بررسی رابطه و تعامل اسلام با سایر فرهنگ‌ها و ادیان در طول تاریخ

به‌ گزارش صبا به نقل از روابط عمومی، کتاب «دنیای بدون اسلام» نوشته گراهام ای‌فولر با ترجمه‌ فائقه شاه‌حسینی توسط نشر نیماژ منتشر شد.

گراهام فولر در این کتاب رابطه و تعامل اسلام با سایر فرهنگ‌ها و ادیان را در طول تاریخ بررسی می‌کند و سپس به تحلیل انتقادی تفکر اسلام‌هراسی و قرار دادن اسلام در کانون مبارزه آمریکا علیه تروریسم و رشته تعهدات جنگ‌جهانی علیه ترور می‌پردازد.

این کتاب موضوعات را از دیدگاه‌های متعددی به بحث می‌گذارد و مورد بررسی قرار می‌دهد، همچنین عوامل و مؤلفه‌‌های متعددی را در تعارض شرق و غرب سهیم می‌داند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «در حقیقت، به نظر می‌رسد اسلام برای بسیاری از مسائل خاورمیانه محکی برای تحلیلی فوری و صریح ارائه می‌دهد تا بدان طریق بتوان دنیای متلاطم امروز را معنا کرد.

می‌توان همه‌ موارد را به اسلام نسبت داد و با این کار متصور شد جنگی دوقطبی میان «ارزش‌های غربی» و «جهان اسلام» برپاست تا از اهمیت سایر موارد کاسته شود. از منظر بسیاری از «نومحافظه‌کاران»، فاشیسم اسلامی اکنون درواقع،دشمن قسم خورده در جنگ جهانی چهارم یا جنگ طولانی مدت است.

در صورتی که بگوییم غرب و به ویژه ایالات متحده آمریکا تا نیم قرن اخیر، علاقه‌ی شدید یا مستدامی به خاورمیانه نشان نداده است، آگاهانه مداخله‌گرایی غرب در این منطقه طی قرن‌ها یا حتی بیش از یک هزاره را نادیده می‌گیریم، بلکه فقط به صورت سطحی اشاره‌ای داریم به انتقادهای خاورمیانه در مورد سیاست‌های غربی و مسائل مربوط به نفت، امورمالی، مداخلات سیاسی، کودتاهای مورد حمایت غربی‌ها، حمایت غرب از دیکتاتورهای طرفدار خود و حمایت آمریکا از اسرائیل در مورد مسئله پیچیده اسرائیل (که آن هم ریشه در اسلام نداشته) و آزار، اذیت و کشتار بی‌رحمانه‌ یهودیان اروپایی از جانب خود غربی‌ها.

این کتاب ۳۵۲ صفحه‌ای در قطع رقعی، با کاغذ بالک، جلد شومیز و قیمت ۹۸۰۰۰ تومان به مخاطبان و علاقه‌مندان حوزه‌های تاریخ و سیاست عرضه شده است.

انتهای پیام/