«افلیا» ناخودآگاه بازیگرش را پیدا کرد/ روی دو کمدی از آثار شکسپیر کار می‌کنم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۵
مسعود طیبی در گفتگو با صبا:

«افلیا» ناخودآگاه بازیگرش را پیدا کرد/ روی دو کمدی از آثار شکسپیر کار می‌کنم

نویسنده و کارگردان نمایش «افلیا» درباره روند شکل گیری چهارمین اقتباس نمایشی اش از شکسپیر توضیح داد.

مسعود طیبی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره نمایش «افلیا» که از ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه است، گفت: «افلیا» چهارمین اقتباس من از آثار شکسپیر بعد از «هملت»، «هنگامه‌ای که هملت به دست جادوگران مکبث کشته شد» و «خون به پا می‌شود» است.

کارگردان نمایش «هملت» با اشاره به فضای نمایش اظهار کرد: این اثر براساس نظرات و نگاهی که به آثار یان کات دارم شکل گرفت و نگاه مدرن و متفاوت یان کات برای روی صحنه بردن «افلیا» بسیار تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: از نظر یان کات شخصیت افلیا یک دختر امروزی و مدرن است و این دیدگاه باعث شد تا به این شخصیت و نگاه او به مسائل پیرامون خودش از زاویه ای دیگر بپردازم.

طیبی درباره محتوای این نمایش مطرح کرد: نمایش «افلیا» یک کار انتقادی برگرفته از شرایط روز محسوب می‌شود.

کارگردان نمایش «هنگامه‌ای که هملت به دست جادوگران مکبث کشته شد» گفت: در این نمایش چگونگی برون رفت شخصیت‌ از مشکلات اجتماعی‌‌اش مهم است و ما بازتاب کنار نیامدن شخصیت نمایش را با مشکلاتی که گریبانگیر او شده و فشارهایی که در زندگی شخصی اش تاثیر گذاشته است، می‌بینیم.

کارگردان نمایش «خون به پا می شود» توضیح داد: شاید یک اثر را در عرض دو روز بنویسی ولی شکل گیری آن اثر در ذهن تو ممکن است سال ها زمان ببرد. من با آثار شکسپیر از سال ۱۳۸۶ که به عنوان دستیار در یک پروژه نمایشی همکاری داشتم درگیر شدم و ذهنم مشغول جایگزینی شخصیت های شکسپیر و همخوان کردن آنها با فضای امروزی خودمان شد.

کارگردان نمایش «و چند داستان دیگر» ادامه داد: اینکه افلیا چه می‌کرده است، کجا بوده و اصلا در قسمت هایی که ما در نمایشنامه او را نمی‌بینیم به چه مشغول بوده است همیشه در ذهن داشتم به عنوان مثال در نمایش «هنگامه ای که هملت به دست جادوگران مکبث کشته شد» افلیا را تکفیر کردم ولی در این اثر به زندگی خصوصی این کاراکتر پرداختم و طبیعتا این نمایش محصول یک دوران طولانی ایده پردازی است.

کارگردان نمایش «فقط چهل روزه بودم» با اشاره به انتخاب بازیگر اظهار کرد: روژین پناهی از هنرجویان من است که در این اثر اولین تجربه بازیگری خودش را روی صحنه انجام می‌دهد و ما این اثر را در یک فضای کارگاهی نوشته و روی صحنه بردیم.

کارگردان نمایش «برزخ» افزود: زمانی که متن نوشته شد ناخودآگاه بازیگر را پیدا کرد. پناهی با این نقش همخوان بود و توانایی های او با روح و قلب شخصیت افلیا گره خورده و ناخودآگاه به سمت این کار آمد و کار را شروع کردیم.

کارگردان نمایش «خداحافظی نکن» درباره اقتباس از آثار شکسپیر مطرح کرد: شکسپیر خیلی دقیق تمام اتفاقات و مسائل اصلی بشر مثل عشق، نفرت، جاه طلبی، خشم و دیگر احساسات بشر را به تصویر کشیده که می توان در بهترین حالت ممکن از آنها اقتباس کرد و همخوان با فضای امروز روی صحنه برد.

کارگردان نمایش «آواز در مه» با اشاره به برنامه جدیدش برای اقتباس و نگارش متن تشریح کرد: هم اکنون در نظر دارم روی دو کمدی از آثار شکسپیر که فضای متفاوتی دارند کار کنم چراکه آثار کمدی این نویسنده نیز همچون دیگر نوشته هایش حرف های جذاب و مطابق با شرایط امروزی ما دارد البته هنوز به طور مشخص نمی دانم کدام یک از آثار جای بیشتری برای اقتباس می‌گذارد.

کارگردان نمایش «برزخ» با توجه به خشونتی که در برخی از آثار شکسپیر روی صحنه دیده می‌شود، مطرح کرد: ما در نمایش ابعاد متفاوتی داریم لزوما همه چیز آغشته به خشونت نیست، گاهی برای نشان دادن تزکیه در ساختار تراژدی مدرن نیاز به خشونت هست و گاهی می‌توانیم با نگاهی متفاوت و انتقادی به صورتی نرم تر و در یک فضای گروتسک و خنده دار حرف بزنیم.

مسعود طیبی در پایان با توجه شرایط اجراهای نمایش در دوران کرونا گفت: با وجود فشارهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا باز هم استقبال تماشاگران خوب بوده است.

نمایش «افلیا» تا آخر آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۰ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران با بازی روژین پناهی و کارگردانی مسعود طیبی روی صحنه است.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000