موسیقی نواحی با جشنواره موسیقی جوان پویاتر شده است/ پایه‌گذاری آینده موسیقی کشور | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۰

موسیقی نواحی با جشنواره موسیقی جوان پویاتر شده است/ پایه‌گذاری آینده موسیقی کشور

حیدر کاکی و عزیز تنها از داوران جشنواره موسیقی جوان از اهمیت موسیقی نواحی و تاثیر جشنواره بر آن گفتند.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، حیدر کاکی داور بخش تنبور موسیقی نواحی جشنواره پانزدهم با بیان اینکه اضافه شدن بخش نواحی به جشنواره باعث ایجاد انگیزه بین نوازندگان موسیقی مناطق مختلف شده است، گفت: اضافه شدن بخش نواحی به جشنواره موسیقی جوان حرکت خوبی بود که طی مذاکره نوازندگان و پژوهشگران با هومان اسعدی صورت گرفت و همین مساله باعث ایجاد انگیزه در بین نوازندگان جوان شد.

وی ادامه داد: بیشتر جشنواره‌های موسیقی به نسل اولی‌ها و پیشکسوتان موسیقی نواحی توجه می‌کردند و هیچ گاه به جوانان و نوجوانان اهمیتی داده نمی‌شد اما جشنواره موسیقی جوان علاوه بر اینکه باعث دیده شدن آنها شده، جریانی را ایجاد کرده که این نسل ادامه دهنده موسیقی اجدادی‌شان شوند و به واسطه این توجه، موسیقی نواحی پویاتر شده است.

این نوازنده تنبور با اشاره به دیگر ابعاد تاثیرگذاری جشنواره موسیقی جوان بر توجه نوازندگان نسل جوان به موسیقی بومی مناطق بیان کرد: در کرمانشاه بچه ها با انگیزه کار می کنند و حتی مقام هایی که بلد نبودند را پیدا و شروع به یادگیری کردند و توجه‌شان به موسیقی منطقه بیشتر شده است.

داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با بیان اینکه بنیان و پایه و اساس موسیقی ردیف ما موسیقی نواحی است، اظهار کرد: جشنواره باعث شناساندن موسیقی مناطق شده و پلی ایجاد کرده که نوازندگان در سبک‌های مختلف با کار همدیگر آشنا شوند و به یک سری نقاط اشتراک برسند که این خودش بسیار موثر است.

کاکی در ادامه با اشاره به اینکه طی سال های اخیر سطح نوازندگی در موسیقی نواحی خیلی بالاتر رفته است، گفت: در کرمانشاه متوجه شدم که بچه ها درگذشته انگیزه ای برای یادگیری مقام نداشتند و تنها به نواختن برخی قطعات بسنده می کردند اما به واسطه اینکه ما در جشنواره مقام ها را از آنها می خواهیم، باعث شده که به دنبالش روند و یاد بگیرند و همین یادگیری سبب می شود این مقام‌ها به نسل های بعدی هم منتقل شود و دانش موسیقایی آنها بالا رود و به اصل بن مایه و ریشه موسیقی خودشان دست پیدا کنند.

وی درباره فاکتورهای داوری آثار نیز افزود: یکی از مهمترین فاکتورها، اجرای درست قطعه، مقام، درک و بیان صحیح است.

کاکی در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یکی از بهترین جشنواره ها در خاورمیانه است که به موسیقی ما اعتبار بخشیده که امیدواریم ادامه داشته باشد.

جشنواره موسیقی جوان پایه‌گذار آینده موسیقی کشور است

عزیز تنها نوازنده دوتار خراسان و داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: در مورد موسیقی نواحی به جز جشنواره ملی موسیقی جوان، جشنواره با کیفیت دیگری نه به صورت ملی که حتی به صورت استانی هم در کشور برای قشر جوان و پویای جامعه سراغ  ندارم. مطمئنا این جشنواره با این تعداد کثیر از شرکت کنندگان  و تنوع سازها و همکاری تعداد بسیار زیادی از اساتید موسیقی کشور یکی از مهمترین جشنواره هایی است که در میان جشنواره های گوناگون کشور برگزار می‌شود که یکی از خروجی های این جشنواره مهم، کشف استعدادهایی است که گاهی پنهان می مانند.

وی ادامه داد: این جشنواره باعث ایجاد شور و نشاط و هیجان و انگیزه در جوانان و در نتیجه باعث سعی و تلاش بیشتر هنرمندان جوان می‌شود که خود نتیجه خوبی در بر دارد. در حوزه موسیقی نواحی حتی در جشنواره موسیقی نواحی که سالیانه در کرمان برگزار می‌شود هم آنطور که باید به این حوزه اهمیت داده نشده است چراکه در جشنواره هایی مانند جشنواره نواحی، بیشتر شرکت کنندگان پیشکسوتان موسیقی نواحی هستند که آن هم به صورت محدود برگزار می‌شود و جشنواره موسیقی فجر نیز همینطور، موسیقی نواحی آنچنان حضور پررنگی ندارد و قابل مقایسه با جشنواره ملی موسیقی جوان که با دید تخصصی تری در حوزه موسیقی نواحی به سازها و آوازهای مناطق مختلف ایران پرداخته می‌شود، نیستند. من معتقدم جشنواره موسیقی جوان به لحاظ اینکه پایه گذار آینده موسیقی کشور است دارای اهمیت بیشتری در حوزه موسیقی نواحی است.

داور بخش شرق و جنوب خراسان در جشنواره پانزدهم موسیقی جوان، افزود: جشنواره توانسته باعث ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر هنرمندان جوان شود هم در بحث نوازندگی و هم در بحث آواز و همچنین در حفظ و اشاعه موسیقی نواحی دارای اهمیت است.

این نوازنده دوتار خراسان در پایان خاطر نشان کرد: در جشنواره موسیقی جوان در حوزه موسیقی نواحی، حفظ اصالت های موسیقی هر منطقه یکی از ملاک‌های داوری است و همچنین از طرفی اکثر سازهای رایج در یک منطقه در  این جشنواره بین هنرمندان جوان مورد رقابت قرار می‌گیرد و همانطور گفتم به نظر من این جشنواره از معدود جشنواره هایی است که به صورت تخصصی به سازها و آوازهای هر منطقه می پردازد و باعث معرفی هر چه بیشتر موسیقی و آوازهای رایج هر منطقه می‌شود.

انتهای پایان/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است