رقابت در «سینماحقیقت» باید برابر باشد/ اکران آنلاین مستند باید پایدار بماند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۹
پژمان مظاهری‌پور در گفتگو با صبا:

رقابت در «سینماحقیقت» باید برابر باشد/ اکران آنلاین مستند باید پایدار بماند

یک مستندساز معتقد است حتی اگر شیوع ویروس کرونا در کشور تمام شد، جشنواره «سینماحقیقت» باید نسبت به اکران آنلاین فیلم‌ها اقدام کند.

پژمان مظاهری‌پور مستندساز و عضو هیات مدیره خانه سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره جشنواره «سینماحقیقت» گفت: جشنواره «سینماحقیقت» از زمان پیدایش تاکنون رشد و پیشرفت داشته است و می‌تواند به بازاری خوب برای فیلم‌های مستند تبدیل شود. بازاری به معنای خرید، فروش، نمایش و پخش فیلم‌های مستند. فیلم‌های مستند مخاطبان خاص خود را دارند که می‌توانند به مناسبت جشنواره «سینماحقیقت» آثار مورد علاقه‌شان در هر رشته‌ای را ببینند.

او ادامه داد: سینمای مستند در سطح بین‌المللی مخاطب میلیونی در هر سانس ندارد، این سینما مختص افراد دانشگاهی و فرهیخته است که از آموزش و فرهنگسازی صحبت می‌کند پس مخاطبان آن در رشته‌های مختلف حضور دارند و می‌توانند درباره آن‌ها به فکر فرو روند.

این مستندساز تاکید کرد: همه ما مستندسازان باید مراقب باشیم که جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان زمینه ای سالم برای رقابت برابر فیلم‌ها شناخته شود. اعتبار یک جشنواره همین رقابت برابر است، از طرف دیگر مدیران هم باید توجه داشته باشند که دریافت جایزه شرط اصلی ارزش‌گذاری کار یک مستندساز نیست بلکه فاکتورهای متنوعی برای درجه‌بندی ارزش‌های کیفی کار یک فیلمساز وجود دارد، داوری امری نسبی است که نباید بر سرنوشت یک فیلمساز موثر باشد چه بسا یک فیلمساز با دریافت جایزه آنچنان دچار حساسیت شود که دیگر نتواند فیلم دیگری تولید کند.

مظاهری‌پور خاطرنشان کرد: ما در یک فضای رقابتی مثل مسابقه دو و میدانی هستیم و قانون باید برای همه به صورت یکسان باشد. شرکت‌کنندگان باید متوجه باشند که در یک رقابت برابر حضور دارند و برگزارکنندگان نیز باید دقت لازم را برای سنجش فیلم‌ها با یکدیگر به کار ببندند، هرچه این ضوابط بهتر رعایت شود اعتبار و ارزش جشنواره سال به سال بالاتر رفته و موجب توسعه و رشد سینمای مستند کشور خواهد شد.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تاثیر جشنواره «سینماحقیقت» بر تولید آثار مستند بیان کرد: نیمه دوم دهه ۸۰ و نیمه اول دهه ۹۰، سینمای مستندی را تجربه کردیم که وارد دنیای اکران شد و به همین دلیل فیلم‌های مستند بلند به عرصه تولید رسیدند چراکه جایی برای نمایش پیدا کرده بودند. ما در دنیای مستند با مشکل پخش روبه‎‌رو هستیم، جشنواره فیلم‌ها را معرفی می‌کند و پخش‌کننده‌ها باید کارشان را شروع کنند اما مشکل این است که پخش‌کننده‌ای به معنای واقعی در دنیای مستند وجود ندارد.

مظاهری‌پور اضافه کرد: سینمای مستند محیط و مخاطب خاص خود را دارد، اینگونه فیلم‌ها باید در فضاهایی مثل کافی‌شاپ‌ها، دانشگاه‌ها، محفل‌های فرهنگی و هنری، کتابخانه‌ها، آموزشگاه‌ها و حتی بومگردی‌ها‌ به نمایش درآیند، بازار خوب پلتفرم‌ها هم وجود دارند که چند سال ا‌ست مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

کارگردان «بر کرانه‌های کاسپین» درباره آنلاین برگزار شدن جشنواره «سینماحقیقت» اظهار کرد: سال‌های گذشته در فضای مجازی کمپینی را با این هدف ایجاد کردیم که دیدن فیلم مستند رایگان نیست که درنهایت با استقبال عده‌ای از مخاطبان همراه شد، همین مساله جرقه‌ای برای نمایش آثار مستند در پلتفرم‌ها ایجاد کرد.

او در پایان تصریح کرد: نمایش آثار جشنواره «سینماحقیقت» باید از دوره اول این جشنواره آغاز می‌شد چراکه مخاطبان آنلاین فیلم‌های مستند با اکران حضوری آن قابل قیاس نیست، سطح مخاطب، میزان نمایش و امکان نمایش گسترش می‌یابد پس به نظر من حتی اگر شیوع ویروس کرونا در کشور از میان رفت، جشنواره «سینماحقیقت» باز هم باید نسبت به اکران آنلاین فیلم‌ها اقدام کند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است