کامبیز درمبخش یک ابر انسان بود و به این راحتی جایگزینی نخواهد داشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۲
جمال رحمتی در گفتگو با صبا:

کامبیز درمبخش یک ابر انسان بود و به این راحتی جایگزینی نخواهد داشت

جمال رحمتی در واکنش به خبر درگذشت کامبیز درمبخش او را یک ابر انسان دانست که به راحتی جایگزینی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، کامبیز درمبخش کارتونیستی که با خطوط، دنیایی از قصه را برای مخاطبان خود روایت می‌کرد، عصر امروز شنبه ۱۵ آبان ماه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا چشم از جهان فرو بست. در این رابطه به سراغ جمال رحمتی کارتونیست رفتیم تا درباره کارهای هنری و اخلاق کامبیز درمبخش با او صحبت کنیم.

این کاریکاتوریست در گفتگو با صبا بیان کرد: کامبیز درمبخش بی‌شک یکی از چهره های شاخص هنر بود، فارغ از این که در کدام حیطه هنری فعالیت می‌کرد کارهای او همواره دارای نبوغ بودند. او هنر را از سنین پایین و حدودا ۱۳-۱۴ سالگی آغاز کرد و از طریق پدر خود با آقای جعفر تجارتچی آشنا شد که از چهره های شاخص کارتون و کاریکاتور آن زمان بود.

وی افزود: او در سنین پایین مشغول فعالیت مطبوعاتی شد و آثار مطبوعاتی‌اش اولین کارهای این هنرمند در زمینه کارتون و کاریکاتور بود اما آرام آرام سبک و سیاق کار او تغییر کرد و جنبه های آرتیستیک به خود گرفت و در حقیقت به تدریج از کار مطبوعاتی به شکلی نمایشگاهی تغییر کرد.

این کارتونیست درباره تاثیری که سفر آلمان در آثار درمبخش داشت، تشریح کرد: فعالیت کامبیز درمبخش را می‌شود به قبل از سفر به آلمان و بعد از سفر به این کشور تقسیم کرد. هرچند که کارهای او به مرور بیشتر به حالت هنری نزدیک می‌شد اما این وجه از کار او در آلمان پررنگ‌تر شد.

او ادامه داد: می‌دانیم که آثار این هنرمند در نشریات معتبر دنیا و حتی روی جلد این نشریات به چاپ رسیده است و او معتبرترین جوایز کارتون و کاریکاتور دنیا از جمله جایزه آیدین دوغان را کسب کرده بود.

این کارتونیست خاطرنشان کرد: بعد از بازگشت به ایران ابتدا در مجله گل آقا مشغول به کار شد، ولی کم کم کارها را مستقل‌تر پیگیری کرد و بی‌شک یکی از فعال‌ترین چهره‌های کاریکاتور در کشور ما بود. او در واقع یک چشمه تمام‌نشدنی از ایده داشت و یک دفترچه که این ایده‌ها را یادداشت می‌کرد و طبق صحبتی که داشتیم خیلی از این ایده‌ها را اصلا فرصت نکرد روی کاغذ بیاورد. درمبخش بسیار هنرمند فعالی بود و کافی‌ست که به تعداد نمایشگاه های او و کتاب‌هایی که چاپ کرد و آثاری که خلق کرد رجوع کنیم تا صحت این مدعا ثابت شود.

او درباره فعالیت درمبخش در حوزه انیمیشن توضیح داد: استاد درمبخش بخشی از فعالیت‌های خود را در مقطعی متمرکز بر کار انیمیشن کرد، تعدادی کار انیمیشن هم دارد که با کمک پسر خود رامین درمبخش ساخت و حتی در آن کار هم رد پای او کاملا مشخص است.

این هنرمند اظهار کرد: به نظر من کامبیز درمبخش یک انسان معمولی نبود. او یک ابر انسان بود و به این راحتی جایگزینی نخواهد داشت.

رحمتی درباره آخرین گفتگویش با درمبخش گفت: معمولا تلفنی با هم صحبت می‌کردیم، اما آخرین تماسی که با ایشان داشتم مربوط به دعوت به داوری جشنواره «حرف و گفت» بود که به من گفتند حالشان مساعد نیست و نمی‌توانند داوری کنند.

یک خاطره از مهمانی در منزل استاد

او همچنین خاطره‌ای از مهمانی در منزل کامبیز درمبخش تعریف کرد و گفت: قبل‌تر زمانی استاد مرا به خانه‌اش دعوت کرده بود و به یاد دارم خودشان آشپزی کردند و یک غذای ایتالیایی درست کردند. انقدر با مهارت این کار را انجام دادند که من گفتم شما تنها در هنر سرآمد نیستید، بلکه در آشپزی هم بهترینید. یادم است آن شب انقدر من از او کار دیدم که گفتم اگر اجازه دهید باقی آثار را در فرصتی دیگر ببینیم، چون احساس می‌کنم که یک جایی کم آوردم و با خود گفتم اگر اسممان را گذاشته‌ایم کارتونیست، پس کامبیز درمبخش کیست؟ زیرا صدها برابر ما کار کرده است.

رحمتی در پایان خاطرنشان کرد: او کماکان هم خلق می‌کرد و مدام دستش درحال حرکت بود و در واقع یک هنرمند به تمام معنا بود. تنها امیدوارم که قدر سرمایه های هنر این مملکت را بیشتر بدانیم.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000