تجلیل از شاعره قرآن پژوه/ برنامه‌های دومین جایزه «آینه‌دار دوران» اعلام شد

به گزارش صبا، هم‌زمان با سالروز تولد زنده‌یاد طاهره صفارزاده، قرآن‌پژوه و شاعره شناخته شده، آیین نکوداشت این بانو پنجشنبه ۲۷ آبان در مرکز حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

در این مراسم، سیدعباس دعایی مدیر جایزه‌ «آینه‌دار دوران» و برگزارکننده این نکوداشت در سخنانی گفت: ما در پی باز معرفی بزرگان و نخبگان سرزمین مان به نسل جوان از دریچه هنر هستیم. این افتخار را داریم که دومین دوره جایزه را به بازآفرینی شخصیت و اندیشه های اساتید ارجمند باستانی پاریزی و صفارزاده اختصاص دادیم و به لطف خدا با استقبال شایان توجه هنرمندان روبه‌رو شد که امروز بخش دیگری از داوری ها انجام خواهد شد.

او با اشاره به رونمایی پوستر این دوره جایزه آینه دار دوران با عنوان «از باستانی پاریزی تا خواجوی کرمانی» عنوان کرد: با هماهنگی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران نمایش آثار هنرمندان برگزیده از ۴ دی ماه، زادروز استاد باستانی پاریزی، در تالار آینه آغاز می شود و هم زمان آیین افتتاحیه در باغ موزه نگارستان خواهد بود و اختتامیه نیز ۱۷ دی ماه مصادف با روزخواجوی کرمانی در تالار وحدت برگزار می شود. برای نکوداشت مقام خواجوی کرمانی نیز رویداد معظمی داریم در قالب جشنواره ای موسیقایی که با مشارکت خانه هنرمندان ایران انجام می شود.

در ادامه مراسم اثری از اسرافیل شیرچی، هنرمند خوشنویس و خط نقاشی که به یاد صفارزاده خلق شده است و به موزه آینه دار دوران هدیه شد رونمایی شد.

اجرای زنده هنرمند خوشنویس غلامحسین الطافی و آواز خوانی رضا بیجاری خواننده جوان و مطرح کرمانی از اشعار بانو صفارزاده بخش های دیگر این رویداد بود.

باران نیکراه که اجرای برنامه را به عهده داشت نیز اشعار این بانوی زنده یاد را دکلمه و خوانش کرد. نیکراه درباره پیشینه جایزه آینه دار دوران بیان کرد: امیدواریم بتوان با زبان هنر اندیشه های والا و نگاه ژرف بزرگان فرهنگ و هنر ایران را به متن جامعه اورد و آثار به جای مانده از این عزیزان هر چه بیشتر معرفی و یادآوری شود.

همچنین، در این مراسم مستند «بانوی آبان‌ماه» ساخته‌ هومن ظریف رونمایی شد که این مستند، تلاشی برای نشان دادن سیر تفکری و جهان‌بینی بانو طاهره صفارزاده است، شاعری که همچون استادش باستانی پاریزی، بینوایان را دوست دارد و برای مرگ ابوالحسن صبا شعر می‌سراید و زبان شعرش بر کام تفکر خودش زبانه می‌کشد.

جلال صفارزاده برادر بانو طاهره صفارزاده سخنران دیگر این مراسم بود. او با بیان اینکه طاهره صفارزاده هرچه در زندگی داشت وقف بنیاد فرهنگی «بیداری» کرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه کسانی که در این بنیاد بر سرکار هستند هنوز بعد از ۱۴ سال بیدار نشده‌ و تنها از نام و نشان طاهره صفارزاده برای خود اعتبار کسب کرده‌اند.

وی پیرامون دفن بانو طاهره صفارزاده بیان کرد: طاهره خانم ارادت فراوانی به حضرت امامزاده صالح (ع) داشت و وصیت کرده بود که در این امامزاده به خاک سپرده شود که این کار ابتدا با دشواری‌هایی همراه بود که در نهایت با موافقت و حکم مقام معظم رهبری انجام شد، اما چند سال بعد که بر سر مزار خواهرم حضور پیدا کردم با اتفاق عجیبی مواجه شدم که سنگ قبر طاهره برداشته شده و متوجه شدیم این قبر به مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان فروخته شده است و بر روی آن شخص دیگری را به خاک سپرده‌اند. این موضوع بسیار برای ما دردناک و ناراحت کننده بود داغی بر داغ‌ها افزود.

سپس محمدصادق بصیر معاون استانداری کرمان که در این مراسم حضور داشت، اعلام کرد: در انجمن مفاخر کرمان قرار است بزرگداشت بزرگان کرمان را یکی پس از دیگری برگزار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات که در این مراسم حضور داشت به بیان خاطره‌ای از دیدار مرحوم طاهره صفارزاده با امام خمینی (ره) پرداخت و گفت: بنده با هماهنگی‌هایی که کردم بانو صفارزاده دیداری خصوصی با حضرت امام (ره) داشتند و من در آن جلسه اشعاری را که خطاب به امام بود خواندم.

او پیرامون خانه اجاره‌ای بانو صفارزاده توضیح داد: خانم صفارزاده در اطراف میدان فلسطین خانه‌ای اجاره کرده بودند که بعد از انقلاب این خانه به مصادره بنیاد مستضعفان درآمد و گفته شد که از این به بعد باید اجاره بهای خانه را به بنیاد مستضعفان پرداخت کنند. خانم صفارزاده بیان کردند که من به تصمیمات نظام احترام می‌گذارم و مبلغ را به بنیاد پرداخت می‌کنم اما چون در این خانه نماز می‌خوانم برای صاحب خانه اصلی هم همان اجاره را پرداخت می‌کنم که این موضوع نشان از روح بلند این بانو دارد.

دومین جایزه آینه دار دوران با برپایی مراحل دوم و سوم داوری خود را برای مراسم چهارم دی ماه زادروز استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی آماده می کند.

انتهای پیام/