رامبد جوان: آدم‌های شاد آدم‌های سطحی‌ای نیستند/ استرس ۱۸۰ تایی سر صبح! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۹

رامبد جوان: آدم‌های شاد آدم‌های سطحی‌ای نیستند/ استرس ۱۸۰ تایی سر صبح!

رامبد جوان در برنامه «پرانتزباز» درباره فصل جدید «خندوانه» توضیح داد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، رامبد جوان بازیگر، کارگردان و تهیه کننده شامگاه جمعه ۱۴ آبان ماه مهمان برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش به تهیه کنندگی و سردبیری مارال دوستی بود و صحبت‌هایی را درباره آغاز فصل جدید «خندوانه» بیان کرد.

در ابتدای این گفتگو مجید واشقانی مجری برنامه پرسشی را خطاب به او مطرح کرد: این هفته خبری شنیدیم که خیلی‌ها از جمله من را خوشحال کرد و آن خبر بازگشت «خندوانه» به عرصه‌ تلویزیون بود. خواستیم خود شما درباره فصل جدید «خندوانه» به ما اطلاعات بدهید که چطور است؟

«خندوانه» برای ما محلی برای تجربه کردن زندگی، معاشرت کردن، حال خوب به دست آوردن، حال خوب منتشر کردن است

جوان در پاسخ گفت: واقعیتش این است که «خندوانه» برای ما محلی برای تجربه کردن زندگی، معاشرت کردن، حال خوب به دست آوردن، حال خوب منتشر کردن است و تا جایی که می‌توانیم سعی می‌کنیم که با همدیگر یک فضای شاد، باحال و سرحال ایجاد کنیم.

وی افزود: ما در فصل جدیدی که می‌خواهیم شروع کنیم دوباره خودمان را متوسل کردیم به بخش‌های علمی که باعث شکل‌گیری و ساخت و ساز «خندوانه» شد، یعنی چیزهایی که اصلا باعث شد تا ما بگوییم که ساخت «خندوانه» از نان شب واجب‌تر است. ممکن است که «خندوانه» برای بعضی‌ها بخش تکراری دم دستی‌ای شده باشد ولی واقعیت این است که برای ما فضای همچنان هیجان انگیز و دلپذیری است.

واشقانی در ادامه یادآور شد: اگر بخواهیم خیلی خودمانی با هم صحبت کنیم نظر شخصی من راجع به «خندوانه» همیشه اینطور بوده که می‌گفتم برنامه‌ای است که با یک دکور ساده، دو صندلی و چندین تماشاچی شروع شد و روز به روز به یک بلوغ و به جاهایی رسید و تجربه‌هایی کسب کرد که توانست در رسانه‌ ما تبدیل به یک برند شود. اینکه شما بتوانی یک برنامه را تبدیل به یک برند کنی که الان در هر کجایی اسم «خندوانه» را بیاوری کسی که حتی علاقه‌مند به خندوانه نباشد می‌داند که «خندوانه» چیست یا حداقل چندین قسمتش را دیده‌است. این برندسازی برای تلویزیون ما لازم است و کار کوچکی هم نیست، اینکه تمام دنیا برنامه‌هایی دارند که بر پایه‌ همین می‌چرخد که اسمش تبدیل به یک برند شود. اگر ما فردا یک پیراهن بپوشیم و بگوییم که کمپانی «خندوانه» این را تولید کرده، می‌دانیم که این «خندوانه» مربوط به چه است. این بلوغ چطور وارد «خندوانه» شد؟ اینکه به نظر من از دو صندلی، یک صندلی مجری و یک صندلی مهمان، با یک دکور ساده و چند تماشاچی شروع شد و به جایی رسید که امروز راجع به یک برندی به نام «خندوانه» داریم صحبت می‌کنیم.

چیزی که می‌تواند استرس را در آدم‌ها کم کند فقط و فقط سرگرمی و شاد بودن است

رامبد جوان درباره نکات واشقانی توضیح داد: ما در فصل جدید می‌خواهیم یک ارجاعی بدهیم دقیقا به اینکه چرا «خندوانه» را ساختیم. یک معیار جهانی راجع به استرس وجود دارد. این را همه‌ ما می‌دانیم یا خوب است که همه‌ ما بدانیم که استرس باعث همه‌ بیماری‌های بدن می‌تواند باشد. استرس می‌تواند مادر همه‌ بیماری‌ها باشد. چیزی که می‌تواند استرس را در آدم‌ها کم کند فقط و فقط سرگرمی و شاد بودن است و متاسفانه ما نسبت به این موضع داریم.

این بازیگر و کاگردان اضافه کرد: فکر می‌کنیم اگر آدم‌های شاد، حتی الکی شاد و اهل تفریح و اهل معاشرت دم دستی‌ای باشیم آدم‌های کم ارزشی به حساب می‌آییم بنابراین سعی می‌کنیم آدم‌های خیلی جدی، عمیق و طوری باشیم که بگوییم ما اهل شوخی و لوس بازی نیستیم. جالب است بدانید از منظر روانشناسی هر جور استرسی یک عددی دارد. مثلا اینکه شما اگر خدای ناکرده عزیزی را از دست بدهید میزان استرسی که به شما وارد می‌شود یک عددی دارد، اگر شما یک پولی را به یک شخص مشخصی بدهکار هستید و آن شخص دارد پیگیری می‌کند که آن پول را از شما بگیرد و شما ندارید که بدهید، این استرسی که در آن لحظه به شما وارد می‌شود یک عددی دارد. در ترافیک قرار می‌گیرید و دیرتان شده و هزار چیز دیگر، این‌ها یک عددهایی دارند.

جوان درباره رقم استاندارد استرس روزانه توضیح داد: خیلی با نمک است به شما توضیح بدهم که در جهان یک استانداردی است که می‌گوید اگر به شما صد و شصت واحد استرس وارد شود شما باید به خانه بروید، بخوابید و استراحت و ریکاوری کنید. چیز غم انگیزی را می‌خواهم بگویم؛ درباره تهران تحقیق شده-حالا الان یک عده می‌گویند که از کجا این‌ها را درآورده‌اید! ولی واقعیتش این است که این‌ها خیلی علمی، دقیق و جدی هستند چون ما با یک تیم علمی درست داریم کار می‌کنیم-این است که متاسفانه آدم‌هایی که در تهران زندگی می‌کنند ساعت ۱۰ صبح با ۱۸۰ واحد استرس روز را شروع می‌کنند.

مجری و کارگردان «خندوانه» درباره اهمیت شاد بودن گفت: چه می‌تواند این استرس را کم کند و ما را به آدم‌هایی تبدیل کند که بتوانیم راحت‌تر زندگی کنیم و بتوانیم مشکلات‌مان را راحت‌تر تحمل کنیم؟ فقط و فقط و فقط خندیدن و شاد بودن. ما یاد گرفته‌ایم که هر چه غمگین‌تر باشیم، هر چه جدی‌تر باشیم، هر چه مغموم‌تر باشیم، هر چه گریان‌تر باشیم، هر چه تلخ‌تر باشیم، آدم‌های مهم‌تر و جدی‌تری هستیم در صورتی که واقعیتش این است که خیر، به آن شکل آدم‌های آسیب‌پذیرتری هستیم.

فقط شاد بودن و خندیدن می‌تواند این میزان از استرس روزانه را کم کند

او افزود: پس بهتر است که هر چه شادتر، خندان‌تر باشیم و هر چه بلد باشیم که این شاد بودن را در خودمان ایجاد و به بقیه منتشر کنیم، آنوقت رسالت انسانی خودمان را داریم برگزار می‌کنیم. فقط شاد بودن و خندیدن می‌تواند این میزان از استرس روزانه را کم کند، پس ما «خندوانه» را با انرژی بالا و صد و انگیزه‌ صد و با تمام وجودمان می‌سازیم و سعی می‌کنیم که حال خوب را به مردم منتشر کنیم و به آن‌ها یادآوری کنیم که خانم‌ها و آقایان لطفا شاد باشید. هیچ چیز بدتر از این نیست که شما غمگین و عصبی باشید، این شما را از بین می‌برد. خواهش می‌کنیم که شاد باشید و نگران بچه‌ها و خودتان باشید.

در ادامه‌ این گفتگو واشقانی پرسش دیگری را مطرح کرد: می‌دانید که «خندوانه» حدودا چند قسمت پخش شده‌ است؟

جوان پاسخ داد: این سوالی است که من مدام با خودم و گروه‌مان می‌گویم! فکر می‌کنم حدود هشتصد قسمت شده‌است.

برای اولین بار اعتراف می کنم!

واشقانی در ادامه گفت: من یک سوال دارم که فکر می‌کنم سوال مردم هم باشد و آن اینکه رامبد جوان در قسمت یک، دو، ده، پانزده و سی همانقدر پرانرژی و پرانگیزه است که امروز قرار است در قسمت مثلا هشتصد و یک ما او را ببینیم؟

این کارگردان در پاسخ به این سوال بیان کرد: درواقع باید در اینجا برای اولین بار به یک چیزی اعتراف کنم و قطعا در «خندوانه» هم این اعتراف را تکرار می‌کنم. من در فصلی که گذشت یعنی فصل هفت «خندوانه» انگیزه‌ام و انرژی‌ام بسیار کم بود و من هم به اندازه‌ همه‌ آدم‌ها اضطراب، نگرانی و دلواپسی کرونا را داشتم. هر لحظه احساس می‌کردم الان که من ماسک ندارم، او ماسک ندارد، آدم‌ها را یک جا جمع کرده‌ایم، همین لحظه ممکن است که این بیماری به همه‌ ما منتقل شود و خدای ناکرده یک نفر یک چیزی‌اش شود و این را به یک نفر در خانواده‌اش منتقل کند و… . این مساله آنقدر اضطراب‌آور و نگران کننده بود که موجب شد من این ببرنامه را با انرژی بالا شروع نکنم به علاوه‌ اینکه حال مردم بد بود، مردم کلافه و عصبی بودند، وضع اقتصادی بسیار فشار روانی ایجاد می‌کرد و خود کرونا هم که دیگر مزید بر علت شده بود، در نتیجه اتفاقی که برایم افتاد این بود که من هم تحت تاثیر این فضا انرژی نداشتم.

او ادامه داد: صادقانه می‌گویم که این فصلی جدید که از دوشنبه پخش آن شروع می‌شود و هنوز ضبطش را شروع نکرده‌ایم، با تمام قوا و مثل رامبد روز اول و گروه روز اول تمام بچه‌های «خندوانه» با انرژی بالا می‌خواهیم برنامه را شروع کنیم و فکر می‌کنم آنقدر آیتم‌ها و موضع‌گیری‌های جذاب و باحال خواهیم داشت که لحظه به لحظه و جز به جزئش می‌تواند به تماشاچی منتقل شود و حالش را خوب کند.

واشقانی در پایان اظهار کرد: افراد ناشنوا هم اکنون مخاطب برنامه ما هستند و همچنین علاقه‌ زیادی به شما دارند. اگر می‌خواهید چیزی به آن‌ها بگویید که الان ترجمه شود.

رامبد جوان خطاب به مخاطبان ناشنوای برنامه عنوان کرد: من از صمیم قلب آن‌ها را دوست دارم و از صمیم قلب خودم را متعهد می‌دانم که اگر در مسیر تولید و شکل‌گیری‌ محتوایی شرکت کردم و بر آن تاثیر گذاشتم یا مسئولیتی بر آن داشتم، آن‌ها را ببینم و در ر وند ساخت آن پروژه سهمی داشته باشند. من می‌توانم قسم بخورم که از فصل دوم «خندوانه» تمام تلاشم را کردم تا بتوانیم یکی از تکرارهای خندوانه را برای ناشنوایان یا کم شنوایان عزیزمان تنظیم کنیم که آن‌ها ببینند، ارتباط بگیرند، دوستش داشته باشند و بتوانیم تمام موضوعاتی که فکر می‌کنیم مهم، جذاب، سرگرم کننده و باحال است را به آن‌ها منتقل کنیم. واقعا نمی‌دانم که چرا تا الان نشده‌است. یعنی می‌دانم که چرا نشده است ما آنقدر بلد نیستیم که سیستم تولید کنیم که خروجی این سیستم بتواند آن چیزی باشد که ما راجع به آن فکر می‌کنیم و هدفمان است اما قول می‌دهم که در فصل هشتم تمام تلاشم را بکنم. من از جانب خودم و گروه «خندوانه» قول می‌دهم که نهایتا از دو، سه هفته بعدش یکی از تکرارهایی که هر روز پخش می‌شود را برای ناشنوایان و کم شنوایان عزیزمان ترجمه کنیم. این را هم بگویم که اولین فیلم سینمایی که در ایران برای ناشنوایان و کم شنوایان تنظیم شد فیلم «نگار» بود که من تهیه کننده و کارگردانش بودم. بعد که  آن‌ها به سالن سینما آمدند، خیلی‌هایشان می‌گفتند که ما برای اولین بار است که به سالن سینما آمده‌ایم و داریم یک فیلم می‌بینیم. این تجربه آنقدر برای من ارزشمند بود که آن لحظات هیچوقت یادم نمی‌رود.

«پرانتز باز» که در گروه برنامه‌های مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش تولید می‌شود، به صورت زنده و هفتگی ساعت ۲۱:۰۰ تا ۲۳:۰۰ پخش می‌شود. این برنامه از محل سینما آزادی پخش شد و همچنین قصد دارد تا با اجرای گردشی در مکان‌های مختلف فرهنگی، آن را به مردم معرفی کند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است