درگذشت بازیگر مشهور ترکیه/ اردوغان پیام تسلیت فرستاد

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل دیلی صباح، سلیمان توران بازیگر نامدار عصر یشیل چام (سینمای قدیم ترکیه) روز سه شنبه 10 سپتامبر (19 شهریور) بر اثر سکته قلبی در 82 سالگی درگذشت.

بنا به گزارش ها، توران صبح سه شنبه در خانه اش در ناحیه قاضی کوی استانبول از دنیا رفت.

سلیمان توران معمولا برای ایفای نقش های محوری کارکترهای راستگو و وفادار شناخته می شد. او آخرین بار در فیلم «یک عشق بی نهایت» جلوی دوربین رفته بود.

این بازیگر شناخته شده ترکی سال 1971 جایزه گوی طلایی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم «فردا آخرین روز است» از جشنواره بین المللی آدانا دریافت کرد. او همچنین در سال 1972 جایزه پرتقال طلایی جشنواره فیلم آنتالیا را برای فیلم «رُز» کسب کرد.

توران با نام واقعی سلیمان باستوران نوامبر 1936 در استانبول ترکیه بدنیا آمد. او که سال سوم دانشگاه رشته تحصیلی اش زبان انگلیسی را رها کرد در سال 1971 با فیلم «رُز» برای خودش نامی دست و پا کرد.

در واکنش به خبر درگذشت توران، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه پیام تسلیتی فرستاد. در بیانیه اردوغان آمده است: امروز خبر درگذشت سلیمان توران بازیگر ارزنده تئاتر و سینما را دریافت کردیم. خداوند او را بیامرزد، به خانواده و دوستدارن این بازیگر تسلیت عرض می کنم. امیدوارم که بهشت جایگاه او باشد.

یشیل چام (کاج سبز) که در ابتدا نامش ذکر شد اسم دیگر صنعت سینمای ترکیه است. این نام از روی خیابانی که بازیگران و کارگردانان و استودیوهای ترکی در آن زمان در آن جا واقع بودند، گذاشته شد. عصر طلایی یشیل چام به سال های 1950 تا 70 که سالانه نزدیک به 300 فیلم در ترکیه ساخته می شد، برمی گردد.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/