از معرفی دست‌سازه‌های سیستان‌وبلوچستان تا رمزگان‌های یک هنرمند‎ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۱

از معرفی دست‌سازه‌های سیستان‌وبلوچستان تا رمزگان‌های یک هنرمند‎

نمایشگاه‌های «اولین جشنواره تصویرگری جلد کتاب‌های درسی دوره ابتدایی»، «نطفه تاریک»، «دست‌سازهای بریس» و «زمانه زیستن» در گالری‌های خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه آثار برگزیده «اولین جشنواره تصویرگری جلد کتاب‌های درسی دوره ابتدایی» با حضور حسن ملکی رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، احمدرضا امینی مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی، محمد علوی‌تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مجید ذاکری دبیر این جشنواره  و دیگر مدیران آموزشی و علاقمندان، ۱۳ آبان ماه در گالری‌‌های استاد ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

در حاشیه این مراسم مجید ذاکری دبیر جشنواره تصویرگری گفت: ۳ رویداد دیگر از این نوع جشنواره، در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی داشته‌ایم اما رویکردشان تصویرگری برای متن کتاب‌های درسی بود. تقریبا فراخوان این جشنواره ۵ ماه پیش منتشر و از  ۱ ماه پیش نیز داوری و انتخاب آثار در سه مرحله و به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شکل آنلاین و برخط آغاز شد. مجموعا حدود ۶۰۰ اثر از ۳۸۹ هنرمند به دبیرخانه جشنواره رسید که در نهایت ۴۴ اثر در رده‌های اول تا سوم، به عنوان آثار تقدیر شده و تشویقی و آثار منتخب مردمی برگزیده شد.

وی افزود: مخاطب‌شناسی، بومی بودن آثار، حس زیباشناسی برای گروه سنی خاص، تناسب تصویرسازی با کتاب و محتوای آن و… از جمله معیارهای مدنظر داوران بوده است. با توجه به اینکه اولین دوره این رویداد را برگزار کرده‌ایم، تعداد آثار رسیده و هنرمندان شرکت کرده‌، قابل توجه بوده است.

این نمایشگاه تا یکشنبه ۲۳ آبان از ساعت ۱۴ الی ۲۰ در گالری‌های استاد ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران دایر است.

نمایشگاه «دست‌سازهای بریس» نیز جمعه ۱۴ آبان در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

عارف اربابی درباره این رویداد گفت: گروه بریس این نمایشگاه را برای معرفی بیشتر محصولات صنایع دستی سیستان و بلوچستان برگزار کرده است‌. محصولات این نمایشگاه شامل سوزن‌دوزی‌ها، زیورآلات، لباس‌، کیف و… کار دست زنان سرپرست خانوار و بدون شناسنامه مناطق محروم سیستان و بلوچستان است. برگزاری چنین رویدادهایی باعث پیشرفت و رفع نیازهای مردم می‌شود. همیشه از این نمایشگاه‌ها استقبال زیادی می‌شود و توجه به این صنایع در رشد فرهنگی تاثیرگذار است.

علاقمندان می‌توانند روزهای ۱۶ و ۱۷ آبان ماه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ از این نمایشگاه بازدید کنند.

«نطفه تاریک» شامل مجموعه طراحی‌های معراج گل‌زاده نیز عنوان نمایشگاه دیگری در گالری بهار خانه هنرمندان ایران است که عصر جمعه ۱۴ آبان ماه کار خود را آغاز کرد.

به گفته گل‌زاده، برخی از این آثار با هدف نمایش یک موضوع اجتماعی طراحی شده‌اند و بخش دیگری از آن‌ها افکاری هستند که می‌توان از آن برداشت‌های فردی و شخصی داشت. همچنین بخش دیگری نیز شامل رمزهای من است.

علاقمندان می‌توانند آثار حاضر در نمایشگاه «نطفه تاریک» را تا ۲۴ آبان هر روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ در خانه هنرمندان ایران تماشا کنند.

۱۴ آبان ماه آغاز نمایشگاه «زمانه زیستن» شامل ۲۴ نقاشی از منا قیمی نیز در گالری استاد میرمیران خانه هنرمندان ایران رقم خورد.

منا قیمی درباره آثار خود که در این نمایشگاه شرکت دارد، بیان می‌کند: آثار حاضر در نمایشگاه طی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ با تکنیک‌های مختلفی از جمله مدادرنگی، آبرنگ، اکریلیک و میکس مدیا خلق شده‌اند و موضوع «طبیعت بی‌جان» را دربرمی‌گیرند. من همیشه ذهن ماجراجویی داشته‌ام و با این که بیش از ۸۰۰ اثر طراحی و نقاشی کرده‌ام، عمدتا در ۱۵سال گذشته در نمایشگاه‌ها شرکت نمی‌کردم. زیرا احساس می کردم باید در سن ۴۰ سالگی این کار را آغاز کنم اما می‌خواهم از سن ۳۵ سالگی به بعد کم کم حضور در نمایشگاه‌های جمعی و انفرادی را جدی‌تر دنبال کنم.

نمایشگاه «زمانه زیستن» تا ۲۴ آبان همه روزه (به جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۵ تا ۲۰ میزبان علاقمندان هنرهای تجسمی است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است