استاد نصیریان آروزیش را با جوانان مطرح کرد/ روی شخصیت مبارک کار کنید | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۲
صبا گزارش می‌دهد؛

استاد نصیریان آروزیش را با جوانان مطرح کرد/ روی شخصیت مبارک کار کنید

نشست خبری و رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با حضور داود فتحعلی بیگی دبیر و هیات انتخاب این دوره از جشنواره در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، مراسم رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی با حضور  علی نصیریان، محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، داود فتحعلی بیگی دبیر و هیات انتخاب جشنواره و همراهی اصحاب رسانه امروز شنبه ۱۵ آبان ماه ساعت ۱۰:۳۰ در تالار رودکی واقع در خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، جنب تالار وحدت، معاونت هنری برگزار شد.

در ابتدای نشست که با تلاوت قرآن کریم و پخش سرود ملی آغاز شد، مجری برنامه ضمن قدردانی از حضور هنرمندان، مدیران و خبرنگاران از محمدحسین ناصربخت قائم مقام جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به نیابت از داوود فتحعلی بیگی دعوت کرد تا برای شرح جزییاتی از جشنواره به جایگاه برود.

محمدحسین ناصربخت قائم مقام جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با تشکر از استاد علی نصیریان برای همراهی و همکاری با جشنواره  گفت: در پشت سر من قابی از چهره هایی دیده می‌شوند که امسال در کنار ما نیستند و امروز یادشان را گرامی می‌داریم زیرا ما نمایش آیینی و سنتی را از آنان امانت گرفته ایم. این نمایش ها به دلیل تغییر در جامعه، دیگر جایگاه مناسبی ندارند و این طبیعی است ولی بخش غیرطبیعی این موضوع نامهربانی با این جشنواره است.

تاسیس پژوهشکده و بنیاد نمایش‌های آیینی سنتی آرزو شده است

قائم مقام جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ادامه داد: هر سال با اعلام زمان جشنواره امید داریم تا پژوهشکده و  بنیاد نمایش‌های آیینی و سنتی تاسیس شود ولی با گذشت نوزده دوره از این رویداد هنوز به این آرزو دست نیافتیم. امیدوارم در جشن ۲۰ سالگی جشنواره شاهد تاسیس پژوهشکده و بنیاد نمایش‌های آیینی سنتی که نماینده هویت ماست باشیم.

وی افزود: هر ساله در آغاز جشنواره این خواسته را برای تاسیس پژوهشکده و بنیاد نمایش تکرار کردیم و امید به یک همت ملی داریم که از این نمایش ها برای شادمانی و طراوت مردم حفاظت به عمل بیاید و نمایش‌های آیینی و سنتی به روز و معاصرسازی شوند.

ناصر بخت با تشکر از هنرمندان و تماشاگران گفت: از هنرمندان و مردم که حامیان اصلی جشنواره بوده و هستند تشکر می کنم و امیدوارم این جشنواره از بهترین جشنواره های اخیر باشد و نشاط را با اجرای عموم به قلب های مردم بازگرداند.

در ادامه برنامه از محمود شالویی سرپرست امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سخنرانی دعوت شد و او با اشاره به شیخ شهاب الدین سهروردی و نزدیک کردن هنر و افکار دور با مذهب توسط این شخصیت بیان کرد: شیخ شهاب سهروردی شیخ شهید و صاحب مکتب اشراقی که فیلسوفان زیادی تحت تاثیر سخنان او قرار گرفتند و مروج افلاطون برای رسیدن به حقیقت رسید با التقاط افکار خیلی دور و آیین ها سنگ بنای استفاده از آیین را در راستای نظام کاربردی و هنر گذاشت.

سرپرست امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اندیشه های سهروردی به ویژه منجر شد که اندیشه های آرمانی و اسلامی پیوند بخورند و توانست هنر را تحت تاثیر قرار دهد آنچنان که هنر را بدون سنت نمی توانیم ببینیم به ویژه که ریشه هنر و آیین هر دو صافی از صافی دل آدمیان و فطرت پاک آنهاست.

شالویی با ابراز خوشحالی از اجرای عموم آثار برگزیده گفت: استادانی چون علی نصیریان مایه مباهات هستند و آنچه در هنر داریم حاصل زحمات ایشان است و باید از خدا بخواهیم چون نصیری‌ها که چهره های نامدار وحقیقت ارزشی هنر هستند تکثر داشته باشند تا اصالت هنر حفظ شود.

او در پایان با اشاره به مسئولیت خود در مرکز هنرهای تجسمی و در دوسالانه هنرهای تجسمی در ونیز افزود: در دوسالانه هنرهای تجسمی در ونیز وقتی نوبت ایران شد از من خواستند تا از آثار هنری و فرهنگ ایرانی بگویم چراکه دنیا علاقمند است تا از هر حوزه هنری با آثار و اندیشه های ایرانی‌مان ظاهر شویم و ان شاالله که این آیین ها استمرار داشته باشد.

استاد نصیریان: روی شخصیت مبارک فکر کنید

پس از سخنان شالویی مجری برنامه از استاد علی نصیریان دعوت کرد تا روی سن بیاید. علی نصیریان با تشکر از هنرمندانی چون اردشیر صالح پور، هنگامه مفید و بقیه دوستان گفت: قبل از حضور در برنامه مدتهاست که در ذهنم این نکته مطرح است که خواهش کنم افراد با استعداد در زمینه نمایشنامه نویسی روی شخصیت مبارک فکر کنند.

این هنرمند درباره شخصیت مبارک گفت: اگر ما خوب نگاه کنیم در خیمه شب بازی و تخت حوضی مبارک شخصیت جالبی است که خیلی حرف‌ها  می‌زند و نقد می‌کند.

نصیریان گفت: من تلاش کردم تا مبارک را به نمایش امروز گره بزنم ولی آنطور که دلم می خواست نتوانستم و دیگر توان ندارم ولی می‌خواهم خواهش کنم از اردشیر صالح پور و دیگران که توان نوشتن، تحقیق و کار دارند و می توانند از مبارک بنویسند چراکه مبارک در دنیا مطرح شدنی است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر افزود: اگر آن طرف دنیا کمدیادلارته دارند ما مبارک داریم،  مبارک که ستون اصلی نمایش‌های سنتی ماست و بعضی با نام های الماس،  یاقوت و …و  من آنرا به همان نام مبارک معرفی می‌کنم.

نصیریان با اشاره به تماشاخانه سنگلج به عنوان مهد نمایش های ایرانی و سنتی اظهار کرد: روزی که تئاتر سنگلج را ساختند همه گروه‌ها از جعفر والی، عباس جوانمرد، عزت الله انتظامی، داوود رشیدی  و … تصمیم گرفتیم نمایش ایرانی کار کنیم و تا جایی که میشد به این حرف وفادار ماندیم.

نمایشنامه‌نویس بلبل سرگشته درباره استفاده از متون ترجمه شده در تماشاخانه سنگلج گفت:  فقط زمانی که نمایشنامه کم آوردیم سه خواهر چخوف و  آثار گوگول را روی صحنه بردیم.

نصیریان در ادامه با بیان گره زدن نمایش آیینی و سنتی  با نمایش امروز گفت: سال‌های گذشته محسن یلفانی نمایشنامه‌ای نوشته بود که نمی‌دانم چاپ شد یا اصلا روی صحنه رفت یا نه، ولی این‌ نمایش دو کاراکتر حاجی فیروز و عمو نوروز داشت که در بهار درب خانه ها را می‌زدند و خبر از عید و بهار می دادند.

بازیگر سریال «شهرزاد» در توضیح این نمایش مطرح کرد: در داستان این نمایش عمو نوزور در مترو خوابیده بود و حاجی فیروز او را برای خبر دادن بهار بیدار می‌کرد. یلفانی در این اثر ساختار تئاتر امروز را با سنت عمو فیروز و عجین کرده بود.

نصیریان با طرح ایده مسابقه نمایشنامه‌ نویسی مطرح کرد: مسابقه نمایشنامه نویسی بگذاریم تا روی کاراکتر مبارک پژوهش شود و ما بتوانیم این نمایش را کارگردانی کنیم چون مبارک در یک چارچوب شخصیتی نیست بلکه به قول ذبیح الله ماهری، مبارک شخصیتی فضول، پرتوقع و قهرو دارد.

وی افزود: باید روی ابعاد شخصیت او پژوهش شود زیرا این شخصیت می تواند همه حرف ها را در ابعاد انتقادی بزند.

بازیگر فیلم سینمایی «گاو» درباره آثار برگرفته از نمایش ایرانی اش بیان کرد: یکی از ایرادهایی که به من می گرفتند این بود که از نمایش‌های غربی تقلید می کنید در حالی که من چارچوب را در «بنگاه تئاترال» تقلید کردم ولی «حاجی و سیاه» را از نمایش آیینی و سنتی برای بیان مسائل روز انتخاب کردم.

علی نصیریان در پایان گفت: من نتوانستم هدف نهایی ام را برای گره زدن شخصیت مبارک به تئاتر امروزی آنطور که دلم می‌خواهد، پیاده کنم ولی جوانان روی شخصیت مبارک فکر کنند چراکه مبارک شخصیت کارآمد در نقد اجتماعی است.

در بخش رونمایی از پوستر با حضور علی نصیریان، داوود فتحعلی بیگی، محمود شالویی، قادر آشنا، مریم  معترف  و هنگامه مفید و تعدا دیگری از هنرمندان روی سن رفتند و از دو پوستر اصلی به دست علی نصیریان  و پوستر سیمنار به دست اردلان و قادر آشنا رونمایی کردند.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000