معرفی برگزیدگان پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب/ جایزه نفر اول به کارتونیست اوکراینی رسید | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۸

معرفی برگزیدگان پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب/ جایزه نفر اول به کارتونیست اوکراینی رسید

مراسم اختتامیه پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب امروز ۱۹ آبان ماه برگزار و برگزیدگان این دوره معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، مراسم اختتامیه پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب صبح امروز ۱۹ آبان ماه در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

منصور ضابطیان که اجرای این برنامه را برعهده داشت ضمن خیر مقدم به حاضران و گرامیداشت یاد کامبیز درمبخش مراسم را آغاز کرد.

سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر این جشنواره طی سخنانی عنوان کرد: فراخوان پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب از اردیبهشت ماه اعلام شد و خوشبختانه با نظم و استمرار در برگزاری و حضور داوران مطرح و سرشناس مجموعا مباحث خوبی را رقم زدیم که در حال حاضر از فدراسیون جهانی کارتون عنوان ۵ ستاره را دریافت کرده‌ایم.

او ادامه داد: موضع «کتاب، کتابدار و کتابخانه» طبق معمول در این جشنواره حضور داشت ولی متاسفانه با توجه به شیوع ویروس کرونا موضوع «کتاب و کرونا» هم به موضوعات اضافه شد. همچنین موضوعات «کتاب و کودک» و «کتاب و رسانه» هم به دلیل لزوم فرهنگسازی در این زمینه مورد توجه قرار گرفت.

دبیر جشنواره درباره هیات داوران این دوره توضیح داد: جمعی از ستارگان کاریکاتور دنیا در جمع هیات داوران ما قرار داشتند ازجمله آرس از کوبا، دارسیو ماچادو از برزیل و نیکولا لیستس از کرواسی. همچنین طبق معمول ما از دو برگزیده ایرانی که در دوسالانه قبل برگزیده شده بودند برای داوری دعوت کردیم که از جمله آن‌ها می‌توان به عارف نیازی و سجاد رافعی اشاره کرد و علیرضا ذاکری پیشکسوت کاریکاتور هم در جمع داوران ما قرار داشتند.

او در پایان درباره جزئیات آثار ارسال شده گفت: در کل ۶۳۷ هنرمند از ۶۴ کشور در این جشنواره حضور داشتند اما هنرمندان ایرانی ۲۶۸ نفر بودند که نسبت به دوره قبل شاهد افزایش ۱۵ درصدی بودیم و ۴۰۰ اثر در بخش هنرمندان غیر حرفه‌ای که ۵ نفر برگزیده شدند.

در ادامه جوایز برگزیدکان بخش غیرحرفه‌ای با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی، هادی آشتیانی مدیرکل ترویج کتابخوانی نهاد، مهدی رمضانی معاون ترویج کتابخوانی نهاد، مهدی توکلیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد اهدا شد.

۵ برگزیده این بخش مصطفی رضایی، مریم‌ محبی، احسان حسینی پژوه، الهام خوش‌انجام و مختار اسماعیلی بودند.

ناصر فیض شاعر و طنزپردازد در ادامه این مراسم به شعرخوانی پرداخت.

مهدی رمضانی معاون ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشور خاطرنشان کرد: پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب از سلسله برنامه های نهاد در ترویج کتابخوانی است که امروز شاهد اختتامیه این برنامه فرهنگی و هنری هستیم که نقطه اتصال فرهنگ و هنر است. امیدوارم آورده این جشنواره خمیرمایه اقدامات خوب فرهنگی در کشور باشد. فرصت های متعددی برای استفاده از این کارتون ها فراهم شده است و با شهرداری تهران جلساتی داشته‌ایم و امیدواریم در هفته کتاب ایران از این آثار استفاده شود.

او درباره برنامه‌های نهاد برای ترویج کابخوانی توضیح داد: جشنواره کتابخوانی رضوی، جشنواره هدهد سفید، محافل ادبی نهاد و مجموعه برنامه‌های نهاد برای تثبیت و تعمیق فرهنگ کتابخوانی با استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکانات است و معتقدیم‌ که با این قبیل اقدامات برای تشویق مردم به کتابخوانی فضای مناسبی فراهم کنیم. ما در برنامه ها علاوه بر کتاب بر دو عنصر اساسی کتابخانه و کتابدار هم همواره توجه داریم.

محمدحسین نیرومند کاریکاتوریست و مشاور وزیر در امور هنری و سینمایی بیان کرد: صحبت‌هایی از مقام معظم رهبری نقل می‌کنم که فرمودند «کتاب خواندن برای یک ملت فریضه و واجب است» و «هر زمان که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان میفتم قلبا ناراحت می شوم».

او ادامه داد: هنرمند وظیفه تولید اثر دارد اما این اثر باید امکان ارایه پیدا کند. این پیش داوری که مردم دارند که کاریکاتور باید لبخند به لب بیاورد نکته مناسبی است و انتخاب خوبی که با کاریکاتور در زمینه کتاب فرهنگسازی کنیم. کاریکاتور اگر لبخند به لب مخاطب ننشاند کاریکاتور نیست. حالا اگر تنها موجب لبخند باشد فکاهی است و گاهی حرفی هم برای گفتن دارد و درواقع کاریکاتوریست باید در موضوع خود ساختاری انتخاب کند که لبخند به لب مخاطب بیاورد و پیام آن فهمیده شود.

مشاور وزیر خاطرنشان کرد: گاهی در پیام ها می بینیم که اثر شخصی طراحی شده است درحالی که کاریکاتور به عنوان یک هنر ارتباطی به دنبال این است که مفهومی منتقل کند و اثر باید قابل فهم باشد.

نیرومند در پایان با اشاره به لزوم ارایه آثار هنری اظهار کرد: متاسفانه یکی از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر ما این است که بسیاری از آثار برای مخاطبان ارایه نمی‌شود و گالری‌ها و نشریات ما درک اینکه چگونه از قابلیت های تصویر برای ارایه مفهوم استفاده کنند، ندارند.

در ادامه با حضور محمدحسین نیرومند، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد، هوتن والی نژاد معاون اداری و مالی نهاد، مسعود شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره، برگزیدگان بخش حرفه ای اعلام شدند.

سه نفر شایسته تجلیل بخش حرفه‌ای عبارتند از مهناز یزدانی، علیرضا پاکدل و مهدی عزیزی.

برگزیدگان پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب عبارتند از نفر سوم: سامان ترابی، نفر دوم: مجید امینی و نفر اول: اولکسی کوستوفسکی از اوکراین.

در پایان این مراسم اختتامیه از کتاب پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی کارتون کتاب رونمایی شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است