لزوم برنامه‌ریزی سازمان‌یافته‌‌تر برای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، محمد الهیاری فومنی سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جایگاه جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان نه به ادعای من بلکه به تایید اساتید موسیقی و داوران خبره ای که در آن حضور دارند و نفسشان گرما بخش جشنواره ملی موسیقی جوان است، جشنواره ای پررونق است. جشنواره ای که معرف استعدادها و آینده سازان موسیقی کشور بوده و به تایید برخی از استادان، چنین گردهمایی بزرگی که استعدادیابی در حوزه موسیقی است و سالانه در کشور ما برای جوانان اتفاق می افتد، در منطقه خاورمیانه و شاید وسیع تر از آن مشابهی نداشته باشد، لذا از این جهت جایگاه جشنواره جایگاه بی بدیلی است.

او درباره اقدامات و حمایت دفتر موسیقی از این جشنواره در مدت زمانی که عهده دار این مسئولیت بوده است، عنوان کرد: دفتر موسیقی طی این سال‌ها عهده دار برگزاری سه جشنواره موسیقی است ازجمله جشنواره ملی موسیقی جوان، جشنواره موسیقی نواحی و جشنواره موسیقی فجر. در هر سه جشنواره، بودجه، پشتیبانی و حمایت از طریق دفتر موسیقی تامین می شود که شامل هزینه های جشنواره، دبیرخانه، دستمزد دبیران جشنواره و داوران، اهدا جوایز، اهدای لوح های تقدیر، تندیس و برگزاری مراسم اختتامیه و… است. به طور کامل آنچه که در جشنواره موسیقی جوان اتفاق می افتد با حمایت و بودجه دفتر موسیقی است و از ابتدا فرایند برگزاری جشنواره از انتخاب دبیر تا پایان اتفاقاتی است که به واسطه دفتر موسیقی رقم می خورد.

الهیاری درباره حمایت و بودجه‌ای که باید از سوی دفتر موسیقی برای برگزیدگان جشنواره تامین شود، اظهار کرد: جشنواره اتفاق و یا رویدادی برای برجسته سازی، نمایان کردن و نشان دادن بهترین ها است. جشنواره در معرفی این بهترین ها همیشه کمک کرده است، اما اینکه بعد از جشنواه چه اتفاقی برای برگزیده ها خواهد افتاد، باید بگویم برخی از این عزیزان برگزیده در سال های گذشته به جشنواره موسیقی فجر راه پیدا کرده اند و در چنین رویداد بزرگ هنری به هنرنمایی پرداختند و برخی دیگر از این عزیزان به واسطه جشنواره جوان و موفقیتی که در آن داشتند شهرت رسانه ای پیدا کرده و به برنامه های تلویزیونی پرتماشاگر راه پیدا کردند و به موفقیت های اقتصادی خوبی دست یافتند. همچنین در کنار موفقیتی که در جشنواره موسیقی جوان داشتند، بسیاری از این دوستان موفق شدند در سال های بعد در دانشگاه در رشته موسیقی تحصیل کنند و مدارج بالا کسب کردند و به عنوان استادان دانشگاه مشغول به کار شدند و یا به شکل غیررسمی در آموزشگاه های موسیقی تدریس می کنند یا اساسا آموزشگاه هایی تاسیس کردند و به آموزش می پردازند.

او در پایان خاطرنشان کرد: اما نکته حایز اهمیتی که در سوال هم اشاره شده این است که اتفاق سازمان یافته تری برای برگزیدگان جشنواره ملی موسیقی جوان رقم بخورد. به عنوان مثال این امکان را داشته باشند در گونه موسیقی خودشان به ارکستر های کشورمان راه پیدا کنند. چرا که برگزیدگان این جشنواره ذخیره ای برای موسیقی کشور در آینده هستند و از دل آن ها استادانی چه در حوزه دانشگاهی و چه در حوزه غیر آکادمیک و در قالب ارکسترها ظهور می کند و طبیعی است همچنان علی رغم توفیق هایی که بوده، احتیاج است در این زمینه برنامه ریزی های بهتری داشته باشیم تا شاهد اتفاقات بهتر برای این عزیزان و آینده ای روشن تر برای آن ها باشیم. حضور استادان بزرگ موسیقی در جشنواره جوان غنیمت است و تداوم حضور آنان در این جشنواره، خواست قلبی ما است.

انتهای پیام/