مستند «آیدین» چگونه پرمخاطب شد/ هنوز هم شیوه تبلیغ کلامی موثر است

اشکان مهریار عکاس و کارگردان مستند «آیدین» به تهیه‌کنندگی ‎مهدی برجیان که از دوم شهریور ماه روی پرده سینماهای هنر و تجربه است در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا، درباره مستند «آیدین»گفت: هنوز فرهنگ مستند دیدن به ویژه تماشای مستند ورزشی میان مردم جا نیفتاده است در حالی که در خارج از ایران یعنی در اروپا و آمریکا درباره حتی یک بازی یا شخصیت ورزشی مستند ساخته می‌شود و این نشان می‌دهد این فرهنگ میان مردم آن سرزمین به ویژه افراد ورزش دوست جا افتاده است.

کارگردان مستند «آیدین» با اشاره به استقبال اهالی بسکتبال از این اثر گفت: من به عنوان کارگردان این مستند تصور نمی‌کردم در این شرایط کرونا و وضعیت سینماها از «آیدین» استقبال شود اما به دلایل مختلف این مستند مورد استقبال خوب مخاطبان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت استقبال بسکتبالیست‌ها  از این مستند به دلیل پرداختن به زندگی زنده یاد آیدین نیکخواه بهرامی بسکتبالیست است و این موضوع نشان می دهد که آیدین همچنان در میان اهالی بسکتبال عزیز و به نوعی اسطوره است. استقبال این گروه آن قدر از مستند «آیدین» زیاد بوده است که درخواست اکران در شهرهای مختلف ایران را از جمله کرمانشاه، شیراز و… داریم که مشغول رایزنی با دوستان هنروتجربه هستیم که برای آن شهرها هم اکران بگیریم.

کارگردان «آیدین» با اشاره به این موضوع که یک اثر سینمایی چگونه می تواند یک اکران موفق را پشت سر بگذارد، مطرح کرد: در بحث مستند ورزشی سوژه اثر و اینکه چه قدر این سوژه مورد اقبال مردم است همچنین نوع روایت و داستان بسیار موضوع مهمی است و من در جریان اکران «آیدین» به این نتیجه رسیدم که زنده یاد آیدین نیکخواه بهرامی چه قدر میان مردم و بسکتبالیست ها عزیز بوده است همچنین داشتن یک حامی مالی و تبلیغات مناسب برای ترغیب مخاطب به تماشای این مستند می تواند در اکران موفق اثرگذار باشد.

مهریار افزود: باید بگویم یکی از خوش شانسی های ما این بود که تیزر «آیدین» از تلویزیون پخش شد و خود این مساله امری مهم است که امیدوارم بقیه آثار به ویژه آثاری که در سینماهای هنروتجربه اکران می شوند، بتوانند تیزرهای خود را از تلویزیون نیز پخش کنند.

وی با بیان اینکه همچنان شیوه سنتی تبلیغات یعنی تبلیغات کلامی موثر است، گفت: من در میان جامعه بسکتبال این موارد را به چشم دیدم که اگر این هفته یکی از تیم ها به تماشای «آیدین» می نشست هفته آینده 2 تیم این مستند را در سینما تماشا می‌کردند.

کارگردان «آیدین» ادامه داد: ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تبلیغات از جمله فضای مجازی، تیزرهای تلویزیونی، بیلبوردها و… تا یک حدی موثر است اما بخش مهمی به اطلاع رسانی کلامی و ایستادن یک فیلمساز پشت اثرش بازمی‌گردد.

مهریار در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه هنوز فرهنگ مستند دیدن به ویژه تماشای مستند ورزشی میان مردم جا نیفتاده است، تصریح کرد: در خارج از ایران این فرهنگ میان مردم آن منطقه به ویژه افراد ورزش دوست جا افتاده است به عنوان مثال مستند «آخرین رقص» که درباره زندگی مایکل جردن است، فروش بسیار خوبی داشت.

وی ادامه داد: ورزش هم اکنون مانند سینما یک صنعت است و کشورهای خارجی بسیار روی این مساله کار کرده اند که فرهنگ تماشای مستند ورزشی را میان مخاطبان جا بیندازند تا این مستندها نیز مانند یک فیلم سینمایی به فروش خوبی دست پیدا و حتی مخاطبان عام نیز آن را تماشا می کنند.

این عکاس تاکید کرد: در این سال ها مستند ورزشی در کشور ما ساخته نشده است و یکی از دلایلش می تواند ناتوانی در پیدا کردن اسپانسر یا همان حامی مالی باشد اما ما هم در ایران باید به سمت فرهگسازی تماشای مستند ورزشی برویم چراکه کسانی که «آیدین» را دیدند به من می گفتند ما نمی دانستیم مستند ورزشی چیست و چه شکلی دارد اما وقتی این مستند را دیدیم برایمان جذاب بود.

مهریار در پایان با بیان اینکه تا جایی که عوامل سازنده «آیدین» احساس کنند از این مستند ورزشی در سینماها استقبال می شود، به اکران آن در سینماها ادامه خواهند داد، خاطرنشان کرد: پس از اکران در سینماها قصد داریم فیلم را به صورت آنلاین اکران کنیم همچنین مشغول برنامه ریزی برای اکران خارجی این مستند هستیم که احتمالا به زودی «آیدین» در آمریکا اکران می شود.

این مستند روایتی با صدای پرویز پرستویی از زندگی آیدین نیکخواه بهرامی بازیکن فقید بسکتبال ایران است.

انتهای پیام/