جشنواره‌های مجازی چراغ تئاتر را در کرونا روشن نگه داشت/ برنامه‌های نیمه دوم سال | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۸
رییس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در گفتگو با صبا:

جشنواره‌های مجازی چراغ تئاتر را در کرونا روشن نگه داشت/ برنامه‌های نیمه دوم سال

حمیدرضا صفار رییس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران از فعالیت‌های این انجمن در دوران کرونا گفت.

حمیدرضا صفار رییس انجمن نمایش هنرهای نمایشی استان تهران و دبیر اجرایی بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی استان تهران در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره فعالیت‌های این انجمن با وجود شرایط کرونا  وهمه گیری این ویروس گفت: انجمن هنرهای نمایشی تهران در دو سالی که تئاتر درگیر ویروس کرونا بود به همت هنرمندان و مدیران شعب انجمن همچنان چراغ اجرای تئاتر را در شهرستان‌های استان روشن نگه داشت.

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران افزود: سعی کردیم تا از فضاهای متناسب با شرایط پیش آمده استفاده کنیم و به این منظور از اسفندماه ۱۳۹۸ تا شهریور ۱۳۹۹ انجمن هنرهای نمایشی پنج جشنواره با محوریت تئاتر در فضایی مجازی برگزار کرد.

این مدیر هنری درباره برگزاری جشنواره‌های مجازی توضیح داد: با اولین جشنواره مجازی ابتدا در شهر قدس به مناسبت نوروز در اسفند ماه ۱۳۹۸ با محوریت آثار سنتی آیینی و نقالی میزبان آثار بسیاری حتی از سایر استان‌ها بود. جشنواره «هایکو» دیگر رویداد فضای مجازی بود که در شهرستان اسلامشهر داشتیم و جشنواره «به وقت کرونا» را در قرچک برگزار کردیم و البته جشنواره‌ای هم به همین صورت در شهرستان ورامین شکل گرفت.

صفار با اشاره به تلاش گروه‌های نمایشی در زمان هایی که مردم خانه نشین بودند، اظهار کرد: ما از فضای جدید و پلتفرم‌ها برای زنده نگه‌داشتن تئاتر در زمان مشکلات و معضلات ایجاد شده بر اثر کرونا استفاده کردیم.

دبیر اجرایی بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان تهران درباره اجراهای عموم طی دو سال اخیر مطرح کرد: در فواصلی که با تغییر رنگ بندی شهرها، تهران از وضعیت قرمز خارج می‌شد و مجاز به اجرای تئاتر بودیم اجراهای عمومی را در شهرستان‌هایی مثل شهر ری، قرچک، ورامین، شهر قدس و دماوند با استقبال خوب مخاطبان برگزار کردیم.

طراح صحنه نمایش «فرجام» آموزش را یکی از موضوعات مهم انجمن هنرهای نمایشی استان دانست و گفت: در اسفندماه ۱۳۹۹ جلسه ای را با حضور مدیران شعب و آموزشگاه‌ها برگزار کردیم و مقرر شد که وضعیت آموزش از طریق آموزشگاه‌ها با حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان انجام شود.

این کارگردان نمایش افزود: حاصل جلسه با مدیران شعب و آموزشگاه‌ها جشنواره «نهال» بود که به همت شهرستان پاکدشت در پردیس تئاتر تهران با حضور گروه‌هایی که در آموزشگاه‌های شهرستان‌ها آموزش دیده بودند به صورت غیر رقابتی و به عنوان اثر پایان دوره اجرا شد.

جشنواره نهال رقابتی می شود

صفار درباره جشنواره نهال گفت: جشنواره نهال باعث شد تا هنرجویان آموزشگاه‌ها بتوانند آثار سایر آموزشگاه‌ها را ببینند و این امر به تبادل اندیشه و هنر تئاتر در بین هنرمندان کمک کرد که البته امیدواریم دور دوم این رویداد هنری را  به زودی و به صورت رقابتی برگزار کنیم.

او با اشاره به فعالیت‌های سال جاری انجمن هنرهای نمایشی استان اظهار کرد: در بخش همایش تئاتر خیابانی ۳ رویداد هنری برنامه ریزی و اجرا شد که ابتدا به مناسبت قیام ۱۵ خرداد در محل پل تاریخی قرچک که مبدا حرکت مردمی این شهرستان در سال ۱۳۴۲ بود، شاهد آن بودیم. گروه‌ها در این روزها اجراهای خود را برای عموم شهروندان اجرا کردند و پس از آن در هفته مبارزه با مواد مخدر برابر با ۵ الی ۱۲ تیرماه با همکاری انجمن نمایش شهرستان ورامین همایش دیگر تئاتر خیابانی را برگزار کردیم.

رییس انجمن هنرهای نمایشی تهران با اشاره به همایش تئاتر خیابانی هفته دفاع مقدس عنوان کرد: این همایش در دو بخش و به صورت غیر رقابتی شکل گرفت. بخش نخست در شهرستان‌های استان با ۱۸ اثر در شهرستان‌های ری، اسلامشهر، شهر قدس، قرچک، ورامین، پیشوا و پردیس اجرا شد و بخش دوم در شهر تهران در محوطه مجموعه تئاتر شهر و میدان منیریه با حضور همان هنرمندان شهرستان‌های استان در معرض دید تماشاگران قرار گرفت.

مشاور کارگردان نمایش «رقص کاغذپاره ها» با اشاره به برنامه‌های آتی انجمن‌های هنرهای نمایشی در حوزه تئاتر خیابانی بیان کرد: امیدواریم که ۵ آذرماه به مناسبت هفته بسیج رویداد مشابهی را داشته باشیم.

دبیر بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان تهران که از ۱۰ الی ۱۶ آبان ماه با حضور هنرمندان از شهرستان‌های استان تهران در تالار محراب برگزار شد، توضیح داد: در بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان تهران بعد از اعلام فراخوان ۱۵ شهرستان حضور داشتند که ۷۰ اثر به مرحله بازبینی رسید و در تمام شهرستان‌ها آثار به صورت کامل توسط هیات داوران بخش بازبینی دیده شد.

صفار گفت: ۱۶ اثر در بخش مسابقه و ۲ اثر در بخش جنبی پذیرفته شدند و ما بعد از ۳ سال وقفه برای برگزاری این رویداد و حضور در پردیس تئاتر تهران با این نمایش‌ها به خانه اصلی جشنواره مجموعه تالار محراب برگشتیم.

نویسنده نمایش «دوست من عمو بیلی» ادامه داد: تالار محراب از ابتدای شروع به کار جشنواره استانی تهران در دوره‌های گذشته همیشه محل برگزاری آثار بوده است و به نوعی مرتبط با انجمن هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران است.

حمیدرضا صفار با اشاره به آثار شرکت کننده در جشنواره عنوان کرد: امسال از همه شهرستان‌ها مثل ری، پیشوا، قرچک، رباط کریم، اسلامشهر و …. آثاری را روی صحنه داشتیم.

او درباره روند داوری آثار مطرح کرد: در طی ۶ روز برگزاری جشنواره هیات داوران متشکل از کیومرث مرادی، وحید لک، وحید فخر موسوی، رحیم نوروزی، مونا فرجاد به داوری آثار پرداختند. خوشبختانه استقبال در بخش نمایشنامه نویسی این دوره نیز خوب بود و ۴۲ متن به دبیرخانه ارسال شد که توسط سعید اسدی، علیرضا دریابیگی و لیلی عاج داوری شده و برگزیدگان در اختتامیه معرفی شدند.

این مدیر هنری با اشاره به اهمیت برگزاری بخش نمایشنامه‌نویسی اظهار کرد: توجه به رویکرد و اهمیت تولید متن در جشنواره یکی از مهم ترین دلایل این بخش است و نکته مهم و قابل ذکر این رویداد در سال گذشته اجرای یکی از همین آثار در جشنواره بیست و ششم بود.

مشاور کارگردان نمایش «زمستان ۶۶» افزود: نمایشنامه «بیغوله» سال گذشته در بخش نمایشنامه‌نویسی مورد تحسین داوران قرار گرفت و امسال همین اثر روی صحنه اجرا شد.

تلاش برای اجرای عموم آثار برتر جشنواره تئاتر استان تهران

صفار با امید به اجرای عموم آثار توضیح داد: امیدواریم که آثار برگزیده این رویداد هنری بعد از وقفه ای که به دلیل همه گیری کرونا و تعطیلی سالن‌ها ایجاد شده با اجرای عموم زندگی را به صحنه بازگردانند.

دبیر بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان تهران با اشاره به کمک های مالی انجمن طی دوران همه گیری ویروس کرونا به گروه های نمایشی گفت: انجمن هنرهای نمایشی تهران با حمایت انجمن هنرهای نمایشی کشور در زمان آغاز بیماری کرونا در مرحله اول به گروه هایی که کرونا باعث تعطیلی اجرای آنها در حین اجرا و یا در زمان تمرین شده بود که شامل ۲۵ گروه هنری می‌شدند تا حد توان و البته خیلی ناچیز کمک مالی کرد و در مرحله دوم کمک های مالی به آثار خیابانی و چند نمایشی که روی صحنه رفتند، پرداخت شد.

حمیدرضا صفار در پایان گفت: امیدواریم تا انجمن هنرهای نمایشی در نیمه دوم سال با امکانات بیشتری بتواند در خدمت هنرمندان تئاتر استان باشد و هر روز شاهد اجراهایی با کیفیت بیشتر و البته حمایت های بهتر باشیم.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است