این روزها برنامه‌های رادیویی باید کوتاه باشند/ بیان طنز اخبار در «چه خبر» | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۶
مهدی استاداحمد در گفتگو با صبا:

این روزها برنامه‌های رادیویی باید کوتاه باشند/ بیان طنز اخبار در «چه خبر»

یک تهیه کننده می گوید از آنجا که رادیو در رقابت با فضای مجازی است باید برنامه‌های بلندمدت را در زمان کوتاه تری جمع کند.

مهدی استاداحمد نویسنده و تهیه کننده برنامه «چه خبر» که از رادیو صبا روی آنتن می رود در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره شروع فعالیت خود در رادیو بیان کرد: فعالیت من در رادیو از سال ۸۲ با رادیو جوان آغاز شد و بیشتر فعالیتم در زمینه طنز بوده است. در رادیو صبا نیز در برنامه های مختلفی به عنوان نویسنده حضور داشتم.

وی درباره برنامه «چه خبر» توضیح داد: این برنامه از سال ۹۶ روی آنتن رادیو صبا رفته است و من علاوه بر نویسندگی در اولین تجربه خود تهیه کنندگی آن را نیز برعهده گرفته ام. در این برنامه هر روز با یک خبر از خبرهای کشورهای مختلف شوخی و از زاویه ای به آن نگاه می کنیم که بیشتر به آن نگاه نشده است.

استاداحمد درباره بخش های مختلف این برنامه تشریح کرد: «چه خبر» چهار بخش دارد؛ اولین آن «دیباچه» است که درباره شناسایی و انتخاب خبر توضیح می دهیم. «به ما چه» نام دومین بخش با موضوع کارشناسی خبر به صورت طنز است. نام سومین بخش «دیوانچه» است که در آن شعری را که خودم سروده ام، خوانده می شود و در آخرین و چهارمین بخش برنامه با نام «یعنی چه» به جمع بندی و دلیل انتخاب خبر می پردازیم.

نویسنده برنامه «چه خبر» در جواب این سوال که آیا علاقه دارد زمان برنامه اش افزایش پیدا کند یا نه، گفت: از آنجا که در هر برنامه با یک خبر شوخی می کنیم زمان آن کافی است اما اگر بخواهیم چند خبر را بررسی کنیم باید برنامه ای بزرگتر ساخته شود. همچنین هر برنامه سازی دوست دارد بیشتر با مخاطب همراه شود و گفتگو کند اما فکر می کنم در شرایط امروز و این واقعیت که افراد می خواهند برای کارها کمتر زمان بگذارند، رادیو و یا رسانه های دیگر که در رقابت با فضای مجازی هستند باید برنامه های بلندمدت خود را در زمان کوتاه تری جمع کنند تا موفق تر شوند. کوتاه بودن برنامه ای که به وظایف خود درست عمل می کند، نکته مثبتی است.

تهیه کننده «چه خبر» در پاسخ به این پرسش یک طنزنویس برای نوشتن باید چه ویژگی داشته باشد، مطرح کرد: یک بخش طنز نوشتن ذاتی است و معمولا کسانی که طنزنویس هستند این ویژگی را دارند. علاوه بر آن برای نوشتن طنز یادگیری یکسری از تکنیک ها لازم است و می تواند موثر واقع شود. اما در نهایت مهم است که حس روان بودن کلام و نوشته برای مخاطبی که شنونده برنامه است، ایجاد شود.

وی درباره ماندگاری آثار طنز در رادیو گفت: دو موضوع وجود دارد که یک برنامه ساز باید آن ها را در نظر بگیرد؛ اولین آن این است که هر مطلبی که در برنامه بیان می کند باید حرف آن روز مخاطب باشد و در آینده هم به دل مخاطب بنشیند. منتهی یک زمان هایی است که درباره یکسری از مسایل باید عینا از خود آن حرف زد و تاریخ مصرف دارد اما لزوما تاریخ مصرف دار بودن اثر نمی تواند نکته ای منفی باشد.

استاداحمد افزود: یکسری مسایل و مشکلات برای خبر روز است و بخشی دیگر از آنها به تعاملات و روحیات انسانی وابسته است که خود به خود ماندگار می شود برای مثال همیشه دروغگویی بد و راستگویی خوب بوده است و اینکه فردی درباره دروغ گویی مطلبی را بنویسد، ماندگار است تا روزی که هیچ دروغگویی در جهان نباشد. محبت کردن و انسانیت را به عناون مثال های دیگر در نظر می گیریم که در تعاملات انسان ارزش حساب می شود و تا وقتی انسان در دنیا وجود دارد نیز ارزش است و نوشتن درباره آن باعث ماندگاری اش می شود.

نویسنده «چه خبر» در پاسخ به این پرسش که با وجود مطالب زیاد طنز در فضای مجازی امروزه برنامه های طنز رادیو برای نگه داشتن مخاطب پای برنامه چه ویژگی داشته باشند، اظهار کرد: معمولا رسانه جدیدی که به وجود می آید این احساس را ایجاد می کند که رسانه هایی که قبلا بودند، کمتر مورد توجه قرار می گیرند مثلا زمانی که رادیو و تلویزیون آمد افرادی فکر کردند ممکن است کتاب مخاطب خود را از دست بدهد اما این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: با وجود آنکه واکنش ها نسبت به اتفاقات در فضای مجازی بالا و حجم مطالب طنز و شوخی در فضای مجازی زیاد است و یک بخشی از این مطالب خوب و خلاقانه توسط عده ای از افراد شناخته شده و بخش بزرگی از افراد گمنام نوشته می شود و اگرچه هر رسانه ای ویژگی های خود را دارد اما رادیو نیز باید سرعت خود را در اطلاع رسانی اتفاقات بالا ببرد.

تهیه کننده «چه خبر» در پایان تاکید کرد: ذات هر رسانه ای مختص خودش است و یک ویژگی خوبی که رادیو در مقابل فضای مجازی دارد این است که لازم نیست فرد لزوما پای گوشی، تلبت و یا لب تاب باشد. در کل معتقدم اگر هر رسانه ای ویژگی های خود را درست انجام بدهد و در بیان مسایل هنرمندی و صداقت داشته باشد می تواند مخاطب را نگه دارد و چه بسا باعث جذب مخاطب شود.

«چه خبر» به تهیه کنندگی و نویسندگی مهدی استاداحمد و گویندگی سجاد شهرابی است که هر روز ساعت ۰۶:۳۰ به مدت ۱۵ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۵,۵ مگاهرتز روی آنتن رادیو صبا می رود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/299/513/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/683/755/500
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500