سینما شاخص فرهنگی بین‌المللی ایران در جهان است/ ضرورت به‌کارگیری سینما در دیپلماسی عمومی | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۵۲
رییس سازمان سینمایی:

سینما شاخص فرهنگی بین‌المللی ایران در جهان است/ ضرورت به‌کارگیری سینما در دیپلماسی عمومی

جلسه مشترک رییس سازمان سینمایی و سخنگوی وزارت امور خارجه برای تقویت حضور پررنگ سینمای ایران در بازارهای منطقه‌ای و جهانی برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، جلسه مشترک محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با هدف دستیابی به یک برنامه همکاری جامع برای تقویت حضور پررنگ سینمای ایران در بازارهای منطقه‌ای و جهانی در محل سازمان سینمایی برگزار شد.

رییس سازمان سینمایی ضمن تشکر از همکاری‌های فی‌مابین وزارت امور خارجه و سازمان سینمایی، گفت: سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از شاخصه های فرهنگی، معنوی و شاعرانه منحصر بفردی برخوردار است که امروز جهان ما را با آن می شناسد.

وی ادامه داد: در کنار رشد تکنولوژی نظامی و جهش های علمی، بالندگی سینمای فرهنگی ایران از جمله شاخصه های مهم جمهوری اسلامی است. این سینمای با افتخارات و دستاوردهایش سفیر نافذ و فرصت سازی برای معرفی و تبیین فرهنگ ایرانی اسلامی در جهان بوده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سپهر افکار عمومی جهان فیلم های ایرانی شناخته شده است، بیان کرد: در سفرهایی که به شخصه داشته ام در بسیاری از کشورها، ایران را با سینمایش می شناسند.

به گفته او، این وضعیت البته به معنای وضعیت مطلوب و ایده ال نیست و هنوز سینمای ما در دیپلماسی عمومی و فرهنگی جایگاه و شانیت خودش را پیدا نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت های خوبی در دوره های مختلف جشنواره های بین المللی و جهانی فیلم فجر صورت گرفته است که جا دارد از تلاش های همه عزیزان- از جمله آقایان علیرضا رضاداد، رضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور و … قدردانی کنم. امیدواریم با برنامه ریزی و طراحی متمرکزتر و منسجم تر این ویترین فرهنگی و استفاده از همه تجربه ها و دستاوردها، شاهد تاثیرگذاری گسترده تر و نافذتر جشنواره و سینمای ایران در ابعاد ملی و بین الملل در سال های آتی باشیم.

خزاعی معتقد است هنوز کارهای بر زمین مانده بسیاری در بخش بین الملل سینمای ایران داریم که باید به آنها رسیدگی کنیم و در زمینه مشترکات فرهنگی، آرمانی و آیینی با کشورهای دیگر تلاش‌های زیادی باید صورت گیرد.

این مدیر ادامه داد: متاسفانه به دلایل مختلف سطح نفوذ سینمای ایران در کشورهای منطقه نسبت به سایر کشورها بسیار کم است که علت های مختلفی دارد و طبعا بخشی از این علت‌ها به عملکرد خودمان و بخشی دیگر به ساختار فرهنگی آن کشورها مربوط می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید بخش خصوصی را تقویت کرد، بیان کرد: متاسفانه، چرخه اقتصادی و گردش مالی سینمای ایران بسیار ضعیف است و بسیاری از تهیه کنندگان در بخش خصوصی حتی، توان معرفی آثارشان را در بازارهای جهانی ندارند. از سوی دیگر دولت نیز، فرصت چنین برنامه‌هایی برای تولید مشترک نداشته است.

خزاعی با اشاره به اینکه فعالیت‌ها و حرکت‌های فرهنگی باید باعث تقویت و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه شود، ادامه داد: آنچه در سینما مانند سایر عرصه‌ها اهمیت دارد بحث عرضه و تقاضا است و اگر فیلمی این قابلیت را داشته باشد که بتواند مورد استقبال قرار گیرد و به فروش خوبی برسد قطعا، از طرف شرکت‌های سینمایی منطقه مورد توجه قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: امروز سینما تبدیل به یک مساله مهم شده است و مسئولان سیاسی می توانند در مراودات خود خواستار همکاری و تعامل کشورها در زمینه نمایش فیلم‌های ایرانی و تولیدات مشترک باشند. اگر بتوانیم در بازارها و سالن‌های سینمایی دیگر کشورها همچون چین حضور داشته باشیم علاوه بر نفوذ گستره فرهنگی می‌توانیم از نظر اقتصادی نیز درآمدهای خوبی برای رونق سینمای ایران بدست آوریم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به دغدغه‌های مشترک وزارت امور خارجه و سازمان سینمایی بیان کرد: طبیعی است که از نظر شما ساخت آثار سینمایی در باره برخی موضوعات سیاسی، منطقه‌ای و جهانی می تواند به حل مشکلات و پیشبرد اهداف کمک کند و در این راه، ما آماده هر نوع همکاری هستیم.

خزاعی با اشاره به اینکه به وسیله سینما می‌توان حقانیت و مظلومیت ایران را در جهان نشان داد، گفت: موضوعات و سوژه‌های بسیاری پیرامون مشکلات ایرانیان در دنیا و آزار آن ها توسط آمریکا و برخی کشورها وجود دارد که اگر هرکدام ساخته شوند می‌تواند بازتاب صدای مظلومیت و حقانیت مردم ایران باشد.

وی با بیان اینکه نقش سفرا و رایزن‌های فرهنگی در روابط کشورها بسیار مهم است، ادامه داد: اگر وزارت امور خارجه سینما را در تعاملات بین المللی، حضور در بازارهای منطقه‌ای و ساخت فیلم و تولیدات مشترک کمک کند می‌توانیم گام‌های موثرتری برداریم.

خزاعی، سینما را یک دیپلماسی عمومی برای کشورها در جهان امروز خواند و افزود: وزارت امور خارجه ظرفیت‌های کشورهای مختلف را به خوبی می‌شناسد و می‌تواند به ما کمک کند و بگوید که با کدام کشورها می‌توانیم تعامل و همکاری‌ بیشتری داشته باشیم و باید برای این همکاری‌ها به یک برنامه جامع برسیم.

رییس سازمان سینمایی در پایان از تشکیل شورای‌ همکاری بین‌الملل سینما در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: وظایف این شورا آسیب شناسی حضور سینمای ایران در منطقه و جهان و همچنین، ارائه راهکارهایی برای استفاده از فرصت‌ها با هدف اکران و نمایش فیلم‌های ایرانی و تولیدات مشترک به صورت تخصصی است.

در این نشست، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه سینما می‌تواند نقش پررنگی در حوزه ایران فرهنگی داشته باشد، گفت: در بحث محور مقاومت و ایران فرهنگی باید محصولات سینمایی بیشتری تولید کنیم تا از کیفیت خوبی برخوردار باشد. به طور مثال، ما فقط یک فیلم «بازمانده» را در این زمینه تولید کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه امروز باید نگاه راهبری در حوزه ایران فرهنگی داشته باشیم، افزود: نگاه وزارت امور خارجه به سینما و سازمان سینمایی نگاهی راهبردی و محتوایی است و ما نیز، آمادگی هرگونه همکاری را برای ارتقای سینمای ایران داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: وظیفه ذاتی ما این است که برای رفع نیازهای کشور شرایطی را برای همکاری نهادهای داخلی با همتایان بین‌المللی فراهم کنیم اما لازم است کلیتی از نیازها و خواسته‌های سازمان سینمایی و فیلمسازان را ترسیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین، از سینماگران تقاضا داریم ما را در اتفاقات مهم منطقه‌ای و بین المللی کمک و حمایت کنند. همینکه یک فیلمساز در باره یک شخصیت مهم فرهنگی مانند نظامی گنجوی، مولوی یا رودکی اثری بسازد برای ما کفایت می‌کند.

خطیب زاده با اشاره به اینکه هر تصمیمی برای رسیدن به نتیجه درست نیاز به نقشه دارد، گفت: برای همکاری‌های مشترک می‌توانیم یک نقشه مشترک تحت عنوان «پروژه راهبردی تقویت حضور پررنگ سینمای ایران در خارج از کشور» طراحی کنیم و بر اساس این نقشه یک سند بالادستی تدوین کنیم و برنامه‌ریزی های لازم را انجام بدهیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم یک کارگروه مشترک از سوی سازمان سینمایی تشکیل شود و در این کارگروه نقشه مورد نظر برای حضور پررنگ سینمای ایران طی چهارسال آینده در سطح بین‌المللی برنامه ریزی شود و ما نیز در این راه آماده هر نوع کمک و همکاری هستیم.

خطیب زاده با اشاره به سهم ایران از بازار منطقه‌ای و جهانی محصولات فرهنگی، گفت: متاسفانه سهم ایران در این بخش بسیار ناچیز است و ما تلاش داریم با تشکیل بازارچه‌های فرهنگی حضور آثار فرهنگی هنری ایران را در بازارهای بین‌المللی تقویت کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: نیاز است برای بخش‌های بین‌المللی تصمیمات درستی بگیریم و به نظر من معرفی فیلم «قهرمان» به اسکار یک انتخاب خوب و درستی بود.

او در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری هفته‌های فیلم در خارج از کشور بسیار مهم است و ما انتظار داریم این هفته‌های فیلم با قدرت برگزار شود. در این زمینه می‌توانید روی کمک ما و سفرا حساب کنید.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است