«دشت خاموش» به مفهومی بالاتر از یک قصه اجتماعی رسیده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۲
افشین هاشمی:

«دشت خاموش» به مفهومی بالاتر از یک قصه اجتماعی رسیده است

افشین هاشمی می گوید احمد بهرامی در «دشت خاموش» فضای کارگری کوره‌پزخانه و آجرپزی را بهانه ای برای یک کار فرم گرایانه قرار می دهد که از ورای آن به مفهومی بالاتر از یک قصه اجتماعی دست پیدا کند.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، افشین هاشمی کارگردان، فیلمنامه نویس و بازیگر درباره «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیه کنندگی سعید_بشیری که این روزها روی پرده سینماهای هنروتجربه است، اظهار کرد: معمولا فضای کارگری برای ما یادآور سینمای اجتماعی است و کاری که سینماگر اجتماعی انجام می دهد به نوعی ثبت واقعیت در بخشی از واقعیت دراماتیک است که آن را به تصویر می کشد.

وی ادامه داد: اما در «دشت خاموش» کارگردان این کار را نمی کند بلکه فضای کارگری کوره پز خانه و آجرپزی را بهانه ای برای یک کار فرم گرایانه قرار می دهد که از ورای آن به مفهومی بالاتر از یک قصه اجتماعی یعنی زندگی کارگران دست پیدا کند.

به گفته این کارگردان، این مفهوم فرم گرایانه فقط در مفهوم باقی نمی ماند بلکه کارگردان در فرم نیز آن را اجرا می کند یعنی اگر فرض کنیم یک ضرباهنگ کند در زندگی کارگران تعریف می شود، کارگردان همین را در شکل اجرایی کار نیز می آورد.

هاشمی با اشاره به تکراری بودن وضعیت زندگی افراد در این فیلم سینمایی عنوان کرد: از سوی دیگر مجموعه پلان هایی با دکوپاژ ثابت و با دوربینی که برای آدم هایی متنوع و مختلف در یک شکل ثابت می چرخد، به تکراری بودن وضعیت زندگی آن ها اشاره می کند تکراری بودنی که در ذات خود آنقدر غمبار می شود که کوچکترین تغییر در آن برای آدمی که تصوری جز آن ندارد به مرگ می انجامد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حقیقت کارگردان تلاش کرده است برای این مفهوم عمومی در فیلم شکل اجرایی پیدا کند پس «دشت خاموش» را ببینید، به عنوان مخاطب به مفاهیم و فرم اجرایی آن توجه کرده و از آن لذت ببرید.

«دشت خاموش» که این روزها در سینماهای «هنروتجربه» روی پرده است و پخش بین المللی آن به برعهده علی قاسمی است تاکنون در بیش از ۲۵ جشنواره بین المللی حضور داشته و جوایز مهمی را کسب کرده است که عبارتند از دریافت تندیس شیر بهترین فیلم بخش افق‌ها از فستیوال ونیز سال ۲۰۲۰، تندیس بهترین فیلم از فستیوال هنگ کنگ سال ۲۰۲۱، تندیس بهترین بازیگر مرد برای علی باقری از فستیوال هنگ کنگ سال ۲۰۲۱، بهترین تدوین برای سارا یاوری از انجمن بین‌المللی منتقدان و روزنامه نگاران سراسر جهان سال ۲۰۲۱، نشان فیپرشی از فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم سال ۲۰۲۰، تندیس بنیاد فای (اعتماد ملی ایتالیا) سال ۲۰۲۱، جایزه بهترین فیلم از فستیوال سابورسیو کرواسی سال ۲۰۲۱ و جایزه بهترین فیلمبردار سال آسیا برای مسعود امینی‌تیرانی.

علی باقری، فرخ نعمتی، مهدیه نساج، تورج الوند، مجید فرهنگ، ناصر علاقمندان، راضیه ایرانی، نرگس امینی، محسن یگانه، مهتاب خوش‌منش، شقایق آقازاده، اهورا بهرامی، پارسا و ارشا سبحانی، برسام بهرامی، مینا سرقره در این فیلم بازی کرده‌اند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است