قرآنی که محمد احصایی نگارش کرد در دست کتابسازان است

به گزارش صبا، این روزها نمایشگاه «مشق شب های محمد احصایی» با کیوریتوری بهزاد حاتم در گالری گلستان در معرض تماشاست.

در کتاب نفیسی که به مناسبت همین نمایشگاه با همکاری گالری ۱۰ و نشر نظر منتشر شده، بهزاد حاتم یک خبر از پایان نگارش قرآن کریم با خط محمد احصایی روایت کرده است.

حاتم در این باره نوشته است: «او خوشنویسی یک قرآن را به دست گرفت، با خط محقق. نه سال نوشت و نوشت، با خطی درشت بر برگ‌هایی بزرگ که هر دسته اش ته رنگ ملایمی هم دارد، با نوآوری‌هایی در نگارش محقق که او پرش را دارد و پروانه اش را دارد و بی پروائیش را. بخش بزرگی از آنچه در آغاز خوشنویسی کرده بود، گمان می کنم کار دو سه سالش را، کنار گذاشت و همه را از سر گرفت. خوشنویسی قرآن یگانه او، که هنوز بسیار مانده است تا ببینیدش، در سال ۱۳۹۸ به پایان رسید. در سال هایی که قرآن را خوشنویسی می کرد می گفت اینک نمی توانم نستعلیق بنویسم. می گفت دستم که هیچ، که اینک کوکی دیگر دارد، اندامم نیز نمی تواند آن گونه بنشیند که برای نگاشتن نستعلیق باید.

احصایی نه سال با دست و اندام و بی گمان با دل و با سری که برای خوشنویسی آن کار سترگ بایسته بود، شایسته آن را به پایان برد. او باید اینک به نستعلیق، که با خنده ای فروتنانه -به گونه نیشخندی به خود- میگوید «تخصص» اوست، باز گردد. باید دستش را به گفته خودش «کوک» کند، «گرم» کند. دوباره نشست درست اندامش را بیابد. خوشنویسی بی گمان چیزی میخواهد که شاید در پیوند با ژن و دیانای باشد. شمار کسانی که با چنین ژنی به دنیا می آیند بسیار اندک است. شمار آنان که می توانند خوشنویس راستین شوند در مرز انگشتان دست می ماند. آن که ژن را هم دارد، برای خوشنویس شدن باید مشق کند، بسیار و بسیار و بسیار و همیشه و همیشه. تا توانایی خوشنویس شدن را به دست آورد، و مشق کند بسیار و همیشه، تا توانایی از او نگریزد…» و اینگونه نمایشگاه «مشق شب های محمد احصایی» خلق شد.

اکنون سید محمد احصایی درباره نگارش قرآن بیان کرد: بله در ده – نه سال اخیر تمام تمرکزم بر تحریر قرآن عزیز بود اما واقعیت این است که ۴۰ سال است که آن را در ذهن و دست دارم و همواره آن را انجام دادم؛ قرآن با خط محقق، این خط در کشورهای عربی به نثر ایرانی معروف است. وقتی این اسم را دارد و مشهور است، پس چه بهتر که ما احساس مسئولیت کرده و آن را احیا کنیم. من به خط محقق علاقه‌مند هستم و از آنجایی که کسی سراغ این خط نمی‌رفت، مشتاق شدم که روی این خط کار کنم و آن را به روایت معاصر و خودم احیا کنم. این خط از قبل وجود داشته و بدیهی ست مجبورم قواعد آن را رعایت کنم و مثلا نمی‌توانم به قلم ابن البواب که بسیار منسجم و حساب شده است و هزار سال قدمت دارد چیزی کم یا اضافه کنم. ولی روایت شخصی و عادت به نقاشی کردن من بالاخره تأثیر گذاشت.

او ادامه داد: من قرآن را برای نشر و خواندن می‌نوشتم. یعنی این کار من یک کار کاملا شخصی نیست. قرآن، یک کتاب برای خواندن مردم است و روشن است باید با خطی نگارش شود تا مردم بخوانند. خوشبختانه تحریر این کار سال ۹۸ تمام شد و الان دست جناب آقای مجید فدائیان از کتاب‌سازان مورد قبول و مشهور است. آقای مجید فدائیان کار را از دست من گرفته‌اند. او به من گفت بقیه این کار تکلیف من است. در حال حاضر کار در اختیار او قرار دارد و از اختیار من خارج شده است.

استاد احصایی درباره مشخصات قرآنی که کتابت کرده است، خاطرنشان کرد: این قرآن دو هزار و ۶۵۰ صفحه است و هر صفحه هم پنج سطر دارد. من در این سال‌ها هر کجا که بودم تمام وقت این کار را انجام دادم ولی در کل ۴۰ سال است که مشغول این کار هستم و هنوز هم هستم. انسان نمی‌تواند از کاری که می‌کند فارغ شود. البته در این مدت در کنار قرآن، کارهای دیگری هم انجام داده‌ام. اما در این مدت رفتار، تصمیم و عواطف من در اختیار تحریر کلام الله بود.

احصایی درباره زمان انتشار این قرآن توضیح داد: نه من و نه آقای مجید فدائیان هیچ خبری از زمان انتشار آن نداریم. آقای فدائیان در حال حاضر دارند با عشق و علاقه روی این اثر کار می‌کنند و اطلاعات و مهارت‌شان را برای این کار می‌گذارند. همان‌طور که من برای نوشتن این قرآن عاطفه گذاشتم، او هم با عواطف روح‌نوازی که دارد با این کار برخورد می‌کند و وسواس بسیار زیادی دارد. تنها صاحب این اثر همه چیز را می داند.

گالری گلستان پس از ۱۸ ماه تعطیلی کرونایی به واسطه دو نمایش از سلسله رویدادهای دیدار هنرمند بهزاد حاتم، شامل «عکس های ۵۰ ساله محمد احصایی از موزه های جهان» و «نمایشگاه مشق شب های محمد احصایی» بازگشایی شده است.

این نمایشگاه تا ۲۶ آبان ماه در گالری گلستان برپا است.

انتهای پیام/