رییس‌جمهوری دستور داده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجع فرهنگی کشور باشد

به گزارش صبا به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با استاندار همدان و اعضای مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس دستور رییس‌جمهور تمامی دستگاه‌های دولتی که بودجه و ساختار فرهنگی دارند باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصل شوند و بر این اساس در آینده مدیریت فرهنگی کشور در اختیار این وزارتخانه قرار می‌گیرد.

اسماعیلی با بیان این مطلب افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید فعالیت خود تلاش می‌کند تا مرجعیت خود در مدیریت فرهنگی کشور را به تثبیت برساند.

مصوبه ای با دستور ابراهیم رئیسی

او با اشاره به تاکید رییس‌جمهور درباره اتصال همه دستگاه‌های فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: آقای رئیسی دستور داده‌اند همه دستگاه‌های دولتی که اعتبار و ساختار فرهنگی دارند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصل بشوند و این موضوع در حال تصویب است.

اسماعیلی با اشاره به برخی فعالیت‌ها و مشکلات جاری و پیش روی این وزارتخانه تاکید کرد: ما با مشکلات و مسایل قابل توجهی در حوزه‌های مختلف از جمله کتاب، سینما، هنر و … مواجه هستیم که باید به بررسی و حل آن‌ها بپردازیم و در کنار این موضوعات باید پاسخگوی بسیاری از نقدها نیز باشیم.

وزیر ارشاد با بیان این‌که رسانه‌ها صدای قوی‌ای دارند، ادامه داد: بنای دولت مردمی حفظ آزادی بیان در چارچوب قانون است. انتقاد را حق جامعه می‌دانیم اما زمانی‌که ارزش‌های مسلم جامعه زیر پا نهاده شود از صیانت آن کوتاه نمی‌آییم.

اسماعیلی در ادامه با تاکید بر ضرورت تعامل حداکثری میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک کند، زیرا حوزه فرهنگ حوزه‌ای حساس است و دشمن همواره برای پیشبرد اهداف خود از این حوزه کار خود را آغاز می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی موضوعات و مباحث مطرح‌شده از سوی نمایندگان استان همدان در این نشست گفت: در آینده سفری به استان همدان خواهیم داشت و اولویت ما اتمام طرح‌های نیمه‌تمام است که در دستور کار قرار گرفته است. البته  نیازسنجی کمبودهای فرهنگی به تفکیک شهرستان‌های مختلف کشور هم به زودی تهیه خواهد شد تا بر اساس آن چراغ راهی برای انجام کارهای لازم در حوزه‌های مختلف عمرانی و نرم‌افزاری داشته باشیم.

بنا شده تا تمامی فعالیت‌های جدید فرهنگی و هنری بر محور مسجد شکل بگیرد

او با اشاره به مشکلات استان‌ها و شهرستان‌های کم‌برخوردار کشور، ادامه داد: در حال حاضر ستادی برای مناطق کم‌برخوردار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی کرده‌ایم و بنا شده تا تمامی فعالیت‌های جدید فرهنگی و هنری بر محور مسجد و از بستر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شکل بگیرد. در حوزه فضای مکانی انجام فعالیت‌های فرهنگی باید به الگوی فیزیکی متناسب با ساختارهای انقلابی دست یابیم.

در حال راه‌اندازی بنیاد شعر و احیای مرکز سرودهای انقلابی در حوزه موسیقی هستیم

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حال راه‌اندازی بنیاد شعر و احیای مرکز سرودهای انقلابی در حوزه موسیقی هستیم و  تا حد امکان در حوزه نرم‌افزاری، به تقویت انجمن‌ها و رسانه‌های شهرستان‌ها کمک خواهیم کرد.

در ابتدای این نشست اعضای حاضر به ارایه نظرات، پیشنهادها و کمبودهای استان همدان در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری پرداختند.

از جمله موضوعات مورد بحث در این نشست می‌توان به توجه به کمبود نیروی انسانی، راه‌اندازی دبیرخانه دایمی یادواره شهدا و بزرگان استان، توجه به دغدغه‌های حجاب و عفاف، تاکید بر توزیع عادلانه امکانات و اعتبارات فرهنگی در شهرهای کم‌برخوردار، راه‌اندازی سالن‌های سینمایی در مناطق و شهرستان‌های فاقد سالن سینمایی، استفاده حداکثری از ظرفیت وقف، تجهیر و تکمیل مجتمع‌های نیمه‌تمام و … اشاره کرد.

در این نشست علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان، محمد مفتح رییس مجمع و نماینده تویسرکان، حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی نماینده همدان و فامنین، هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر، فتح‌الله توسلی نماینده بهار و کبودراهنگ، کیومرث سرمدی والا نماینده اسدآباد، حسن لطفی نماینده رزن، علیرضا شهبازی نماینده نهاوند، حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان و فامنین و احد آزادیخواه درباره دغدغه‌های استان همدان در حوزه های فرهنگی هنری سخن گفتند.

سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، مهدی نورعلیشاهی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام ملکی مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگران حاضر در این نشست بودند.

انتهای پیام/