«فیلمرغ» قصه‌ واقعی افغان‌های جنگ‌زده است/ کسب تجربه‌ با فیلم کوتاه

سیداحمد واقف حسینی فیلمبردار فیلم کوتاه «فیلمرغ» به کارگردانی امیرمسعود سهیلی که این روزها در بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» روی پرده سینماهای هنر و تجربه است در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره این فیلم کوتاه گفت: «فیلمرغ» قصه‌های واقعی زندگی افغان‌های جنگ‌زده است که می‌خواهند اوقاتی از زندگی‌شان را دور از مشکلات در راه سفر و با خوشی سپری کنند اما باز هم دچار همان حوادث می‌شوند و در حقیقت کارگردان اثر تلاش کرده است که حکایت را با زیبایی که در داستان وجود دارد، به شکل کاملی به مخاطب منتقل کند.

وی درباره فیلمبرداری این فیلم کوتاه بیان کرد: در ابتدا به سفارش سیدجلال روحانی تهیه‌کننده فیلمبرداری این فیلم را برعهده گرفتم اما در جریان فیلمبرداری رفتار امیرمسعود سهیلی کارگردان باعث شد تا هر آنچه در توان داشتم برای فیلمبرداری بهتر این اثر انجام دهم.

حسینی درباره کارگردانی «فیلمرغ» تصریح کرد: برخلاف اینکه در آن زمان امیرمسعود سهیلی به تازگی برای فیلمسازی به افغانستان روی آورده بود اما انسانی خوش برخورد، پر حوصله و پر کار بود و سعی می‌کرد تمرکزش را روی برآورده شدن همان خواستی که از صحنه داشت، معطوف کند.

این فیلمبردار در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فیلمبرداری فیلم‌های کوتاه طی دوره‌های مختلف اظهار کرد: فیلمبرداری فیلم‌های کوتاه زمینه رشد، استعداد، پیشرفت و کسب تجربه در زمینه ساخت فیلم است در حقیقت فیلمبردار چندین تجربه را در مدت زمانی کوتاه کسب می‌کند که نسبت به فیلم بلند بیشتر است.

واقف حسینی در پایان درباره اکران فیلم‌های کوتاه تاکید کرد: بسته‌های اکران فیلم برای تشویق، پیشرفت و معرفی سینماگران در جشنواره‌ها و بازار فروش فیلم بسیار مهم است و از این طریق سینماگران از مکان‌های مختلف با یکدیگر آشنا و از تجربه‌های یکدیگر استفاده می‌کنند و می‌آموزند از سوی دیگر اینگونه اکران‌ها راهی بهتر برای اصلاح و بهبود کار فیلمسازی در عرصه هنر است.

سیداحمد واقف حسینی سال ۱۳۵۵ در شهر کابل چشم به جهان گشود. او در سال ۱۳۷۴ شامل مدیریت آرت و گرافیک ریاست افغان فیلم شد بعد از سپری شدن چند ماه آمدن طالبان در دوره اول، و وقفه پنج ساله که حکومت آنها بوجود آورد و بعد از روی کار آمدن دوباره دوره موقت تا اکنون که آمدن دوره دوم طالبان است، در مدیریت فیلمبرداری ایفای وظیفه می‌کند.

انتهای پیام/