مهلت ارسال آثار به همایش «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» تمدید شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰

مهلت ارسال آثار به همایش «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» تمدید شد

عبدالله اسماعیلی رییس کمیته اجرایی سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» از تغییر تاریخ برگزاری این همایش ملی خبر داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» با مشارکت سی و یک استان کشور به همت پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و با همکاری نهادهای پژوهشی، دانشگاهی، نظامی و سایر مراکز و موسسات به صورت مجازی برگزار می‌شود.

عبدالله اسماعیلی رییس کمیته اجرایی سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» در توضیح جزییات این خبر گفت: با توجه به استقبال برای مشارکت در این همایش، تاریخ برگزاری همایش تغییر کرده و متقاضیان تا پایان آذرماه فرصت ارسال آثار و مقالات خود را دارند.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۴۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال و فرآیند داوری آثار آغاز شده است. طبق برنامه‌ریزی انجام شده مقالات ارسالی در کتاب مقالات سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» به چاپ خواهد رسید و مقالات برگزیده در فصلنامه‌ها و نشریات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دانشگاه امام حسین (ع) نیز منتشر خواهد شد و به صاحبان مقالات برتر گواهی مقالات برگزیده نیز ارائه می‌شود.

رییس کمیته اجرایی سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» گفت: محورهای اصلی این همایش شامل مبانی نظری و پیشینه تاریخ شفاهی دفاع مقدس، ضرورت‌ها و فرصت‌ها، آسیب‌شناسی و موانع پیش‌‌روی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و نیز سیاست‌گذاری و نقش سازمان‌های لشکری و کشوری در تاریخ شفاهی دفاع مقدس می‌شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: مبانی نظری و پیشینه تاریخ شفاهی دفاع شامل موضوعاتی چون نقش تاریخ شفاهی دفاع مقدس در تاریخ نگاری معاصر، نقش و کارکرد تاریخ شفاهی در توسعه تاریخ اجتماعی، مبانی جامعه‌شناختی تاریخ شفاهی دفاع مقدس، انواع داده‌های اطلاعاتی در ثبت تاریخ جنگ و جایگاه تاریخ شفاهی، تاریخ شفاهی فرماندهی امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و اصول ویژگی‌های مکتب شهید قاسم سلیمانی در احیای و ترویج تاریخ شفاهی دفاع مقدس می‌شود.

وی افزود: آسیب‌شناسی تاریخ شفاهی دفاع مقدس در حوزه مرزهای مشترک با خاطره‌نویسی، چالش‌های مصاحبه‌گر در تاریخ شفاهی دفاع مقدس، نقش تدوینگر در بازنشر و گویاسازی منابع در تاریخ شفاهی دفاع مقدس، تحلیلی بر چگونگی ثبت و ضبط تاریخ شفاهی دفاع مقدس، نقد و بررسی اطلاعات حاصل از مصاحبه در تاریخ شفاهی دفاع مقدس، موانع توسعه و ترویج تاریخ شفاهی دفاع مقدس در سازمان‌های لشکری و کشوری، باید و نبایدهای تاریخ شفاهی دفاع مقدس در حوزه آزادگان، واکاوی و نقد آثار منتشر شده تاریخ شفاهی دفاع مقدس، آسیب شناسی به‌ کارگیری تاریخ شفاهی دفاع مقدس در تحقیقات دانشگاهی و آرشیوهای تاریخ شفاهی دفاع مقدس فرصت یا تهدید از موضوعات سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس است.

رییس کمیته اجرایی سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» در پایان عنوان کرد: علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش می‌توانند مقالات خود را تا ۳۰ آذرماه به آدرس پست الکترونیک info@defadocs.ir ارسال کنند، مقالات پذیرفته شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  (ISC) نمایه شده و در فصلنامه‌های علمی به چاپ خواهد رسید.

محور تاریخ شفاهی دفاع مقدس، ضرورت‌ها و فرصت‌ها نیز شامل موضوعاتی چون نقش اسناد محلی در تدوین تاریخ شفاهی، نقش هنر و رسانه در تاریخ شفاهی دفاع مقدس، نقش تاریخ شفاهی اقشار مختلف (زنان، روحانیت، دانش آموزان و …) در هشت سال دفاع مقدس، تاریخ شفاهی دفاع مقدس و فضای مجازی، ضرورت‌های تدوین تاریخ شفاهی دولت و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس، چگونگی و نحوه انتقال تجربیات تاریخ شفاهی دفاع مقدس به سایر ملل، راهکارهای حفظ و نشر ارزش‌های دفاع در سازمان‌های لشکری و کشوری به نسل آینده، جایگاه و نقش اندیشه‌های امام خمینی (ره) در تاریخ شفاهی دفاع مقدس، جایگاه و نقش اندیشه‌های مقام معظم رهبری(مدظله) در تاریخ شفاهی دفاع مقدس و ضرورت‌های تدوین تاریخ شفاهی مدافعان حرم و جبهه مقاومت را شامل می‌شوند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است