«جهان، نیمکره شمالی» در جشنواره توکیو رقابت می‌کند/ روایتی از تبعیض نژادی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۷
حسین تهرانی در گفتگو با صبا:

«جهان، نیمکره شمالی» در جشنواره توکیو رقابت می‌کند/ روایتی از تبعیض نژادی

نویسنده و کارگردان فیلم «جهان، نیمکره شمالی» تمرکز اکران این اثر را روی جشنواره‌های جهانی دانست.

حسین تهرانی تهیه کننده، کارگردان، نویسنده و بازیگر سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره فیلم سینمایی «جهان، نیمکره شمالی» که در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو در بخش آینده‌ سینمای این جشنواره اکران می‌شود، عنوان کرد: این اثر با موضوع نژادپرستی و تبعیض نژادی براساس سفر ۲۰ سال قبل من به خوزستان نوشته و کارگردانی شده‌است.

بازیگر فیلم «شب اول هجده سالگی» گفت:  فیلم سینمایی «جهان، نیمکره شمالی» در خوزستان و با بازی بازیگران بومی آن منطقه ساخته شده‌است.

تهرانی با اشاره به انتخاب بازیگران از بین ۲ هزار دانش آموز بومی منطقه مطرح کرد: برای تولید این فیلم از ۲ هزار دانش آموز تست گرفته‌شد در مرحله اول ۴۰۰ نفر سپس ۲۰۰ نفر و در آخر ۳۰ نفر از آنها به عنوان بازیگر انتخاب شدند که یک کلاس درس را تشکیل دادند و سه نفر در آخر به عنوان بازیگران نقش‌های اصلی کار جلوی دوربین رفتند.

این نویسنده و کارگردان سینما افزود: سه نفر از بازیگران فیلم از هنرمندان تئاتر هستند و از تهران گروه را همراهی کردند ولی دیگر نقش آفرینان «جهان، نیمکره شمالی» اصلا شناختی از فیلم و بازیگری نداشتند و طی تمرین و مراحل پیش تولید برای بازی آماده شدند.

کارگردان فیلم سینمایی«جهان، نیمکره شمالی» بیان کرد: من و همکارانم برای پیش تولید و آمادگی بازیگران بومی دوبار به خوزستان سفر کردیم و هر بار حدود ۱۵ روز به تمرین با دانش آموزان منتخب برای بازی وقت صرف شد و در کل برای مراحل پیش تولید و تولید این اثر ۶ ماه وقت سپری شد.

نویسنده فیلم «شب اول هجده سالگی» تشریح کرد: فیلمبرداری ما در چهار شهرستان استان خوزستان از جمله شوش و دزفول و در دو منطقه کاملا جنگی طی ۳۵ جلسه انجام شد.

این فیلمنامه نویس ادامه داد: لوکیشن فیلم کاملا حقیقی و محل انجام عملیات فتح المبین در جنگ تحمیلی است که هنوز هم آثار باقی مانده از جنگ مثل سنگرهای دشمن و حتی مین‌های خنثی نشده در آن به چشم می‌خورد.

این فیلمساز با اشاره به انتخاب خوزستان به عنوان محل فیلمبرداری مطرح کرد: تعدد قومیت در استان خوزستان و حضور هموطنان لر، عرب، فارس و ….که هرکدام دارای طایفه‌های متفاوتی مثل طایفه ۴ لنگ و ۷ لنگ بختیاری یا طوایف مختلف عرب با  آداب و رسوم متفاوت هستند دلیل اصلی انتخاب خوزستان بود

تهرانی درباره حضور این اثر در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو گفت: با توجه به موضوع تبعیض نژادی که بحث روز جهان و مطابق با محتوای فیلم ما است تمرکز اصلی‌ را روی حضور در جشنواره‌های جهانی قرار دادیم و خوشبختانه «جهان، نیمکره شمالی» مورد توجه جشنواره توکیو که از بهترین جشنواره‌های دنیا و  در اصطلاح جشنواره الف است برای رقابت پذیرفته شد.

او افزود: البته زمان پایان مراحل فنی فیلم با  هیچکدام از جشنواره‌های ملی مطابقت نداشت و جشنواره بین المللی فیلم فجر هم به پایان رسیده بود،  ترجیح دادیم تا پخش بین‌المللی کار را شروع کنیم.

این نویسنده و کارگردان با اشاره به برنامه اکران فیلم اظهار کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای اکران در داخل کشور ندارم چرا که موضوع و مخاطب اثر جهانی است و امیدواریم که مثل فیلم سینمایی «شب اول هجده سالگی» مورد توجه جشنواره‌ها و منتقدان بین‌المللی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: «شب اول هجده سالگی» در جشنواره بوسان مورد توجه منتقدان قرار گرفت و جایزه‌ بهترین فیلمنامه جشنواره‌ بارسلون و بهترین فیلم و فیلمنامه جشنواره ی پرتغال را از آن خود کرد و اتفاقات خوبی برای اثر رقم خورد به صورتی که هر ماه در دو جشنواره جهانی حضور داشت و حتی در اکران آنلاین نیز بازخوردهای خوبی را شاهد بودیم.  امیدواریم  «جهان، نیمکره شمالی» نیز مورد استقبال و توجه جشنواره‌های معتبر قرار گیرد.

تهرانی درباره گروه و عوامل فیلم عنوان کرد: تمام اعضای گروه از عوامل فنی و پشت دوربین و بازیگران  با حضور در این اثر اولین تجربه کار در یک فیلم سینمایی را پشت سر گذاشتند و  باعث افتخار من است که فیلمبردار، صدابردار، طراح گریم و  ۷۰ درصد بازیگران فیلم سینمایی‌ام کار اولی هستند.

او دلیل اصلی انتخاب عوامل گروهش را دغدغه، پشتکار و استعداد دانست و اظهار کرد: جشنواره توکیو  در کنار هالیوود و جشنواره‌های مطرح دنیا مهد جلوه‌های ویژه و کامپیوتری است. در فیلم «جهان، نیمکره شمالی» جلوه‌های ویژه بصری با دقت و کیفیتی کار شده که در جشنواره توکیو آن را با جلوه‌های ویژه میدانی اشتباه گرفتند، در حالی که طراح جلوه‌های ویژه اثر اولین تجربه کاری‌اش در سینما را با این فیلم تجربه کرده‌است.

تهرانی با اشاره به هنرمندان پرکاری که بعضا برای حضورشان در پروژه‌های مختلف، گروه متحمل صرف زمان و هزینه زیادی می‌شود، افزود: چرا از جوان‌های با ستعداد که در اولین تجربه‌شان به خوبی می‌درخشند و آثاری با کیفیت تولید می‌کنند، استفاده نشود.

حسین تهرانی در پایان گفت: به دلیل برگزاری جشنواره به صورت غیرحضوری، نشست خبری کار به صورت آنلاین یک بار با خبرنگاران و بعد از اکران فیلم یک بار به صورت جلسه پرسش و پاسخ و از طریق زوم با تماشاگران فیلم خواهد بود.

سی و چهارمین جشنواره فیلم توکیو از ۸ تا ۱۷ آبان در کشور ژاپن برگزار می‌شود. فیلم «وقت چیغ انار» به نویسندگی و کارگردانی گراناز موسوی و  «جهان، نیمکره شمالی» ساخته حسین تهرانی در بخش آینده‌ سینمای این جشنواره حضور دارند.

فیلم «چهار دیوار» به کارگردانی بهمن قبادی به عنوان محصول ترکیه نیز یکی از فیلم‌های بخش رقابتی اصلی فیلم‌های بلند این رویداد سینمایی است.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است