بزرگداشت شیخ خراقانی و دیدار شمس و مولانا به فهرست بزرگداشت‌های یونسکو پیوست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۶
حجت الله ایوبی گفت:

بزرگداشت شیخ خراقانی و دیدار شمس و مولانا به فهرست بزرگداشت‌های یونسکو پیوست

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران از تصویب سالروز تولد شیخ خراقانی و دیدار شمس و مولانا در فهرست بزرگداشت های یونسکو در سال 2022 و 2023 خبر داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو _ایران، حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران از تصویب سالروز تولد شیخ خراقانی و دیدار شمس و مولانا در فهرست بزرگداشت های یونسکو در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خبر داد.

حجت الله ایوبی با اشاره به برگزاری جلسه روز پنجشنبه یونسکو اظهار کرد: برای من باعث خوشحالی و افتخار است که پرونده‌ای که از مدت‌ها قبل به مناسبت هزار و پنجاهمین سالگرد تولد شیخ حسن خراقانی و هشتصدمین سالگرد دیدار شمس تبریزی و مولانا آماده شده بود تا برای سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در فهرست بزرگداشت های یونسکو قرار بگیرند به ثمر نشست.

وی ادامه داد: این اتفاق بزرگ مسیر خود را به خوبی طی کرد و در جلسه روز پنجشنبه در پاریس این پرونده جمهوری اسلامی ایران مطرح و بدون هیچ مخالفتی به تصویب رسید. برای ما باعث خوشبختی است که هزار و پنجاهمین سالگرد تولد شیخ حسن خراقانی شخصیت بی‌مانند ادبیات و فرهنگ و عرفان ایرانی اسلامی و از سویی دیدار شمس تبریزی و مولانا در فهرست بزرگداشت های یونسکو قرار گرفت.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو_ایران تاکید کرد: این کار هوشمندانه‌ای بود که ما به جای ولادت و درگذشت یک رویداد تاریخی دیدار شمس و مولانا که در حقیقت تولد اصلی مولانای امروز ما است را مطرح کردیم.

ایوبی ادامه داد: این دو اتفاق را به همه مردم ایران و شاهرود و به ویژه به مردم تبریز به عنوان زادگاه و شهر خوی به عنوان محل بارگاه شمس تبریزی تبریک می‌گویم.

وی توضیح داد: دو سال می توانیم در کشورهای مختلف به نام این دو شخصیت سخن بگوییم و دنیا به این دو شخصیت بشری توجهی ویژه دارند تا بدانند این دو شخصیت چه ویژگی داشتند که مورد توجه جهان قرار گرفتند.

حجت الله ایوبی گفت: این موفقیت بزرگ را تبریک می گویم از همه همکاران که برای مطرح شدن این پرونده ها و پشت سرگذاشتن موانع و در نهایت تصویب آن تلاش کردند، تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است