«اعترافات گرگ تنها» به روایت ناصر ایرانی

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «اعترافات گرگ تنها» نوشته ناصر ایرانی به همت نشر چشمه در مجموعه «در واقع» منتشر شد.

نویسنده در توضیح این کتاب نوشته است: «اعتراف می‌کنم که می‌خواهم تمام حقیقت را بگویم و جز حقیقت چیزی نگویم، ولی نمی‌توانم. به دو دلیل: یکی آن‌که هیچ آدمیزاده‌ای دانای کل نیست و تمام حقیقتِ مربوط به هر چیز و هر کس بر او آشکار نیست. این حکم کلی درباره‌ من هم صادق است. پس بدانید که در این کتاب هر طرحی که از سیمای اشخاص ترسیم کرده‌ام و هر توصیفی که از صفات و کردار آنان و نیز از رویدادها به قلم آورده‌ام اگر سراپا غلط نباشد ــ که می‌کوشم و امیدوارم که غلط نباشد ــ تنها آن سویه‌ای از حقیقت را بیان می‌کند که من از دیدگاهِ محدود خودم می‌توانسته‌ام ببینم و فهم کنم، نه تمام حقیقت را؛ و دیگر این‌که ذهن من نیز، همچون ذهن آدمیان دیگر، توجیه‌گر است و از پیشداوری مبرا نیست و لابد از گذشت زمان سود جسته است و اندک‌اندک از طریقِ حذف و اضافه کردن یا کمرنگ و پُررنگ کردن یا پس و پیش کردنِ بعضی از جزئیاتِ مهم و تعیین‌کننده در واقعیت‌های ناخوشایند به‌گونه‌ای دست‌کاری کرده که خیلی ناپسند جلوه نکنند.

تنها قولی که می‌توانم به خواننده بدهم این است که دانسته و خواسته به وی دروغ نگویم و فریبش ندهم. با وجود این، راه مطمئن‌تری هم هست که توصیه می‌کنم خواننده آن را برگزیند و خیال خودش و مرا پاک راحت کند. این کتاب را همان‌قدر تصویرگر حقیقت بداند که «اعترافات» سایر اعترافات‌نویسان را، در صدر ایشان قدیس آگوستین، تصویرگر حقیقت می‌داند.

و چون اعترافات گونه‌ای داستانی است، من گفت‌وگوهای این کتاب را، چنان که در هنر داستان معمول است، به صورت نقل‌قول مستقیم نوشته‌ام تا به خواننده توهم بیش‌تری ببخشد که دارد داستان می‌خواند. گفت‌وگوهای این کتاب شیوه‌ گفت‌وگونویسی مرا بازمی‌تابانند و در‌عین‌حال همان‌قدر متکی بر واقعیت‌اند که سایر رویدادها و اندیشه‌ها و تصویرهای کتاب متکی بر واقعیت‌اند…»

این کتاب که شامل وقایع‌نگاری‌های یک زندگی از سال 1316-1353 است در 548 صفحه با قیمت 165 هزار تومان روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/