نگاهی به عملکرد دفاتر نمایندگی خبرگزاری صداوسیما در خارج/ خروجی مناسب است؟

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، سازمان صداوسیما در دوره جدید که کمتر از 2 ماه است آغاز شده، دوران تحولات را کلید زده است. این تحول که در سخنان، نوشته‌های مجازی و احکام انتصاب پیمان جبلی رییس جدید رسانه ملی نمود دارد، تاکنون بیشتر در معاونت سیاسی این سازمان اجرا شده است.

علیرضا خدابخشی معاون جدید سیاسی صداوسیما، یکی از نخستین مدیران ارشد این سازمان بود که جبلی منصوب کرد. او نیز در یکی از نخستین تغییرات، ادغام‌هایی را در بخش‌های مختلف این معاونت آغاز و حسن عابدینی را به عنوان سرپرست خبرگزاری صداوسیما منصوب کرد.

خبرگزاری صداوسیما که گفته شده در حال ادغام با شبکه خبر است، دارای شمار زیادی دفاتر نمایندگی در کشورهای مختلف در چهارگوشه دنیاست که وظیفه پوشش اخبار و تهیه گزارش‌های خبری از نقاط مختلف دنیا را بر عهده دارند.

اگرچه گاهی گفته شده که نوعی تحریم غیررسمی نسبت به گفتگوی مقامات با خبرنگاران صداوسیما در خارج از کشور وجود دارد و مسئولان سیاسی کشورهای مختلف حاضر به مصاحبه اختصاصی با خبرنگار دفتر نمایندگی خبرگزاری صداوسیما نیستند، اما به نظر می‌رسد ظرفیت‌های فراوانی نیز در همین شرایط وجود دارد که تاکنون چندان مورد استفاده قرار نگرفته است.

شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی از نقاط مختلف دنیا گزارش‌های زیادی تهیه می‌کنند که علاوه بر کمک به پیشبرد دیپلماسی عمومی کشور، برای مخاطبان شبکه نیز جذابیت دارد.

این روال معمول این شبکه‌هاست، در حالی که به نظر می‌رسد توسط دفاتر خبرگزاری صداوسیما در کشورهای مختلف، پیگیری چندانی نمی‌شود. آنچه واضح است، این که عمده اخبار و گزارش‌های خبری ارسالی از سوی خبرنگاران صداوسیما در خارج از کشور، از جذابیت زیادی برخوردار نیست و امکان به اصطلاح وایرال شدن حتی در فضای داخلی رسانه‌های اجتماعی نیز ندارد.

سوژه‌های خبری درباره ایرانیان ساکن خارج از کشور، اتفاقات عجیب و شگفت حتی بی‌ربط با ایران، اختلافات فرهنگی جالب و گاه بامزه و… می‌تواند سوژه این گزارش‌ها قرار گیرد. همچنین بسیاری از اخبار و اتفاقات نیز که در گزارش رسانه‌های محلی کشورها منعکس می‌شود، قابلیت این را دارد که در گزارش‌هایی به تهران ارسال و در بخش‌های خبری تلویزیون استفاده شود.

به نظر می‌رسد خبرنگاران و گزارشگران بسیاری از این دفاتر، در روزهای عادی سال به کشف و سوژه نمی‌پردازند و تنها منتظر بعضی اتفاقات می‌مانند آنهم در حالی که سالانه هزینه فراوانی برای این دفاتر صرف می‌شود.

به نظر می‌رسد معاونت سیاسی جدید صداوسیما نیاز به ارزیابی عملکرد دفاتر نمایندگی در خارج از کشور دارد تا بازدهی را بالا برده و در مسیر افزایش نفوذ بخش‌های خبری میان مخاطبان گام بردارد.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/