علی قمصری به کاشمر سفر کرد/ همنوازی با استاد دوتارنوازی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۱
پس از لغو کنسرتش؛

علی قمصری به کاشمر سفر کرد/ همنوازی با استاد دوتارنوازی

علی قمصری پس از لغو کنسرتش در کاشمر به این شهر سفر کرد و همراه با استاد حسن عابدینی قطعه‌ «مَندُسین» را نواخت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی، پروژه «تار ایرانی» به همت و ایده‌ علی قمصری و با محوریت تارنوازی، طراحی و در حال اجرا است. قمصری در این پروژه به استان‌ها و شهرهای مختلف کشورمان سفر می‌کند و در هر شهر به تارنوازی می‌پردازد. حاصل هر کدام از این سفرها و اجراها به شکل تصویری ضبط و منتشر می‌شود.

قمصری در این سفرها نگاهی ویژه به موسیقی مناطق مختلف دارد. یعنی آثاری که برای اجرا انتخاب می‌کند، معمولا براساس ملودی‌های معروفِ آن منطقه است.

پنجاه و هفتمین گامِ تار ایرانی به اجرای کاشمر اختصاص دارد. قمصری در کاشمر با استاد حسن عابدینی همنوازی کرد و با دوست‌داران موسیقی در کاشمر هم دیدار داشت.

همچنین علی قمصری و استاد حسن عابدینی در همنوازی‌شان قطعه‌ «مَندُسین» را نواختند.

علی قمصری درباره این اجرا نوشته است: «خبر لغو اجرای کاشمر توسط مسئولان، می‌توانست ناامیدی در دل هنردوستان آن شهر ایجاد کند. تصمیم گرفتم به شهر بروم و افتخار ضبط با استاد عابدینی، پیشکسوت موسیقی و دیدار با هنرمندان کاشمر را از دست ندهم. درهای بسته ی شهر، به باز شدن درهای یک شهرک صنعتی خارج از کاشمر و استقبال غافلگیرکننده‌ی هنرمندان و کارکنان محترم انجامید. در یک کارخانه به نام نیلبرگ که بوی هنر می‌داد اجرای هنرمندان کاشمر را به تماشا نشستیم، تمرین کردیم و سپس برای ضبط به شهر رفتیم. قبل از ورود به آنجا با خود می گفتم موسیقی از شهر به شهرک صنعتی تبعید شد. اما پس از ورود به آن کارخانه متوجه شدم که اتفاقا باید از مسئولان تشکر کرد که با بی مهریشان باعث آشنایی من با این پرسنل باشخصیت و هنردوست شدند. در اجرای آهنگ «مَندُسین» حمیدرضا یوسفی با نواختنِ پرکاشن و امیر خدیور و محمد مختاری هم با دوتارنوازی حضور دارند. در قدیم ناف بچه‌ها به اسم هم بریده می‌شد. این‌طور نبود که بعدها بگویند ما این دختر را به پسر فلانی نمی‌دهیم. در حکایت خراسانی، فاطمه به اسم مَندُسین به دنیا آمده. پسرعموهای مندسین که رقیبش بودند او را به بازی گُوگَلَه دعوت می‌کنند. پسر عموی مندسین می‌آید و می‌گوید، ماه چه نوری دارد امشب. تفنگت را بده که می‌خواهم ماه را تیر کنم(به ماه شلیک کنم). مندسین تفنگ «برنو» را خالی می‌کند و به پسر عمویش می‌دهد. پسر عمو هم یک گلوله از جیبش توی تفنگ می گذارد و به سینه‌ی مندسین می‌زند. بعد می‌گوید: ماهی که گفتم این است! مندسین روی اسبش سوار می‌شود و خودش را به مادر می‌رساند. وقتی جنازه‌ی مندسین به مادر می‌رسد، خواهر مندسین یک‌طرف می‌نشیند و مادرش طرف دیگر و می‌خواند: «صدبار گفتوم مادر مرو/ ننه‌یْ همرایْ قومای کافر مرو/ پسر عمویِ کافرت ننه / گُلّهَ زِده ور جگرت / اَرمون از قدّ سوْرت / ننهً مادر.»

پیش از این قرار بود که علی قمصری در روز جمعه ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ در شهر کاشمر اجرایی برای عموم مردم داشته باشد که این اجرا با وجود دریافت مجوزهای لازم، از سوی مسئولان کاشمر لغو شد.

علی قمصری در قالب پروژه «تار ایرانی» تاکنون به شهرهایی مانند قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرم‌آباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور، قوچان، گرگان، خوزستان، تربت‌جام، شهرکرد، مشهد، نیشابور، توس، بجنورد، مهاباد، شوشتر، بندرعباس، قم، کرمان، جلفا، قشم، رفسنجان، میبد، بابل، بم، یزد، رشت، ساری و بهشهر سفر کرده است.

شما در ادامه می‌توانید همنوازی علی قمصری با استاد دوتارنوازی را ببینید.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است