدا کرد. در واقع فرزندان من که امروز در این نمایش حضور دارند نسل سوم خاندان خمسه می‌باشند که همچنان نمایش سنتی را دنبال می‌کنند و سعی در زنده نگاه داشتن این هنر ارزشمند دارند.

این تهیه کننده و کارگردان تئاتر درباره جایگاه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بیان کرد: به نظر من نمایش سنتی و آیینی دارای ارزش و جایگاه والایی است اما متاسفانه عدم رسیدگی درست و حمایت به ویژه در عرصه مالی سبب شده که جوانانی نظیر فرزندان من از این هنر دلسرد شوند و  این در حالی است که ما برای بقای فرهنگ ملی و ارزش‌های کشورمان به این نمایش‌ها نیاز داریم.

کارگردان نمایش «بارگاه سلیم خان» جشنواره نمایش سنتی و آیینی را فضایی برای نفس کشیدن این هنر دانست و گفت: این جشنواره تنها فضایی است که امکان دیده شدن آثار را برای مردم فراهم می‌کند و در واقع امکانی برای نفس کشیدن به هنرمندان این عرصه می‌دهد.

زهرا امینی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من برگزاری جشنواره بین‌المللی آیینی و سنتی باعث رشد آثار و ارزشمند شدن کارها می‌شود اما لازم است که به جز این رویداد ما فضاهای دیگری را نیز برای این شاخه از هنر تئاتر که ریشه‌ای تاریخی و فرهنگی دارد در نظر بگیریم زیرا مردم ما اساسا این شاخه‌های تئاتر را بسیار دوست دارند و عموما استقبال از این نوع کارها بالاست.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از 14 آذر ماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/