«مشق شب‌های محمد احصایی» در رهایی کامل و بی‌محابای داوری نوشته شده‌اند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۲
مجتبی حسینی با صبا مطرح کرد:

«مشق شب‌های محمد احصایی» در رهایی کامل و بی‌محابای داوری نوشته شده‌اند

سید مجتبی حسینی گفت که نمایشگاه «مشق شب‌های محمد احصایی» ما را به خلوت هنرمند می‌برد و این فرصتی‌ست برای هنرمندان جوان خوشنویسی.

سیدمجتبی حسینی دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حاشیه بازدید از نمایشگاه «مشق شب‌های محمد احصایی» که جمعه ۱۴ آبان ماه در گالری گلستان افتتاح شد، در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا بیان کرد: یکی از مباحثی که در طول دوران فراگیری خوشنویسی هنرجویان به انجام آن مقید و ملتزم می‌شوند نزاکت و پاکیزگی حروف و کلمات است؛ اینکه انرژی بسیار زیادی را صرف کنند تا حروف را بسیار استوار، تمیز و راست بنویسند و این امر تقریبا تبدیل به یک عادت می‌شود و این نکته‌ای‌ست که مستمرا در ذهن هنرجوی خوشنویسی و خوشنویس حیات دارد.

او ادامه داد: اما این امر که کسی سعی کند رسوبی که هنر درون دست و دلش ایجاد کرده است، روی کاغذ بیاورد درواقع مربوط به خلوت خوشنویسان است که کم‌‌تر در مرکز دید مخاطبان قرار می‌گیرد.

معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره «مشق شب‌های محمد احصایی» تصریح کرد: اینکه هنرمندی مانند استاد احصایی که از قله‌های هنر معاصر خوشنویسی ایران هستند، در اوج پختگی چشم‌های مخاطبان را مهمان خط‌های خلوتی خودشان بکنند، خط‌هایی که به تعبیر خودشان مشق شب است. خط‌هایی که در رهایی کامل، بی‌محابای داوری نوشته شده باشد، درواقع راهیابی تماشاگر به خلوت هنری یک خوشنویس بزرگ است.

دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطرنشان کرد: اینکه در این مشق شب‌ها ورای شکل حروف و کلمات، آنات هنری دیده می‌شود، امتیاز بسیار بزرگی است و این‌ نمایشگاه می‌تواند انگشت اشارتی باشد برای جوانان خوشنویس که شمارشان در این سال‌ها بسیار زیاد شده و صاحبان استعداد درخشان هم در آنها فراوان است. از طرفی این نمایشگاه برای خوشنویسان امروز ما که در یکی از دوره‌های اوج خود قرار دارند فرصت مهمی‌ست تا با خط روان و راحت و بی‌تکلف یک استاد بزرگ آشنا شوند و ببینند که در این مشق‌ها هم آنات هنری بروز و ظهور پیدا کرده است.

حسینی که خود از هنرمندان خوشنویس است درباره دو ویژگی مهم نقاشی خط‌های محمد احصایی تشریح کرد: نقاشی خط در واقع به نوعی یک تفنن تاریخی در خوشنویسی بوده است اما در دوران معاصر چندتن از هنرمندان نامداری که امروزه همه آن‌ها از زمره پیشکسوتان هنر خوشنویسی هستند، پیشگامان نقاشی خط نوین ایران‌ هستند. استاد احصایی در این زمینه هم جزو پیشگامان هستند و نکته مهم اینکه در نقاشی خط به یک زبان و بیان شخصی رسیدند. چه نقاشی خط هایی که بداهه‌پردازانه هستند و هیچ طرح و تصویر از پیش تعیین‌شده‌ای ندارند و به نوعی اشاره به مشق‌های شب دارند که در لحظه پدیدار می‌شوند و چه آثاری که حاصل ترکیب‌بندی‌های بسیار سخت و دشوار و درعین حال هنرمندانه هستند. این دو گروه در آثار نقاشی خط استاد احصایی ۲ گروه بزرگ و متمایز را تشکیل می دهند.

او در پایان اظهار کرد: آنچه مهم است این است که وقتی استاد احصایی به نقاشی خط می‌پردازد، شکل و فرم حروف را نقاشی نمی‌کند بلکه حروف جدیدی طراحی می‌کند که متناسب با اقتضای پدید آمدن یک اثر هنری ممتاز است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است