آشنایی با چهره‌های منفور در تاریخ معاصر ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۲
معرفی کتاب؛

آشنایی با چهره‌های منفور در تاریخ معاصر ایران

کتاب «چهره‌های منفور در تاریخ معاصر ایران» نوشته حبیب‌اله تابانی به همت نشر نگاه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «چهره‌های منفور در تاریخ معاصر ایران» نوشته حبیب‌اله تابانی به همت نشر نگاه به چاپ رسید.

در توضیح این کتاب آمده است: «کتاب چهره‌های منفور در تاریخ معاصر ایران حاوی شرح‌حال و اقدامات مهم تنی چند از شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران است که به‌زعم نویسنده کارنامه نامطلوبی از خود برجای گذاشته‌اند و عملکردشان به دور از موازین اخلاقی و به ضرر منافع ملی بوده است. او با همین دیدگاه فعالیت‌های آنان را نقد و ارزیابی کرده است.

حاجی ابراهیم‌خان شیرازی کلانتر، میرزا نصرالله آقاخان نوری‌، وثوق‌الدوله‌، سرتیپ محمد درگاهی (قلعه‌بیگی)، سرلشکر محمدحسین آیرم‌، میرزا هاشم‌خان نوری اسفندیار، شاهزاده سلطان عبدالمجید میرزا عین‌الدوله‌ و سید ضیاءالدین طباطبایی شخصیت‌هایی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.»

در قسمتی از مقدمه این کتاب درباره انتخاب نام اثر نوشته شده است: «وقتى نوشتن کتاب حاضر به اتمام رسید، با یکى‏ دو نفر از دوستان بحثى پیش آمد و پرسیدند چه عنوانى براى کتاب در نظر گرفته شده است و این سؤال را بسیار جدى مطرح کردند. البته علت این پرسش بر این پایه بود که نگارنده تصمیم داشت تا حد ممکن در انتخاب عنوان ملایم عمل کند و در همین راستا عنوان «چهره‏ هاى نامطلوب تاریخ معاصر ایران» را برگزید.

دوستان به‏ شدت به این عنوان اعتراض کردند و اصرار داشتند «چهره‏‌هاى منفور تاریخ معاصر ایران» نوشته شود. وقتى نگارنده سعى در قبولاندن این استدلال کرد که رعایت بعضى اصول درباره معرفى‏ شدگان بهتر خواهد بود، گفتند عنوان بیانگر این فرضیه است که افراد مذکور مطلوب ملت ایران بوده‏ اند، ولى اعمالشان نمایانگر این مفهوم است که آنچه خواست مردم بوده رعایت نکرده ‏اند و لذا نامطلوب شده‏ اند؛ درحالى ‏که افراد مذکور چنانچه شرح‏ حال ایشان نشان مى‏ دهد، هیچ نوع رابطه ‏اى با ملت نداشته‏ اند و مقامات مکتسب آنان با هزاران دوزوکلک و جنایت و خیانت و کشتار خادمان ملى و مردمى به دست آمده است؛ امیرکبیر را کشته ‏اند تا میرزا آقاخان نورى به جایش صدارت کند. پس همچنان‏که اینان حرمت جامعه خود را نداشته ‏اند، خود نیز لایق هیچ حرمتى نیستند و آن‏چنان‏که بوده ‏اند، باید معرفى شوند.

درهرحال با این نوع مسائل در نوشتن این کتاب، تردیدها و دودلى ‏هاى فراوانى پیش آمد که صدالبته علتش معلوم بود، این نوع نوشته‏ ها با آبرو و شخصیت افراد سروکار دارد و قضاوت دربارۀ دیگران کار ساده ‏اى نیست. وجدان و شرف بیدار مى‏ خواهد، وگرنه همچون بعضى از قضاوت ‏هاى فرمایشى یا طبق دستور، به ‏راحتی مى‏ توان بی‏ گناهى را گناهکار و خادمى را خائن معرفى کرد. نوشتن بیوگرافى و معرفى افراد، نیازمند بررسى‏ هاى بسیار دقیق است تا آن‏چنان ‏که بوده ‏اند معرفى شوند، نه آن‏چنان ‏که خواسته و نظر مورخ و نویسنده است؛ هرچند «تاریخ کسانى را که مى‏ کوشند به قهر جریان آن را به مسیرهاى دلخواه خود بیندازند، مسخره مى‏ کند و آنچه را که زیر تعصب و غرض خود پنهان کرده ‏اند، آشکار مى ‏کند». ما چون نمى ‏توانیم سهل‏ انگارى در اخلاق را تحمل کنیم و به همین سبب نمى ‏توانیم اهمال در تاریخ ‏نگارى را هم بپذیریم، پس مجبوریم مظاهر کاملا مشخص خدمت و خیانت را نادیده نگیریم.»

کتاب «چهره‌های منفور در تاریخ معاصر ایران» در ۶۰۰ صفحه با قیمت ۱۷۰ هزار تومان روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است